Wreszcie optymistyczne prognozy dla m-commerce w Polsce

Piotr Krawiec

28-01-2014
Wreszcie optymistyczne prognozy dla m-commerce w Polsce

W tym roku będziemy świadkami wielu zmian i nowości na rynku handlu mobilnego w Polsce. Na znaczeniu zyska nie tylko filozofia „mobile first”, ale również płatności mobilne czy inteligentne ceny. Coraz bardziej widoczna będzie też ekspansja sklepów internetowych do świata rzeczywistego. Na tym jednak nie koniec. Podwoi się też szacunkowa wartość sektora m-commerce i w tym roku może ona osiągnąć wartość miliarda złotych. Będzie to możliwe m.in. dzięki branży finansowej, usługowej, gastronomicznej oraz handlowi.

Rozpoczynający się rok będzie wreszcie tym, w którym działy marketingu i przedsiębiorcy zrozumieją, że wdrożenie rozwiązań mobilnych jest ich obowiązkiem, a nie tylko dobrą wolą. Będziemy obserwować więc wzrost zainteresowania i popularności technologii mobilnych w biznesie. Dzięki stronom mobilnym oraz aplikacjom zakupowym na smartfony i tablety, zwiększy się też częstotliwość robienia zakupów w tym kanale przez Polaków. Tylko w zeszłym roku wartość rodzimego rynku m-commerce przekroczyła pół miliarda złotych, a w obecnym powinna zbliżyć się do miliarda.

Rozwiązania mobilne bardziej inteligentne

Upowszechnienie technologii mobilnych wpłynie nie tylko na duże firmy. Dzięki idei „local buying”, zyskają również lokalne sklepy oraz dostawcy usług. Ważną nowością będą też „smart prices”, czyli inteligentne ceny. Wykorzystane na szerszą skalę będą zmieniały się w zależności od dnia, godziny, a nawet lokalizacji klienta. W tym roku na znaczeniu zyskają też usługi „click & collet”. Pozwolą one klientom na rezerwację towaru, a następnie jego odbiór na miejscu. To rozwiązanie ułatwi tradycyjnym sklepom dotarcie do nowych klientów w sieci.

E-sklepy w realu

Interesującym trendem będzie coraz częstsze wychodzenie sklepów internetowych do świata rzeczywistego. Będzie to możliwe dzięki technologiom mobilnym, które już dziś są dostępne, ale jeszcze rzadko wykorzystywane we wsparciu sprzedaży online. Mowa m.in. o kodach QR i znacznikach NFC, a także dedykowanych dla m-commerce aplikacjach sprzedażowych wykorzystujących m.in. grywalizację. Pozwolą one na prezentację oferty e-sklepu np. na specjalnych czasowych stoiskach rozlokowanych w przestrzeni miejskiej.

Płatności mobilne wreszcie użyteczne

Ostatnią, a jednocześnie bardzo istotną zmianą będzie dostosowanie banków oraz systemów szybkich płatności internetowych do specyfiki urządzeń mobilnych. Już dziś prowadzą one prace nad stworzeniem w pełni mobilnych wersji swoich serwisów transakcyjnych.

2014 będzie z pewnością interesujący dla m-commerce. Upowszechnienie nowych narzędzi oraz rozwiązań technicznych przyczyni się do zwiększenia zainteresowania m-zakupami wśród Polaków. Sklepy natomiast odczują, że inwestycje w rozwiązania mobilne przynoszą wymierne efekty.

Komentarze:

Comments

comments