Wzrost znaczenia e-mail marketingu w czasie pandemii. Raport styczeń-kwiecień 2020 (infografika)

Izabela Madejska

12-05-2020
Wzrost znaczenia e-mail marketingu w czasie pandemii. Raport styczeń-kwiecień 2020 (infografika)

W czasie kwarantanny zauważalnie wzrosła konsumpcja treści internetowych. Mamy więcej czasu, ale również potrzebujemy być poinformowani na temat sytuacji w kraju, działań firm i sklepów, z których usług korzystaliśmy. Niezależnie od tego, czy firmy prowadziły biznes online czy offline, aktualnie większość z nich może komunikować się wyłącznie w sieci. 

Nie wszystkie firmy posiadają i prowadzą profile w social media. Tak samo jak nie każdy klient ma konto na platformach społecznościowych, ale za to prawie każdy internauta posiada adres mailowy. W artykule przyjrzymy się bliżej statystykom wysłanych wiadomości e-mail w ostatnich 4 miesiącach (styczeń-kwiecień 2020) na przykładzie danych pochodzących z platformy DMSales, której twórcą jest firma DBMS. 

Wykorzystanie e-mail marketingu 

W minionych latach e-maile były wykorzystywane głównie do powiadomień transakcyjnych i informacjach o promocjach. Aktualnie służą nam do budowy relacji, utrzymania kontaktu, informowania o zmianach i promocjach oraz samej sprzedaży. Jak pokazuje analiza sare.pl niemal 38% badanych posiada dwa prywatne konta pocztowe. Badania marketingowe wskazują również, że mailing jest wciąż istotnym elementem strategii marketingowej i doskonałym kanałem komunikacji z naszymi obecnymi lub potencjalnymi klientami. Oczywiście wtedy, gdy mailing jest formatem, który daje odbiorcy wartość dodatnią, równocześnie buduje autorytet firmy, wzmacnia zaufanie i w konsekwencji przekłada się na osiąganie celów biznesowych. 

Wybuch pandemii koronawirusa wywołał wzrost wykorzystania komunikacji poprzez wiadomość e-mail. Kryzysy zachęcają firmy do powrotu do sprawdzonych i efektywnych (a także tańszych) kanałów reklamowych, a takim właśnie jest e-mail. 

Według dostawców poczty elektronicznej, od początku pandemii korzystanie z poczty elektronicznej wzrosło o pełne 40%.

Ten wzrost raczej nikogo nie dziwi. Małe i średnie firmy, które w obliczu obecnego kryzysu przeniosły swoją działalność do internetu, zaczęły korzystać z dobrodziejstw e-mail marketingu. Wielkie przedsiębiorstwa również zwiększyły liczbę wysyłanych wiadomości. Największą siłą e-mail marketingu jest fakt, że działa i łatwo można udowodnić jego skuteczność, dzięki możliwości dokładnego raportowania.

DBMS, firma zajmująca się big data marketingiem, przygotowała raport ukazujący wzrost znaczenia e-mail marketingu i liczby wysłanych wiadomości na przestrzeni 4 ostatnich miesięcy. Raport został stworzony podstawie własnych danych pochodzących z platformy DMSales – narzędzia do prospectingu, które umożliwia realizowanie m.in. kampanii e-mail. 

Liczba dostarczonych wiadomości w sektorze biznesowym w styczniu 2020 roku wyniosła 10 232 342, natomiast w kwietniu wzrosła do 14 724 003, co daje wzrost o 44%. 

Liczba wiadomości konsumenckich wysłanych w styczniu wynosiła 10 100 895, w kwietniu w stosunku do stycznia wzrosła o 125%, dając wynik 22 703 003 wiadomości. 

Porównując liczbę wysłanych wiadomości e-mail z poszczególnych kategorii na przestrzeni 4 miesięcy można zauważyć zmianę priorytetów i potrzeb konsumentów, spowodowaną pandemią i izolacją społeczną. 

