Warto łączyć online/offline w biznesie

Rafał Krzyżański

26-06-2013
Warto łączyć online/offline w biznesie

Łączenie danych cyfrowych z danymi fizycznymi z realnego świata daje ogromne możliwości dla przedsiębiorstw. Co więcej – takie zachowania można obserwować na oficjalnych stronach firmowych. Mam na myśli informacje o lokalizacji sklepu czy siedziby firmy. Zazwyczaj dołączone są także godziny otwarcia oraz zakres dostępnych usług czy, w przypadku firm handlowych, dostępny asortyment. 

Warto dopasować stronę oraz dostępne komunikaty do wymogów mobilnych. Obecnie coraz częściej szukamy informacji o firmach właśnie na smartfonie. Google Now i inne podmioty, także te polskie, wykorzystują dane firm do promocji własnych narzędzi. Nie zapominajmy jednak, że to nasza strona internetowa powinna być wizytówką z wiarygodnymi i łatwo dostępnymi informacjami.

Według Raportu Reducing Customer Struggle 2013 report powstałego we współpracy z IBM Tealeaf tylko dwóch na trzech ankietowanych deklaruje posiadanie informacji naprowadzających na placówki offline na swoich stronach internetowych. 

Jak Twoja firma integruje obecność online/offline?  (Pytanie zostało zadane pod warunkiem posiadania placówki offline)

Wyniki badania są o tyle ciekawe, o ile dodanie informacji o adresie siedziby firmy, czy podanie danych dotyczących godzin otwarcia jest banalnie proste. Wydaje się, że są to podstawowe dane, które należy umieścić na stronie firmowej. Tym bardziej dziwi fakt, że aż 37 proc. ankietowanych nie chcę, aby wchodzący na ich strony internetowe klienci znaleźli ich w realu.

Tak samo dziwi podejście do optymalizacji pod mobile. Ubiegłoroczne badanie Multichannel Retail pokazywało, że 32 proc. użytkowników smartfonów szuka przez nie informacji teleadresowych firm. A każdej firmie powinno zależeć na tym, aby jak najłatwiej konsument mógł ją znaleźć.

Osobiście, jeśli potrzebuję szybko informacji o jakiejś firmie, od razu szukam ich w Google Now (Android, iOS). Odnajduję tam adres, do którego od razu kieruje mnie nawigacja. Zdarzyło mi się szukać zakładu mechaniki pojazdowej jadąc na autostradzie i uwierzcie “click-to-call” sprawdziło się perfekcyjnie.

Gdy szybko czegoś potrzebujemy, a nie mamy pewności czy po dojechaniu na miejsce dana rzecz nadal będzie dostępna w sprzedaży, dobrym rozwiązaniem jest opcja “reserve and collect”. Zdarzyło się wam kiedykolwiek prosić ekspedientkę sklepu w jednym centrum handlowym o skontaktowanie się z tym samym sklepem w innym centrum w celu sprawdzenia dostępności produktów? A teraz wyobraźcie sobie taką opcję w aplikacji na smartfonie. Czy nie byłoby wygodniej?

O tym, że w sklepie powinno być dostępne Wi-Fi pisałem już wcześniej tutaj. Ma to więcej pozytywnych niż negatywnych stron.

Na koniec kilka wskazówek od przedsiębiorców, którzy brali udział w badaniu:

  • Potrzebna jest szczegółowa strategia komunikacji wielokanałowej mającej na celu pomoc konsumentom w ostatecznej decyzji kupna produktów i usług.  Trzeba znaleźć odpowiedni zestaw narzędzi kontaktu z klientem: opis produktów / usług, click-to-call, online chat, itd.
  • Digitalizacja centrów handlowych
  • Wprowadzanie alternatywnych form płatności wykorzystujących najnowsze technologie
  • Wykorzystanie ekspertów dostępnych poprzez www w konsultacjach z klientami offline
  • Kody QR jako łączenie oferty online / offline.

Komentarze:

Comments

comments