Czym jest Google Tag Manager?

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager jest darmowym narzędziem do zarządzania tagami i kodami śledzenia dodanymi na stronie www. Sprawdzamy, co oferuje i jak wykorzystać potencjał GTM.

Dlaczego potrzebujesz Google Tag Manager w swojej firmie?

Bieżące śledzenie i analiza działań marketingowych niejednokrotnie wymaga ingerencji w strukturę strony www. Poprawne zaimplementowanie dodatkowych fragmentów kodu (tzw. tagów) w witrynie pozwala na zbieranie przeróżnych danych niezbędnych do opracowania strategii firmy. Informacje na temat tego, ile ludzi przeszło na podstronę z Google, ile z nich kliknęło przycisk „Kup teraz” czy ile porzuciło koszyk w trakcie zakupu, są nieocenione z punktu widzenia marketera, managerów innych działów, a nawet właściciela przedsiębiorstwa. Trudność polega na tym, że wdrożenie kodów śledzących GA, Google Ads czy Facebook często wymaga specjalistycznej wiedzy deweloperskiej. Błędy w tym zakresie będą skutkować nie tylko złym zliczaniem danych, ale także pociągną za sobą nieprzewidziane, wysokie koszty.

W odpowiedzi na ten problem Google wypuściło Google Tag Manager – narzędzie do obsługi tagów i fragmentów kodu z poziomu jednego panelu. Jak podkreśla gigant, GTM ma być prostym i intuicyjnym rozwiązaniem, które umożliwi osobom niezaawansowanym technicznie sprawowanie pełnej kontroli nad tagami, a w tym: sprawdzanie poprawności ich wdrożenia i samodzielną implementację tagów bez konieczności „grzebania” w kodzie.

Co zyskasz, dzięki zgromadzeniu tagów w GTM?

Zarządzanie wszystkimi tagami w jednym miejscu jest przede wszystkim wygodnym rozwiązaniem, które pomoże usprawnić procesy analityczne w firmie. GTM umożliwia zachowanie pełnej kontroli nad „obcym kodem” implementowanym na stronie www, pozwalając na błyskawiczne wprowadzenie zmian – ustawianie nowych tagów, usunięcie nieaktualnych bądź uszkodzonych fragmentów, modyfikację błędów i swobodne testowanie rozwiązań. A wszystko to bez pomocy zapracowanego działu IT.

Odpowiednia konfiguracja tagów w Menedżerze Tagów Google pozwoli na precyzyjne określenie danych, które mają być przesyłane do zewnętrznych narzędzi (np. wystąpienie zdarzeń typu kliknięcie linku, przejście na wskazaną podstronę czy pobranie załącznika). Mocną stroną GTM jest to, że nie współpracuje tylko z autorskimi rozwiązaniami Google (Google Analytics, Google Ads), ale również z odrębnymi partnerami.

Tagi, reguły i zmienne… co musisz wiedzieć przed pierwszym użyciem GTM?

Wbrew zapewnieniom Google o prostocie narzędzia, korzystanie z funkcji Google Tag Managera wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy technicznej. Nieroztropne używanie tego narzędzia może być brzemienne w skutki – zaznaczają specjaliści z agencji interaktywnej Marketing Match.

Nieprzemyślane wklejanie kodów wprowadzi chaos na stronie www i zaburzy jej podstawowe funkcje, a dalej może być odpowiedzialne za niski page rank i spadek pozycji w wyszukiwarce.

Przyjrzymy się zatem trzem podstawowym elementom, na których opiera się działanie GTM. Ich znajomość jest niezbędna do właściwego (i rozsądnego!) stosowania narzędzia:

1. Tagi – fragmenty kodu lub piksele, które przekazują informacje o zdarzeniach na stronie do partnerów czy innych narzędzi analitycznych. Do najpopularniejszych tagów należą m.in. kody śledzące Google Analytics, kody konwersji Google Ads i tagi do remarketingu Google Ads.

2. Reguły – wskazują, kiedy uruchomić dany tag (np. po wejściu użytkownika na konkretną podstronę, kliknięciu przycisku lub odpaleniu osadzonego wideo).

3. Zmienne – dodatkowe informacje konieczne do prawidłowego działania tagów i reguł takie jak unikalne ID użytkownika.

Jak rozpocząć przygodę z Google Tag Managerem?

1. Załóż konto w Menedżerze Tagów Google

Zarejestruj się na stronie google.pl/tagmanager/ i wybierz rodzaj kontenera, który chcesz utworzyć. Kontenerem może być np. domena, w obrębie której będą gromadzone rozmaite tagi.

Dobrą praktyką jest założenie jednego konta na firmę i jednego kontenera na każdą domenę. Jeśli twoje przedsiębiorstwo ma bogaty portfel marek, warto założyć osobne kontenery dla każdej z nich.

2. Zainstaluj GTM

Do prawidłowego działania narzędzia konieczne jest wklejenie dedykowanego kodu GTM na każdej podstronie twojej witryny (w elemencie <head> i <body>). Możesz to zrobić ręcznie lub poprzez wtyczkę WordPress.

3. Dodaj nowy tag

Wybierz jeden spośród dostępnych typów tagów, np. Google Analytics – Universal Analytics i przejdź kolejne kroki konfiguracji. System poprosi cię o wskazanie typu śledzenia i podanie informacji nt. twojego konta GA.

4. Dodaj reguły

Sprecyzuj reguły, czyli to, kiedy powinien wyzwolić się tag (na wszystkich podstronach, a może tylko na wskazanej karcie np. w koszyku?). W tym miejscu możesz również skorzystać z bardziej zaawansowanych opcji.

5. Przetestuj i opublikuj tag

GTM pozwala przetestować wprowadzone właśnie ustawienia – to świetna funkcjonalność, która pomoże ci sprawdzić, czy poprawnie wykonałeś poszczególne kroki. Jeśli wszystko działa bez zarzutu, kliknij „Opublikuj” – twój tag właśnie zaczął działać!

W taki sam sposób zaimplementujesz resztę tagów. Powodzenia!

Google Tag Manager ma ogromny potencjał jako narzędzie wspomagające działania marketingowe firmy. Umiejętnie stosowane (z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem) przyniesie korzyści na wielu polach. Jego wdrożenie szybko przełoży się na udoskonalenie kampanii reklamowych, procesu projektowania UX czy SEO.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments