4 miliony użytkowników aplikacji Play24 – jak do tego doszliśmy?

Katarzyna Wiśnios

06-12-2019
Aplikacja mobilna Play24 wersja 6.0

Przygotowanie platformy, z której korzystają 4 miliony użytkowników, to długa i trudna droga – wymaga nie tylko świetnego zespołu, wielu kompetencji oraz doświadczenia, ale jak się okazuje także ciągłego monitorowania branży, błyskawicznego reagowania na wiadomości od użytkowników oraz przede wszystkim wychodzenia do ludzi. Play uchyla rąbka tajemnicy, opowiadając o tym, jak wyglądała praca nad aplikacją Play24.

O aplikacji Play24

Play24 to aplikacja mobilna, umożliwiająca wszystkim abonentom sieci Play samodzielną obsługę konta, zarządzanie usługami oraz wygodne doładowywanie konta lub rozliczanie faktur. Rozwiązanie to pozwala też na sprawdzanie stanu pakietu minut, SMS-ów oraz internetu, a także na kontrolę wszystkich płatnych aktywności, przeprowadzanych na posiadanym numerze telefonu. Aplikacja jest dostępna na urządzenia z systemami Android oraz iOS i korzysta z niej już ponad 4 miliony użytkowników. Z kolei ponad 70 tys. użytkowników oceniło aplikację na 5 gwiazdek – czyli maksymalną dostępną ocenę. W jaki sposób Play osiągnął taki sukces i jak wygląda praca nad tego typu aplikacją od kuchni? Sprawdźmy!

Dobrze zarządzany zespół i najnowsze rynkowe trendy

Nad aplikacją pracuje blisko sześćdziesiąt osób, rozlokowanych w trzech różnych miejscach. Zespół jest w pełni interdyscyplinarny i ma w swoich szeregach specjalistów z wielu różnych dziedzin – grafików, projektantów, deweloperów, marketingowców oraz osoby zajmujące się obsługą klienta, sprzedażą i analizą biznesową. Co ciekawe, blisko 40% zespołu stanowią kobiety. Tak szerokie kompetencje okazują się niezbędne przy pracy nad tego typu projektem.

W przypadku zespołu ważne jest też odpowiednie zarządzanie pracą. Dlatego przy projektowaniu aplikacji Play24 zespół projektowy korzysta z metodyki Scrum, która opiera się na prostym założeniu, że produkt rozwija się etapami, które szybko oddawane są w ręce użytkowników. Dzięki temu można na bieżąco weryfikować, czy wprowadzane rozwiązania są korzystne i zrozumiałe dla klientów. Jest to najważniejsza przewaga nad tradycyjną metodą zarządzania projektami, która zakładała planowanie produkcji na długi czas do przodu. Kiedy w trakcie pojawiają się nowe wymagania do produktu, w klasycznym podejściu bardzo ciężko je spełnić. Ta elastyczność jest dziś na wagę złota, gdyż rynek rozwiązań digitalowych rozwija się dynamicznie. Wymagania mogą się zmieniać z tygodnia na tydzień, czasem z dnia na dzień. Scrum pozwala reagować na szybko zmieniające się potrzeby rynku i użytkowników.

Aplikacja została przygotowana z wykorzystaniem Design Systemu, czyli wspólnego języka, którym komunikują się wszystkie osoby zaangażowane w finalny wynik projektu, od designerów i deweloperów, po product ownera. Ta wspólna płaszczyzna zapewnia spójność stylistyczną i funkcjonalną, a co za tym idzie, znacząco usprawnia proces wytwarzania nowej funkcji. Zdecydowanie zwiększa również elastyczność, z jaką produkt będzie w stanie dostosowywać się do zmieniających się trendów. Namacalne efekty to realna oszczędność, wynosząca około 40% mniej czasu na zbudowanie nowych procesów w aplikacji.

Ważne są też aktualnie obowiązujące w branży trendy – można to zauważyć, porównując poprzednią wersję aplikacji Play24 do tej najnowszej. Dawniej modne było wykorzystywanie wielu kolorów, animacji i fontów. Nawet menu główne znajdowało się w zupełnie innym miejscu, czyli na górze ekranu. Z kolei w momencie przygotowywania aktualizacji o numerze 6.0, w aplikacjach mobilnych stawiano na jasne i przejrzyste ekrany, ujednolicony layout oraz duże fonty. Ze względu na coraz większe ekrany, menu główne trafiło na dół ekranu, aby jeszcze bardziej ułatwić obsługę aplikacji.

Wdrażanie i testowanie nowych funkcji

Każda nowa funkcja przed zaimplementowaniem jej do aplikacji jest przekształcana do jak najprostszej postaci. Następnie dochodzi do praktycznej weryfikacji, czy działa ona prawidłowo i czy użytkownicy końcowi w ogóle jej potrzebują. Na bazie informacji zwrotnych można podjąć decyzję, czy daną funkcję usunąć, czy rozwinąć do postaci, w jakiej została pierwotnie zaprezentowana. Taki sposób pracy jest korzystny zarówno dla zespołu, jak i dla użytkowników końcowych aplikacji Play24 – twórcy skupiają się wyłącznie na faktycznie potrzebnych funkcjach i nie tracą czasu na rozwijanie takich, które mogły okazać się nieistotne, a klienci dostają bezproblemowo działającą i często aktualizowaną aplikację.

W przypadku Play24 zrezygnowano z wykorzystania wyłącznie zamkniętej grupy testerów. Aby jeszcze bardziej ułatwić zrozumienie potrzeb i problemów użytkowników końcowych, kontakt z wersjami testowymi mają nie tylko dedykowani testerzy oraz badacze, ale także pracownicy Play i wybrani abonenci sieci. Zupełnie nowym sposobem na pozyskanie wartościowych opinii o aplikacji okazał się PlayLab – czyli bus z mobilnym laboratorium testowym, które umożliwia wypróbowanie najnowszych funkcji zupełnie nowej grupie użytkowników. PlayLab dociera do największych miast i do dużo mniejszych miejscowości. Tak duża liczba punktów, z których można otrzymać feedback, zwiększa możliwość dostosowania aplikacji do realnych potrzeb użytkowników.

Najlepszy feedback to ten od użytkownika końcowego

Play24 poświęca bardzo dużą uwagę bezpośredniej komunikacji z końcowymi użytkownikami aplikacji i to w zasadzie na każdym z możliwych punktów styku z nimi. Zespół projektowy czyta i analizuje wiadomości e-mail, komentarze w sklepach Google Play i App Store oraz wszelkie sygnały przekazywane przez media społecznościowe lub nawet telefoniczną obsługę klienta. Aby jeszcze bardziej skrócić drogę informacji od użytkownika do dewelopera, osoby bezpośrednio odpowiedzialne za pracę nad projektem analizują wszystkie wiadomości dotyczące aplikacji Play24 i „biorą je na warsztat”. Każdy problem, uwaga czy proponowane usprawnienie są sprawdzane, procesowane i odpowiednio wdrażane.

Oprócz tego raz na kwartał w głównej siedzibie Play organizowany jest tzw. Product Show, czyli event, na którym prezentowane są efekty pracy i osiągnięcia całego zespołu. To cykliczne wydarzenie jest otwarte dla wszystkich chętnych i cieszy się bardzo dużą popularnością. Na ostatnim spotkaniu pojawiło się ponad 100 osób, w tym także ludzie całkowicie niezwiązani z siecią Play i nawet z branżą IT. Udział i feedback osób z tych dwóch ostatnich grup jest dla twórców najcenniejszy. Zespół odpowiedzialny za aplikację Play24 uczestniczy też w większości eventów branżowych, gdzie dzieli się swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami i najlepszymi praktykami z innymi autorami aplikacji oraz sprawdza najnowsze rynkowe trendy.

Aktualizować, aktualizować i jeszcze raz aktualizować!

Aplikacja Play24 jest od swojej oficjalnej premiery aktualizowana średnio raz na miesiąc. W wyjątkowych przypadkach zdarza się to nawet częściej – na przykład po premierze wersji 6.0 pojawił się komentarz o braku jednej funkcji, ważnej z punktu widzenia pewnej grupy użytkowników. Chodziło o brak informacji o długości trwania połączenia głosowego na jednym z ekranów. Play po przeanalizowaniu sprawy podjął decyzję o natychmiastowym wprowadzeniu poprawki do aplikacji. W ciągu kilku dni oficjalna aktualizacja była już dostępna, a użytkownicy otrzymali podziękowania. Między innymi dzięki takiemu podejściu Play24 jest najwyżej ocenianą aplikacją tego typu w Polsce – w lipcu 2019 r. jej ocena w Apple Store wynosiła 4,6 (maksymalny wynik to 5), zaś w Google Play 4,4.

Ostatnia aktualizacja aplikacji do wersji 6.0 wniosła przede wszystkim odświeżony design, który podkreśla prostotę i funkcjonalność. Zgodnie z obowiązującymi trendami, wszystkie ekrany zostały ujednolicone, a boczne menu główne zostało przeniesione na dolną krawędź, dzięki czemu nawigacja jest jeszcze wygodniejsza. Oprócz tego zostały wprowadzone nowe funkcje, na które czekało wielu użytkowników – doładowanie konta za pomocą Apple Pay i Google Pay, kontakt telefoniczny bez konieczności uwierzytelniania, a także szybkie logowanie za pomocą jedynie numeru telefonu. Operator sprawdził, jakie są potrzeby użytkowników aplikacji i dał im dokładnie to, czego potrzebowali, pokazując jednocześnie, że nowe i zaawansowane technologie mogą być przejrzyste i łatwe w obsłudze.

Prosta aplikacja to efekt ciężkiej i długiej pracy

Prosty design, intuicyjność i łatwość obsługi to efekt długiej pracy, wielu badań oraz testów, a także suma doświadczeń wszystkich osób zaangażowanych w projekt. Nie wolno zapominać także o poświęconym czasie – przygotowanie wspomnianej wcześniej aktualizacji do wersji 6.0 zajęło całemu zespołowi około pół roku. Co ciekawe, wrażenie prostoty, intuicyjności i łatwości obsługi to nieprzypadkowo wspólna cecha wszystkich dobrych jakościowo aplikacji mobilnych. Na finalny efekt składają się wykorzystanie Design Systemu, projektowanie interfejsu w myśl ideologii „less is more”, ścisła współpraca interdyscyplinarnego zespołu oraz efektywne zarządzanie projektem. Nie można też zapominać o ciągłej nauce i słuchaniu użytkowników docelowych aplikacji, konkurencji i całej branży. Wbrew pozorom najlepsi twórcy nigdy nie spoczywają na laurach – ciągle pracują nad nowymi funkcjami i poprawiają swoje aplikacje, aby nadążyć za zmieniającymi się trendami i zawsze wychodzić naprzeciw oczekiwaniom użytkowników ich aplikacji.

Artykuł ukazał się w raporcie agencji Spicy Mobile pt. „Aplikacje mobilne”.

Autor

Katarzyna Wiśnios, Product Owner, Play24

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments