Wyszukiwanie głosowe Voice Search – optymalizacja strony oraz treści

Katarzyna Domańska

22-08-2018
Wyszukiwanie głosowe Voice Search – optymalizacja strony oraz treści

Czy warto skupiać się na voice search w optymalizacji witryny internetowej? Zdecydowanie tak! Rosnącą wagę wyszukiwania głosowego potwierdzają kolejne statystyki. Według ComScore, aż 50% wyszukiwań w 2020 może być wykonanych za pomocą voice search. Niespełna 2 lata temu raportowano o 20% wyszukiwań tego typu. Dane te potwierdzają nie tylko, że dynamicznie zmieniamy sposób wyszukiwania, ale i dowodzą, że marketerzy mają przed sobą spore wyzwanie. Poniżej opowiem, od czego zacząć. 

Dlaczego warto?

Peter J. Meyers w jednym ze swoich tekstów na Moz zwrócił uwagę na coś bardzo ważnego, a mianowicie, że optymalizacja voice search, nie jest optymalizacją tylko pod telefony, czy asystentów głosowych. To co zarekomendujemy w kontekście voice search, przełoży się także na wyszukiwanie na wszystkich urządzeniach biorących udział w pozyskiwaniu ruchu organicznego. Dodam, że działa to również w drugą stronę – witryny znajdujące się już wysoko w wynikach wyszukiwania, mają duże szanse na pojawienie się w voice search.  

Spójrzmy na to zagadnienie szerzej. Nasze obecne wyszukiwania opierają się na różnego typu ekranach. Już w 2012 na blogu Google pojawiło się badanie The new multi-screen world study, które dowodziło, że użytkownicy w procesie zakupowym korzystają z więcej niż jednego ekranu. Niewiele mniej, bo 78% korzysta równocześnie z 2 urządzeń. Nie od dziś marketerzy mają świadomość złożoności procesu zakupowego, w którym jeden z kanałów napędza drugi. Badanie Google przypomina o tym, że proces zakupowy był złożonym łańcuchem już kilka lat temu. Teraz ścieżka zakupowa może komplikować się jeszcze bardziej. Wyzwaniem jest umożliwienie kontynuowania procesu zakupowego na różnych typach urządzeń. Jeśli po drodze stracimy użytkownika, może już do nas nie wrócić. 

Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego

Przejdźmy do wskazówek dotyczących optymalizacji treściowej.

1. Wykorzystuj pytania

W przypadku wyszukiwania głosowego użytkownicy zadają pytania wyszukiwarce tak, jakby zadawali pytania drugiej osobie. Różni się więc ono od wyszukiwania za pomocą tekstu. Obecnie w dobie rosnącego udziału voice search, zapytania mają bardziej konwersacyjny charakter. Są dłuższe i mogą ujawniać znacznie więcej informacji na temat intencji użytkownika. A więc zamiast zapytań tekstowych iphone 10 vs samsung s9, moglibyśmy zadać pytanie: który telefon wybrać, iphone 10 czy samsung 9?

No dobrze, ale jak można wdrożyć tego typu treści w naszej witrynie? Jednym ze sposobów jest tworzenie artykułów poradnikowych odpowiadających na popularne pytania użytkowników np. Jaki wybrać telefon do …. [kwota] złotych? iPhone 10, czy Samsung s9  – który telefon wybrać? Warto też rozważyć stworzenie Sekcji FAQ z najpopularniejszymi pytaniami użytkowników i odpowiedziami w obrębie danego zagadnienia np. iPhone 10 [FAQ] – wszystko, co warto wiedzieć przed zakupem. W tym wypadku odpowiedzi powinny były zwięzłe i możliwie precyzyjne. Wrócimy do tego niebawem. Pytania można także stosować na dedykowanych landing page, a jeśli optymalizacja dotyczy e-commerce, istnieje możliwość rozbudowania o nie kart produktów. Jedną z możliwości jest także umożliwienie dodawania opinii o produkcie. Niektóre z opinii będą także zawierały pytania. Jeśli pojawią się takie, warto na nie odpowiedzieć.

Przykładowe narzędzia, z których warto skorzystać poszukując pytań popularnych wśród użytkowników to: Keywords Explorer Ahrefs (sekcja pytania), Generator pytań od Senuto, czy Answer the Public. 

Generator pytań Senuto

 

„Pytania” w Keywords Explorer Ahrefs

 

2. Przywiązuj wagę do długości treści (długie i krótkie)

Na długie treści możemy przykładowo zdecydować się w ramach artykułów, w których chcemy wypowiedzieć się jako ekspert w danej dziedzinie. W takim eksperckim artykule mamy okazję dokładnie opisać zagadnienie i zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Być może udostępnią oni nasze treści dalej, co także przyniesie dodatkowe korzyści.

Ale nie wszystkie zagadnienia wymagają długiego opisu. Nie warto próbować na siłę tworzyć rozbudowane treści o długości 2000 wyrazów lub więcej. Niektóre z nich powinny być krótkie i zwięzłe. A więc, jeśli sytuacja tego wymaga, piszmy krótko i na temat. 

3. Optymalizuj pod kątem long tail

Zagospodarowanie fraz long tail daje nam większe możliwości pojawienia się w wynikach voice search. Zapytania głosowe kierują przecież do możliwie precyzyjnych odpowiedzi. Nie jest też niczym nowym stwierdzenie, że frazy long tail to także frazy, które bardziej konwertują. 

Możemy założyć, że frazy long tail będą składały się z minimum 3 wyrazów. Przytoczę kilka przykładów: zdrowe śniadanie dla dzieci, zdrowe śniadanie do szkoły, zdrowe śniadanie do pracy.

Zobaczmy, co jeszcze może znaleźć się w długim ogonie w przypadku śniadań do pracy. W tym celu wykorzystałam Bazę słów kluczowych w Senuto:

 

Jak widzimy, poza wpisaną frazą, narzędzie wskazało jeszcze kilka innych propozycji: zdrowe drugie śniadanie do pracy, zdrowe śniadanie w pracy, zdrowe śniadanie do pracy przepisy. Ciekawych informacji dostarczy także wspomniany wcześniej Keywords Explorer Ahrefs:

Publikując swoje treści nie zapomnij umieścić fraz long tail także w nagłówkach Hx.

 

4. Optymalizuj pod kątem lokalnych zapytań

Jeśli prowadzisz lokalną firmę upewnij się, że zastosowałeś działania optymalizacyjne pod kątem wyszukiwania lokalnego (np. Google Moja Firma; optymalizacja pod frazy zawierające zapytania lokalne). 

Badanie BrightLocal z 2018 roku (na amerykańskich konsumentach) wykazało, że 75% użytkowników asystentów głosowych wyszukuje za ich pomocą zapytania związane z lokalnymi firmami. Okolicznościami, w których badani chcieliby skorzystać z wyszukiwania głosowego jest nie tylko rezerwacja miejsca w restauracji, ale również uzyskanie podstawowych informacji o firmach, takich jak np. ceny usług oraz produktów. 

5. Twórz zrozumiałe treści

Treści powinny być łatwe do przyswojenia i zrozumiałe. Nie twórz treści, które mogą być trudne do odczytania. 

Optymalizacja techniczna w kontekście wyszukiwania głosowego

1. Protokół HTTPS

W badaniu wyników wyszukiwania głosowego backlinko.com aż 70,4% adresów URL korzystało z HTTPS. Jest to bardzo istotny czynnik pod kątem oceny serwisu. Na obecną chwilę już 88% stron odwiedzonych za pośrednictwem Google Chrome używa protokołu HTTPS (https://transparencyreport.google.com/https/overview?hl=en). O wadze wdrożenia certyfikatu SSL Google mówiło od dawna podkreślając przede wszystkim, że HTTPS zwiększa wiarygodność witryny oraz chroni prywatność i dane użytkowników. Ostatnio potwierdził to także fakt, że wszystkie strony w przeglądarce Chrome bez wdrożonego certyfikatu są oznaczane jako niebezpieczne (lipiec 2018). 

2. Zadbaj o prędkość ładowania

Prędkość ładowania witryny jest kolejnym z elementów optymalizacji technicznej, którego nie warto bagatelizować. Według Google, 53% użytkowników opuści stronę mobilną, jeśli jej ładowanie będzie trwało powyżej 3 sekund. Nie bez powodu jest to obecnie jeden z ważniejszych czynników rankingowych. Testy Backlinko.com wykazały, że wyniki wyszukiwania głosowego ładują się znaczne szybciej, niż większość stron internetowych. A więc pochodzą ze stron, które są szybsze. Optymalizując prędkość witryny warto wziąć pod uwagę fakt, że nie możemy mówić o jednej optymalnej prędkości. Może być ona zróżnicowana w zależności od branży, typu serwisu czy kraju (więcej przeczytasz np. na machmetrics.com). Warto jednak, aby nasza witryna ładowała się tak szybko, jak to możliwe. 

Kilka pomocnych narzędzi do analizy prędkości witryny: Webpagetest.org, PageSpeed Insights, Lighthouse. 

3. Dodaj dane strukturalne

Dane strukturalne umożliwiają kompleksowe opisanie robotom wyszukiwarki, co oznaczają dane znajdujące się na naszej witrynie. Chociaż istnieją badania które wskazują, że nie był to główny czynnik, który wpływał na wyniki wyszukiwania głosowego, to nadal jest on istotny.

Dane strukturalne mogą pomóc w wyświetleniu lepszych, bardziej rozbudowanych wyników wyszukiwania. Treść jest łatwiej odczytywana przez roboty, przez co mogą łatwiej wykorzystać ją w prezentowaniu wyników, jako voice search. Szczegółowe omówienie znaczników danych strukturalnych znacznie wykracza poza zakres tego artykułu. Przytoczę więc tylko fragment testu wskazującego, które z danych strukturalnych pojawiały się najczęściej w wynikach wyszukiwania głosowego:

Źródło: backlinko.com

 

Oczywiście sytuacja jest dynamiczna, więc informacje te warto potraktować tylko jako sugestię. Ale jeśli chcesz sprawdzić poprawność wdrożenia danych strukturalnych na swojej stronie, niezastąpione jest narzędzie do testowania danych uporządkowanych.

4. Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych

W związku z synergią wyszukiwarek głosowych oraz mobilnych warto upewnić się, czy nasza witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych oraz czy istnieją elementy, które warto poprawić. W tym celu możemy skorzystać z testu Mobile-Friendly. Przykładowo możemy uzyskać sugestię, aby oddalić od siebie elementy klikalne, ponieważ są zbyt blisko siebie. 

Podsumowanie

W niniejszym artykule opisałam jedne z najważniejszych elementów optymalizacji strony z perspektywy voice search. Jest ich jednak znacznie więcej. Zatem wychodząc naprzeciw użytkownikom, marketerzy powinni już teraz rozpocząć dostosowywanie witryn pod wyszukiwanie głosowe. Osoby poszukujące treści głosowo chcą przede wszystkim w szybszy i prostszy sposób uzyskać potrzebne informacje. Determinuje to wiele zmian. Pewne jest zatem, że w przyszłości będziemy mieli do czynienia z dalszym dynamicznym rozwojem asystentów głosowych oraz technik głosowego wyszukiwania. 

Autor

Katarzyna Domańska, SEO Specialist, DevaGroup

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments