Duplikacje treści, czyli jak opisy produktów na stronie wpływają na SEO

Duplikacje treści, czyli jak opisy produktów na stronie wpływają na SEO

Czytelne i wyczerpujące opisy produktów na stronie to nie tylko ukłon w stronę klienta, ale też dobry zabieg wspierający pozycjonowanie. Jeżeli więc wciąż zastanawiasz się, dlaczego (i czy) potrzebujesz unikalnych opisów produktów Twojego e-sklepu to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Na początku jednak poświęćmy krótką chwilę na to, by zastanowić się nad samymi opisami produktów e-sklepu – jak robić to dobrze? Podpowiadamy!

Kilka dobrych praktyk tworzenia opisów produktów

Aby ułatwić Ci sprawę samego “procesu twórczego”, poniżej zamieszczamy krótką listę dobrych praktyk, o których warto pamiętać podczas tworzenia opisu produktów na stronie internetowej e-sklepu:

– bądź unikalny – nie kopiuj istniejących już treści,

– pisz wyczerpująco, ale rzeczowo – podawaj konkretne i istotne dla klienta informacje,

– używaj języka korzyści, nie przekłamując tym samym rzeczywistości (nie składaj obietnic bez pokrycia!),

– stosuj komunikaty dopasowane do Twoich odbiorców.

– i nie zapominaj o SEO – odpowiednie słowa kluczowe w opisach mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. Dobierając bardziej szczegółowe słowa kluczowe, dodatkowo wspierasz pozycjonowanie szerokie. Będziesz pojawiać się na coraz więcej fraz w wyszukiwarce, a przecież o to nam chodzi, nie?

No dobrze, przechodząc do tematu – zastanówmy się, co jeśli nie będziemy stosować oryginalnych, unikatowych i dobrej jakości opisów. Jak może ucierpieć na tym strona i nasze SEO? Otóż odpowiadam – spadki ruchu, pozycji witryny, kary… czyli wszystko to, czego nie chcemy, prawda?

Powyżej wymienione, negatywne skutki mogą wynikać z duplikacji treści na stronie – ale o tym więcej w dalszej części artykułu.

Opisy produktów a SEO

Pamiętaj: korzystanie z istniejących już w sieci opisów produktów i powielanie ich na Twojej stronie nigdy nie przyniesie pozytywnych rezultatów. Unikalny content to jeden z najważniejszych czynników procesu pozycjonowania i w żadnym razie nie można go lekceważyć.

Pozostając w temacie contentu, poniżej omówię rodzaje duplikacji treści i skutki, jakie te duplikacje mogą za sobą nieść. Duplikacje treści dzielimy na dwie podstawowe grupy:

– duplikację wewnętrzną,

– duplikację zewnętrzną.

Duplikacja wewnętrzna

Czyli duplikacja treści w obrębie jednej, konkretnej domeny – przykładowo może być ona spowodowana tym samym tekstem na kilku podstronach danej witryny (np. podstrony kategorii/produktów), nieprawidłowo wprowadzonymi wersjami językowymi czy duplikacją znaczników title i meta description.

W sytuacji tego rodzaju duplikacji ryzykujemy przede wszystkim kanibalizacją fraz na naszej stronie.

Jeżeli chodzi o duplikację wewnętrzną, najczęściej mamy z nią do czynienia właśnie w przypadku tytułowych opisów produktów. Jeśli w naszej ofercie znajduje się kilkanaście produktów tego samego modelu, a my użyjemy takiego samego opisu w każdej wersji kolorystycznej tego konkretnego produktu to proszę… duplikacja wewnętrzna gotowa.

Duplikacja zewnętrzna

W odróżnieniu od duplikacji wewnętrznej, duplikacja zewnętrzna będzie występować poza Twoją stroną. W tym przypadku możemy wyróżnić dwa główne źródła problemu:

a) Inne strony kopiują tworzone przez Ciebie treści.

b) To Ty powielasz treści zamieszczone na innych witrynach.

Najczęstszym błędem popełnianym przez e-sklepy jest sytuacja, w której kopiują one opisy produktów stworzone (i rozpowszechniane już) przez producentów.
W rezultacie mamy do czynienia z bardzo dużą ilością stron internetowych, które wykorzystują na swoich platformach te same treści co chociażby ich konkurencja – łatwo domyślić się jak na takie strony reaguje Google.

Do duplikacji zewnętrznej możemy też doprowadzić decydując się np. na publikację istniejącego już na naszym blogu artykułu na innej witrynie (między innymi w przypadku wpisu gościnnego).

Oczywiście, nie jesteśmy w stanie wykluczyć do zera duplikacji na naszej stronie (np. adresu firmy znajdującego się w stopce na każdej podstronie), ale ważne jest, by występowała ona w jak najmniejszym możliwym stopniu.

Jakie skutki niosą za sobą duplikacje treści?

Google od dawna skutecznie walczy z “duplicate content”, tak by dostarczać użytkownikom jak najbardziej wartościowych treści. Duplikacja treści (zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna) może bardzo szybko zepsuć Twoje SEO i osłabić widoczność witryny w Google.

Wyszukiwarka ta od 9 lat radzi sobie ze zjawiskiem duplikacji dzięki algorytmowi Panda. Algorytm przede wszystkim ma na celu wyłowienie stron, które nie kierują się zasadą unikalności treści. Jeżeli więc nasza strona jest jedną z nich, to istnieje obawa, że Google obniży jej wartość, każąc ją spadkiem ruchu czy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj – Google kocha dobry content! Jeśli więc chcesz wkupić się w jego łaski, zadbaj o treści na stronie Twojego e-sklepu, szczególnie w przypadku opisów produktów.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments