Zbigniew Rymarczyk, Comarch: beacony produkujemy na miejscu w Krakowie

Zbigniew Rymarczyk, Comarch: beacony produkujemy na miejscu w Krakowie

Kraków stał się miejscem, gdzie wyjątkowo dobre warunki rozwoju znalazły branże opierające swoje działania na beacon technology. Autorskim rozwiązaniem w tym zakresie może pochwalić się także Comarch, znany głównie z systemów typu ERP. Ze Zbigniewem Rymarczykiem, wiceprezesem Comarch rozmawiamy o ich fabrykach beaconów oraz o rozwiązaniach typu Business Intelligence, w które firma ostatnio intensywnie inwestuje.

Czym są systemy typu Business Intelligence i jak działają?

Systemy BI, to systemy wspierające proces podejmowania decyzji. Dawniej rozumiane jako narzędzia raportowe, obecnie, wspierają biznes także poprzez narzędzia statystyczne, sztuczną inteligencję, analizę danych nieustrukturyzowanych. Stają się narzędziami pro-aktywnymi, które wspierają real time marketing, segmentację klienta i rekomendację produktów.

Big Data to tutaj jedno z głównych pojęć. Mając dane – jak analizuje się zachowania zakupowe konsumenta i jakie dane dostarczają klientom takie systemy?

W dużym skrócie, to połączenie analizy danych z tradycyjnych baz danych, danych pochodzących na przykład z zachowania użytkowników na stronach internetowych czy w mediach społecznościowych, z zaawansowanymi rozwiązaniami statystycznymi, które przy wykorzystaniu odpowiednich metod, pozwalają odpowiedzieć na pytanie: kim jest nasz klient, co kupuje, ile jest dla nas warta relacja z nim i jakie są jego zachowania. Dzięki temu w oczywisty sposób możemy lepiej adresować nasze kampanie, kreować produkty, działać w obszarze cross i up sellingu naszej oferty.

W jaki sposób systemy typu Business Intelligence budują lojalność i zaangażowanie?

Business Intelligence to jak wspomniałem wcześniej możliwość lepszego zrozumienia potrzeb klienta. A co za tym idzie, znacznie łatwiej nam później budować spersonalizowaną ofertę, antycypować zarówno zakupy klienta w tym miesiącu, jak i w kilku następnych. Jeśli połączymy to z danymi z Comarch beacon, czy z systemem lojalnościowym, otrzymujemy narzędzie dające nam z jednej strony komplet informacji – łącznie z informacją o ruchu po sklepie, a z drugiej narzędzie do komunikacji i personalizacji naszej oferty. Posiadanie narzędzia BI docelowo pozwala nam na wielokanałową i efektywną komunikację, budowanie lojalności i poczucia więzi z naszą firmą.

Jakie miejsce zajmuje dzisiaj Business Intelligence w działaniach Comarchu?

Business Intelligence i analityka ma obecnie zastosowanie w praktycznie każdym rozwiązaniu wdrażanym przez Comarch. Nie ma na chwilę obecną branży, w której analityka, raportowanie, usługi analityczne, nie byłyby niezbędnym elementem tworzenia biznesu. Wystarczy wspomnieć, że w ostatnim czasie wprowadziliśmy rozwiązania BI także w modelu stricte chmurowym. Wystarczy wysłać swoje dane i już po chwili można je analizować w różnych przecięciach, korzystając z gotowych predefiniowanych raportów przygotowanych przez naszych ekspertów.

Czy jest jakaś dedykowana koncepcja, za którą firma stara się podążać?

W kontekście analityki jest to przede wszystkim dostarczanie narzędzi i wiedzy. O ile narzędzia dla firmy softwarowej to rzecz oczywista, dla nas ważne jest także włożenie w rozwiązania jak najwięcej biznesowego know-how. Nasi klienci otrzymują gotowe rozwiązania do segmentacji, analizy odejść, raportowania płatności, weryfikacji marży, liczenia sprawozdań, które sprawdziły się na rynku i które są przez nas wbudowywane w systemy analityczne.

Jakie narzędzia wykorzystuje Comarch w swoich działaniach związanych z Business Intelligence?

Bardzo zróżnicowane. Oczywiście posiadamy swoje narzędzia Business Intelligence, hurtownię danych, rozwiązania również do analityki zaawansowanej. Dużym plusem jest to, że większość naszych managerów korzysta z rozwiązań wypracowanych przez Comarch. Można powiedzieć, że często jesteśmy pierwszym biznesowym testerem rozwiązań, które później trafiają na masowy rynek.

Jakie miejsce Pana zdaniem zajmują dzisiaj na polskim rynku beacony?

Beacony w szybkim tempie zdobywają sobie przychylność zarówno przedsiębiorców jak i klientów końcowych w Polsce. Nie bez powodu Polska nazywana jest czasami beaconowym zagłębiem. Comarch nie mógł pozostawić w tyle, dlatego zdecydowaliśmy się uruchomić Comarch Internet of Things Lab zajmujący się produkcja tych urządzeń w Krakowie. W naszej opinii przyszłość niewątpliwie należy do Internetu Rzeczy, którego beacony są integralną częścią.

Czy podobnie dzieje się na rynkach światowych?

Jeżeli chodzi o skalę globalną to jest podobnie. Tutaj prym wiedzie głównie Ameryka Północna, gdzie duże sieci sklepów szybko decydują się na wdrażanie rozwiązań opartych o beacony. Oczywiście sklepy to nie jedyne przedsiębiorstwa korzystające z tego typ usług. Są to także muzea, lotniska oraz wiele innych.

Jak działa Comarch beacon?

Comarch beacon działa w bardzo prosty sposób. Tak naprawdę jedyną rzeczą jaką robi jest rozsyłanie sygnału Bluetooh i informowanie tym samym o swojej obecności. Za całą resztę, tzn. wyświetlenie komunikatu i zbieranie danych odpowiedzialna jest aplikacja mobilna beacon.wszystko.pl. W momencie kiedy osoba posiadająca zainstalowaną na swoim telefonie aplikację beacon.wszystko.pl zbliży się do becona na odpowiednią odległość, na ekranie telefonu pojawi się odpowiedni komunikat stworzony wcześniej przez nadawcę.

Jak wygląda jego proces produkcyjny?

Beacony produkowane są na miejscu w Krakowie. Stworzyliśmy od podstaw nowy budynek – specjalną fabrykę Comarch Internet of Things Lab. Dzięki temu Comarch jest przygotowany na ekspresowe wprowadzanie ulepszeń i stałe rozwijanie rozwiązania zgodnie z oczekiwaniami rynku.

Które branże i sektory wydają się być najlepszymi odbiorcami rozwiązania proponowanego przez Comarch?

Możliwości wykorzystania Comarch beacon są tak naprawdę nieograniczone. Najbardziej naturalną branżą, w jakiej można je wykorzystać, jest oczywiście branża handlu detalicznego, ale nie należy się do niej ograniczać. Beacony można z sukcesem wykorzystywać chociażby w produkcji, transporcie, i wielu innych dziedzinach.

Jaka przyszłość czeka analitykę biznesową?

Analityka biznesowa stanowi o przewadze rynkowej. To tutaj szczegóły decydują o tym, czy dana firma osiągnie sukces, czy wyprzedzi swoją konkurencję. Analityka to ciągle bardzo mocno rozwijająca się branża, z dużą ilością innowacji i rosnącym zapotrzebowaniem ze strony klientów. Jestem pewien, że jest to dobra przyszłość dla rozwiązań analitycznych Comarch.

Komentarze:

Comments

comments