Startup update, czyli co nowego w branży startupowej

Kosma Kulczycki

09-07-2018
Startup update, czyli co nowego w branży startupowej

Wybrałem dla Was najciekawsze informacje na temat startupów. Informacje są z trzech kategorii: finansowanie, nagrody w konkursach, rozwój startupu. Poniżej lipcowy startup update.

1 mln zł dla MoonyLab 

Podlaski Fundusz Kapitałowy przekazał milion złotych startupowi MoonyLab, umożliwiającemu wywoływanie zdjęć bezpośrednio z telefonu. Fundusze pozyskane w tej rundzie finansowania będą przeznaczone na rozwój aplikacji (iOS i Android), a także na realizowanie dotychczasowej strategii. Dzięki MoonyLab można zamówić odbitkę zdjęcia np. z FB czy z Instagrama. Dostępne są różne formaty m.in. plakaty, magnesy czy najpopularniejszy w ofercie – MoonyBook, album zawierający 50 zdjęć, z którego każde zdjęcie można z łatwością wyrwać.

– Firma istnieje już od trzech lat, model działania został zweryfikowany rynkowo, a zespół wypracował najbardziej skuteczne kanały dotarcia do swoich klientów docelowych. Przy udziale naszych środków planowane jest zintensyfikowanie tych działań. Oczekujemy, że przełoży się to na dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży oraz zysków – mówi Krystyna Kalinowska, dyrektor inwestycyjny w Podlaskim Funduszu Kapitałowym.

49 mln zł dla Booksy w ostaniej rundzie finansowania

Czym jest Booksy? To operator aplikacji służącej do umawiania wizyt w różnych lokalach usługowych, np. u fryzjera. Spółka nie jest jeszcze rentowna, ale zdaniem założyciela i dyrektora generalnego Stefana Batorego ma się to zmienić w niedalekiej przyszłości.

W przeszłości polski startup o międzynarodowej renomie pozyskiwał już duże fundusze (np. 4 mln dolarów w marcu 2017 roku), jednak to ostania runda jest największa w historii firmy. Pozyskane środki będą wykorzystane zarówno do umocnienia pozycji spółki na rynkach, na których działa (szczególnie USA), jak i do zwiększenia zespołu. Spółka chce zatrudnić specjalistów od uczenia maszynowego, którzy będą mieli za zadanie usprawnić działanie aplikacji w taki sposób, by ta sama na podstawie zachowań użytkowników proponowała najdogodoniesze terminy wizyt w poszczególnych lokalach usługowych.

Facebook przejął Bloomsbury AI

Przejęcia firm zdarzają się często. Zakupy dokonywane przez poszczególne podmioty mogą świadczyć o kierunku rozwoju danej firmy. Jednak zakupom Facebooka warto się szczególnie przyglądać, ze względu na wielkość tego portalu i jego stopień oddziaływania na rzeczywistość. Ostatnio FB kupił Bloomsbury AI, które zajmuje się przetwarzaniem języka naturalnego. TechCrunch podaje, że transakcja mogła opiewać nawet na 23 do 30 milionów dolarów.

Dla FB kluczowe było posiadane przez nich know-how. – Wiedza ekspercka Bloomsbury wzmocni wysiłki Facebooka w zakresie badań nad przetwarzaniem języka naturalnego i pomoże nam lepiej zrozumieć język naturalny i jego zastosowania – czytamy na Facebook Academics. Obecnie FB zatrudnia wiele osób, które sprawdzają posty na Instagramie czy na FB pod kątem nielegalnych treści, np. pornografii. Dużą oszczędność czasu i pieniędzy przyniosłaby możliwość zautomatyzowania tego procesu przy pomocy sztucznej inteligencji, która bez pomocy człowieka, znajdowałaby poszukiwane informacje. Do osiągnięcia tego celu potrzebne jest stworzenie oprogramowania, potrafiącego zrozumieć i przetworzyć język naturalny.

Dodatkowo naukowcy Bloomsbury AI mogą pomóc FB w nowym projekcie – smart głośniku wspomaganym sztuczną inteligencją. Eksperci komentują, że przejecie spółki może być także kolejnym krokiem FB w walce z Fake Newsami.

Robot z Polski wygrywa CEE Released

Robot Photon zwyciężył w prestiżowym, międzynarodowym programie CEE Released organizowanym przez EBAN (European Business Angels Network). Podczas EBAN Annual Congress 2018 w Sofii polska firma została nagrodzona tytułem najlepszego startupu Europy Środkowo-Wschodniej we wczesnym etapie rozwoju.

Dlaczego Photon zdobył uznanie? Jest to pierwszy na świecie robot, który rozwija się wraz z dzieckiem. Normalnie zabawka, którą wyjmujemy z pudełka, nadaje się od razu do zabawy. Photon jest inny. Na początku nic nie umie. Wszystkiego musimy go nauczyć. Dziecko przy pomocy fabularnej aplikacji uczy robota, poznając przy okazji podstawy programowania. Dzięki takiemu podejściu, robot rozwija się razem ze swoim opiekunem. Obaj muszą poznać działanie czujników zainstalowanych w robocie, a następnie nauczyć się z nich korzystać. O tym, jak innowacyjny jest to produkt, świadczy jego popularność i zainteresowanie ze strony sektora edukacji. Do tej pory Photon trafił już do ponad 450 placówek edukacyjnych (przedszkoli i szkół podstawowych) w Polsce, sprawiając, że lekcje są ciekawsze i bardziej angażują uczniów.

Photon, który miał swoją premierę w grudniu 2017, musiał pokonać w globalnym finale 18. konkurentów, uznawanych za najlepsze startupy z Europy Środkowo-Wschodniej.

Zubax Robotics zwyciężył w konkursie PowerUp!

Konkurs dla startupów PowerUp! wygrał Zubax Robotics, który zaprezentował rozwiązanie zmniejszające zużycie energii w silnikach elektrycznych pojazdów lotniczych. Produkt Zubax Robotics sprawia, że pojazdy elektryczne, zwłaszcza te poruszające się w przestrzeni powietrznej, mogą pokonać większe odległości poprzez obniżenia zużycia energii z akumulatora. Obecnie zasięg pojazdów napędzanych elektrycznie jest główną barierą elektro mobilności. Zubax Robotics ma szansę to zmienić, sprawiając, że elektryczne pojazdy będą bardziej atrakcyjne dla klientów.

W czwartej edycji konkursu organizowanym przez EIT InnoEnergy brały również udział startupy z obszarów cleantech, energetyka, smart cities. Zwycięski zespół otrzymał 30 tys. euro i ma szansę na zaproszenie do prestiżowego akceleratora Highway by InnoEnergy.

Ruszyły zapisy do czwartej edycji Polish Tech Night

Czwarta edycja Polish Tech Night odbędzie się 26 i 27 września w berlińskim kampusie Silicone Allee. Event (pierwsza edycja w 2016) ma w założeniu łączyć niemieckich inwestorów i polskie startupy. Chodzi o pokazanie korzyści dla obu stron, które mogą wynikać ze wzajemnej współpracy. Jest to również szansa dla startupów z Polski na zaistnienie w niemieckim ekosystemie biznesowym, na zdobycia finansowania czy nawiązanie nowych kontaktów, które mogą być pomocne w dalszym rozwoju biznesu. W poprzednich trzech edycjach na berlińskiej scenie swoje rozwiązania pokazało około 20 polskich startupów.

Formularz zgłoszeniowy można wypełnić na stronie www.polishtechnight.com do 15 sierpnia 2018.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments