W cztery minuty do Rocket Space czyli jak przygotować pitch przed inwestorami na przykładzie Funmedia

Dagmara Simenka

01-04-2014
W cztery minuty do Rocket Space czyli jak przygotować pitch przed inwestorami na przykładzie Funmedia

Wyobraź sobie, że Twoja firma zatrudnia kilkudziesięciu pracowników, tworzy i sprzedaje produkty w kilkudziesięciu krajach świata dla setek tysięcy użytkowników, a każdego dnia rodzą się nowe pomysły na jej rozwój. A teraz stajesz face to face przed grupą inwestorów, którym musisz opowiedzieć o swoim projekcie. Masz na to 240 sekund. Czas start.

Sztuka pitchingu to nie lada wyzwanie. Wiedzą o tym przedstawiciele firmy Funmedia. Bartłomiej Postek (CEO) oraz Paweł Czerwony (New Business Developer) w marcu br. wygrali główną nagrodę w programie akceleracyjnym Ready To Go! w Dolinie Krzemowej.

W czasie cyklu szkoleń Silicon Valley Open Week, który był wdrożeniem do programu, dowiedzieliśmy się jak będzie przebiegać sesja pitchingowa. Siedem slajdów prezentacji, cztery minuty, jeden pitcher, czyli prezentujący – najlepiej, gdy jest to główny założyciel firmy. W czasie naszego wystąpienia złamaliśmy nieco ustalenia i wystąpiliśmy w duecie.

Po prezentacji przed czteroosobowym jury, każdy pitcher miał kolejne cztery minuty przeznaczone na pytania od inwestorów. W jury zasiadał m.in. Manuel Fernandez, współzałożyciel DreamFunded.com, popularnej platformy VC, która pozwala inwestorom na finansowanie obiecujących startupów. Ostatnie dwie minuty to podsumowanie wystąpienia i głosowanie. Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 20 (po 5 od każdego z jurorów). Zespół z Funmedia otrzymał 15 punktów (4,4,4,3).

Sesja pitchingowa, kończąca program Ready To Go! odbyła się w Palo Alto, na sali konferencyjnej w biurze globalnej firmy prawniczej DLA Piper. Wszystkie zespoły, czyli sześć spółek technologicznych z Polski, rywalizowały o główną wygraną – trzymiesięczny darmowy pakiet biurowy w Rocket Space, prestiżowym kampusie technologicznym w samym sercu San Francisco. Rocket Space to innowacyjny ekosystem zrzeszający firmy z branży technologicznej. Swoje biura prowadziły tam m.in.: Uber, Spotify, Leap Motion, Snip.it czy Supercell, które korzystając z zasobów ekosystemu, urosły w siłę i osiągnęły przewagę konkurencyjną na rynku.

Jak wygrać sesję pitchingową?

Projekt, który prezentowaliśmy (historia firmy, naszych produktów oraz strategia wejścia na rynek amerykański) był najbardziej rozwinięty spośród wszystkich. Każdą informację poparliśmy twardymi danymi finansowymi. Idee bez ekonomicznego poparcia nie przekonają inwestorów.

Dopracowany, innowacyjny produkt to tylko połowa drogi do sukcesu. Bez odpowiedniego przygotowania prezentacji i samego wystąpienia, niełatwo jest przekonać innych do swojego pomysłu. Dobra prezentacja powinna zawierać: podstawowe informacje o firmie, krótkie przestawienie problemu, na który odpowiada dany projekt oraz sposób jego rozwiązania, value proposition, czyli wartość dodaną dla klientów, opis zespołu (to ludzie, a nie idee mają moc sprawczą), model biznesowy, analizę konkurencji, strategię wejścia na rynek oraz dane finansowe.

Wszystkim, którzy planują udział w sesji pitchingowej radzimy jedno: perfekcyjnie się przygotować. Niestandardowe podejście do prezentacji również może przyciągnąć uwagę. Nie warto opowiadać o swoim produkcie zbyt szeroko – lepiej skoncentrować się na jego silnych stronach i mocno je akcentować.

Wykorzystanie pakietu biurowego w Rocket Space planowane jest na drugą połowę przyszłego roku. Wtedy też możliwe będzie otwarcie stałego przedstawicielstwa Funmedia w USA. Obecnie spółka przekuwa sieć kontaktów zdobytych w trakcie pobytu w Dolinie Krzemowej na konkretne sprzedaże. Pierwszych finalizacji można spodziewać się już wkrótce.

Autor

Dagmara Simenka, PR specialist w Funmedia. Funmedia w portfolio posiada kilkanaście kursów językowych i specjalistycznych (m.in. Business English123, Pamiętaj123), w tym pierwszy e-podręcznik do nauki języka angielskiego, który uzyskał akceptację Ministerstwa Edukacji Narodowej. Produkty z serii Kursy123 dystrybuujemy na 29 rynkach (m.in. w USA, Australii, Niemczech i Rosji). Korzysta z nich już ponad 300 tys. użytkowników. Funmedia jest twórcą edukacyjnej aplikacji mobilnej do nauki pięciu języków obcych w dwóch wersjach: polskiej (Kursy123) i międzynarodowej (Courses123).

 

Komentarze:

Comments

comments