W każdym miesiącu postanowiliśmy wyłonić TOP 5 kategorii, które cieszyły się największą liczbą wysłanych wiadomości e-mail. Wśród tych kategorii znalazły się takie branże jak: moda, motoryzacja, edukacja, ubezpieczenia, branża dziecięca, podróże, uroda, zdrowie, finanse, elektronika. W styczniu i lutym w e-mail marketingu wiodła prym moda i motoryzacja, biura podróży zachęcały nas do planowania wakacji, a firmy ubezpieczeniowe do zakupu polisy. W kwietniu na podium pojawiły się nowe kategorie – finanse i elektronika. 

W kwietniu przez system DMSender zostało wysłanych 7 307 484 wiadomości e-mail z kategorii zdrowie, co było do tej pory rekordowym wynikiem jeśli chodzi o tę branżę. Wzrosła liczba wysłanych wiadomości z kategorii finanse i elektronika, co może wskazywać na problemy finansowe Polaków, a także na zwiększenie potrzeb w zakresie posiadanej elektroniki w domu. Długie tygodnie spędzone w domu sprzyjają rozwojowi pasji i nowych talentów, a co za tym idzie, rośnie potrzeba zakupu sprzętu elektronicznego. 

Poniższy raport pokazuje, że e-mail marketing nadal ma się świetnie, choć wielokrotnie wróżono jego koniec. Firmy w czasie izolacji chętniej sięgały po to źródło kontaktu z klientami, a także zwiększyły liczbę wysyłanych wiadomości. 

Poniżej zamieszczamy mały poradnik dla firm, które chcą rozpocząć i wdrożyć e-mail marketing do swoich obecnych i potencjalnych klientów. 

1. Wykorzystuj adresy wysokiej jakości

Na swojej liście odbiorców umieść tylko adresy osób, które wygenerowałeś legalnie i o których wiesz, że masz ich zgodę na przetwarzanie danych. Nie tylko zapewnia Ci to bezpieczeństwo prawne, ale chroni także Twoją reputację oraz buduje zaufanie Twoich klientów. 

2. Komunikuj przejrzyście i przedstaw cel wiadomości

Zwróć uwagę na dobór słów i jakość obrazów w swoich e-mailach. Słabej jakości zdjęcia lub przyciski pozostawiają negatywne wrażenie. Koniecznie upewnij się, czy wszystkie linki w Twojej wiadomości działają poprawnie. Komunikuj w przejrzysty sposób i powiedz użytkownikowi wprost, co chcesz osiągnąć. 

3. Nie bądź phisherem

Chroń siebie i swoją markę poprzez uwierzytelnienie przed niewłaściwym wykorzystaniem do wyłudzania informacji metodą phishingu. Podczas wysyłania wiadomości e-mail używaj standardów Sender Policy Framework (SPF), Domain Keys Identified Mail (DKIM) oraz Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC). Za pomocą DMARC, (SPF) i (DKIM) masz możliwość, aby Twoje e-maile były wyraźnie rozpoznawalne dla dostawcy skrzynek pocztowych i jednocześnie określić, jak powinien on obsługiwać e-maile, które pochodzą od Ciebie.

4. Rozważ skorzystanie z usług partnera 

Do tej pory jako firma wysyłaliście tylko pojedyncze e-maile, ale chcielibyście w obecnej sytuacji jednak rozszerzyć swoją komunikację e-mailową? Nigdy nie słyszałeś takich terminów jak SPF, DKIM i DMARC? Nie masz przygotowanej infrastruktury pod masowe wiadomości? Wysyłka na dużą skalę wymaga przestrzegania obszernych standardów. Jeśli Twoja firma nie ma możliwości ani czasu na przeprowadzenie kampanii e-mail, poszukaj firm, które zrealizują to za Was. 

Autor

Izabela Madejska, social media & content manager w DBMS

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments