Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Dzisiaj, w 2023 roku, to, ile kosztuje pozycjonowanie strony, ma znaczenie z dwóch powodów. Po pierwsze, chcesz wiedzieć, ile musisz zainwestować, żeby budżet firmy na marketing po prostu się spinał. Nie możesz sobie pozwolić na zbędne koszty, więc sprawdzasz ceny wszystkich usług jeszcze dokładniej niż kilka lat temu. Po drugie, chcesz mieć pewność, że inwestycja w pozycjonowanie będzie opłacalna. Chcesz na niej zarobić.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony? Co wpływa na cenę tej usługi? Z tego artykułu nie dowiesz się, jakie dokładnie koszty poniesie Twoja firma, ale po jego lekturze będziesz w stanie podjąć dobrą decyzję biznesową.

Co obejmuje pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to proces – nie kończy się, trudno określić koniec działań, a samych działań jest tak wiele i zmieniają się w czasie, że spisywanie ich wszystkich w jednym miejscu nie do końca ma sens. Musisz jednak wiedzieć, czego się spodziewać po pozycjonowaniu, żeby oszacować, czy koszty są tego warte. Jakie działania obejmuje?

Audyt SEO – jest to szczegółowa analiza strony internetowej, która służy identyfikacji obszarów do poprawy pod kątem widoczności w wyszukiwarce. Audyt obejmuje weryfikację struktury witryny, słów kluczowych, linków wewnętrznych i zewnętrznych, a także jakości treści. Pozwala również ocenić szybkość ładowania strony, to, czy poszczególne adresy URL są poprawnie zaindeksowane oraz w jakim stopniu strona jest przystosowana do odpowiedniego wyświetlania się na różnych urządzeniach.

Opracowanie strategii pozycjonowania – zazwyczaj obejmuje wybór odpowiednich słów kluczowych (istotnych nie tylko ze względu na ich popularność) oraz określenie planu działań zgodnie z priorytetami, w tym link buildingu oraz optymalizacji strony.

Monitorowanie wyników – czyli regularne śledzenie postępów i analiza danych związanych z pozycjonowaniem, takich jak pozycje słów kluczowych, ruch na stronie, czy wskaźniki konwersji. Umożliwia to elastyczność działania, a więc dostosowywanie strategii do zmieniających się okoliczności.

Link building – proces pozyskiwania wartościowych linków przychodzących z innych stron internetowych. Linki te są ważnym czynnikiem rankingowym, ponieważ wskazują na autorytet i popularność witryny, tym samym zwiększając jej wiarygodność w oczach robotów Google’a.

Tworzenie treści – publikacja wartościowych i unikalnych treści, które są zoptymalizowane pod kątem SEO, nadal jest jednym z filarów pozycjonowania. Obejmuje między innymi artykuły blogowe, opisy produktów, treści na stronie głównej oraz inne teksty, które budują widoczność strony, ale też angażują użytkowników.

Prace techniczne na stronie – obejmują techniczną optymalizację witryny, w tym poprawę szybkości ładowania, zwiększenie responsywności strony, udoskonalenie struktury URL oraz rozwiązywanie problemów związanych z indeksowaniem przez wyszukiwarkę.

Wiedza i doświadczenie specjalisty SEO – to element, bez którego pozycjonowanie może się po prostu nie udać. Potrzebujesz specjalisty, który wie, jak efektywnie stosować różne techniki i strategie w celu poprawy widoczności strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Strategia pozycjonowania będzie się różniła w zależności od wielkości Twojej firmy, zakresu prac na stronie, sektora rynku, sposobu rozliczenia z agencją lub freelancerem, ale też od jakości świadczonych usług.

Według Piotra Skrzypka w procesie pozycjonowania kluczem do sukcesu jest zrozumienie, że to nie jest jednorazowe zadanie, lecz ciągłe dążenie do poprawy widoczności strony w wyszukiwarkach. Koszty związane z pozycjonowaniem są inwestycją w rozwój firmy online i jeśli działania będą prowadzone w przemyślany sposób, to zaprocentują – nawet pomimo upływającego czasu. To właśnie kluczowa różnica między pozycjonowaniem a kampaniami płatnymi. Wprawdzie pozycjonowanie nie jest tanie, ale ruch nie zniknie od razu po zaprzestaniu działań, tak jak ma to miejsce w przypadku działań płatnych za każde kliknięcie. Przykładowo, dobrze napisany wpis blogowy tzw. evergreen content może być źródłem ruchu i konwersji przez wiele kolejnych miesięcy.

Co wpływa na koszty pozycjonowania?

Wiele zależy od tego, w jakim miejscu znajduje się Twoja strona internetowa – jaka jest jej historia, jak bardzo rozbudowaną ma strukturę, ile zawiera treści i jakiej jakości. Jeśli dopiero startujesz, to te koszty będą większe tylko i wyłącznie dlatego, że witryna będzie potrzebowała dużo więcej czasu na zwiększenie widoczności. Do tego dochodzi jeszcze kwestia konkurencji – im większy ruch w Twojej branży, tym prawdopodobnie większe koszty pozycjonowania.

– Warto też pamiętać, że strategia pozycjonowania może się różnić w zależności od takich czynników jak wielkość firmy, sektor rynku, obszar działania czy dostępna oferta. To dlatego tak duże znaczenie ma zrozumienie biznesu klienta oraz zastosowanie unikalnej strategii i dopasowanie jej do potrzeb konkretnej firmy. Niestety w swojej pracy często spotykam się z projektami, które nie są prowadzone dobrze. Widać w nich brak zrozumienia potrzeb klienta, a w dodatku strategia i słowa kluczowe są dobrane powierzchownie, co skutkuje błędami w optymalizacji i tekstami niskiej jakości – Piotr Skrzypek – Freelancer SEO.

Czy to powinno Cię zniechęcić do SEO? Zdecydowanie nie! To z definicji czasochłonny proces, wrażliwy na zmiany w algorytmach oraz technologii. Czy to wszystko oznacza, że domeny z długą historią, jakościowym contentem i względnie dobrą optymalizacją nie muszą się interesować pozycjonowaniem? Wręcz przeciwnie – konkurencja działa, nawet jeśli Ty tego nie robisz, co może szybko doprowadzić do utraty wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Miesięczny koszt pozycjonowania Twojej strony może wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dlaczego tak trudno podać precyzyjniejsze widełki? Usługa pozycjonowania pod wieloma względami przypomina zamawianie mebli na wymiar – z tą różnicą, że za meble płacisz raz, a za pozycjonowanie co miesiąc.

Pewne działania, których wymaga produkcja mebli na wymiar, są takie same – to daje nam schemat, zgodnie z którym firma jest w stanie szacować koszty produkcji. I nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania, które wiąże się ze ściśle określonymi działaniami, ale w zależności od stanu witryny działania te będą miały różny poziom intensywności.

Część działań wiąże się z tym, co znasz pod hasłem indywidualnego podejścia do klienta. Są to często nieszablonowe rozwiązania, propozycje działań spoza schematu, które może determinować specyfika branży, grupy docelowej lub samej filozofii stojącej za klientem. To wszystko przełoży się na ostateczny koszt usługi. Poniżej znajdziesz przykładowe ceny, które pomogą Ci się zorientować w aktualnej sytuacji na rynku pozycjonowania.

Usługa Cena Dla kogo
Pozycjonowanie lokalne od 1500 zł netto Lokalne firmy, w tym firmy usługowe, np. fryzjer, pralnia, korepetycje
Pozycjonowanie firm usługowych (stron internetowych) od 2300 zł netto Małe i średnie firmy usługowe
Pozycjonowanie sklepów internetowych (e-commerce) od 3000 zł netto Małe i średnie sklepy internetowe
Pozycjonowanie dedykowane od 4200 zł netto Duże sklepy internetowe i firmy usługowe

Jak wyglądają ceny poszczególnych usług w ramach pozycjonowania?

Koszty pozyskania wartościowych linków zewnętrznych, np. w ramach artykułu sponsorowanego zaczynają się od 100 do 200 złotych za link (i niestety z reguły jest tak, że im niższa cena, tym mniejsza wartość linka), a kończą się na kwotach rzędu kilku tysięcy, a nawet więcej.

Koszt przygotowania unikalnego, eksperckiego artykułu to dzisiaj przynajmniej 35 złotych za 1000 znaków ze spacjami, ale możesz się też spotkać z wyższymi stawkami na poziomie 50-75 złotych za 1000 znaków ze spacjami. Wiele zależy od tego, jakie doświadczenie i umiejętności ma copywriter, ale też od tematyki, którą ma się zająć. Możesz oczywiście skorzystać z giełdy tekstów lub posiłkować się sztuczną inteligencją, co mocno obniży koszty, ale lepiej zrobić to w przypadku mniej wymagających tekstów, np. powtarzalnych opisów kategorii.

Koszt narzędzi, z jakich korzystają pozycjonerzy, waha się w zależności od pakietu i narzędzia od około 60 do nawet 1000 dolarów miesięcznie. Część narzędzi jest darmowa, ale w przypadku profesjonalnego SEO nie da się uniknąć płatnych rozwiązań, bo to pozwala skuteczniej monitorować wyniki i zarządzać samą strategią.

Koszt pracy specjalisty ds. pozycjonowania, który z reguły oscyluje w okolicach 150-300 zł za godzinę.

Piotr Skrzypek uważa zresztą, że kluczem do sukcesu w tej branży często jest doświadczenie, a to zwykle przekłada się na wyższą wycenę pracy specjalisty. Doświadczenie to nie tylko znajomość algorytmów, ale także umiejętność dostosowywania strategii działań do częstych zmian, przewidywanie trendów i myślenie o tym, w którym kierunku zmierzają zmiany Google, aby wpisać się w nie możliwie jak najlepiej. Trudno robić to skutecznie, będąc totalnym żółtodziobem czy nawet po ukończeniu kursów SEO.

Czy pozycjonowanie w Polsce jest drogie?

Jak zawsze punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – firmy, które mierzą się z kryzysem finansowym lub po prostu startują i mają ograniczony budżet, mogą postrzegać pozycjonowanie jako usługę drogą, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę czas oczekiwania na efekty. Ale to tylko jedna z możliwych perspektyw.

Pozycjonowanie to obecnie nie tylko słowa kluczowe, ale również budowanie doświadczeń użytkowników strony lub sklepu internetowego. Mówiąc branżowym żargonem, to elementy user experience (UX), czyli projektowania strony w taki sposób, by wywoływać pozytywne odczucia w osobach, które ze strony korzystają. Dzisiaj bez dobrego UX-a trudno w ogóle mówić o sukcesie w internecie – nawet nie tylko dlatego, że ludzie się niecierpliwią, kiedy strona ładuje się zbyt długo, tylko dlatego, że ludzie mają dużo większą świadomość konsumencką, a co za tym idzie, oczekiwania.

Z tej perspektywy pozycjonowanie nie jest zbyt drogie – w gruncie rzeczy jest jednym z podstawowych elementów biznesowej obecności w internecie. I co ciekawe, rynek polski w porównaniu do zagranicznego nie wypada pod tym kątem najgorzej. Przykładowo, koszt pozyskania linków jest w Polsce kilkukrotnie niższy niż w Wielkiej Brytanii czy USA (dane z Semcore). Cenę pozycjonowania można też obniżyć dzięki samodzielnemu przygotowywaniu treści (choć w ten sposób traci się z kolei czas) lub zatrudnieniu freelancera zamiast agencji SEO (która zwykle wiąże się z większymi kosztami).

Czy oszczędzanie się opłaca?

Najprostsza odpowiedź brzmi: nie. Ta bardziej skomplikowana uwzględnia to, że cena cenie nierówna i niestety nie zawsze wyższe koszty idą w parze z wyższą jakością działań. Przykładowo, agencje, działając w modelu abonamentowym, nie zawsze są w stanie zapewnić taką samą opiekę, jak specjalista, który jest freelancerem i samodzielnie zarządza swoją pracą. Taki freelancer często jest w stanie zaproponować nieco niższą stawkę niż agencja, nie obniżając jakości pozycjonowania.

Na pewno jednak nie należy iść na skróty – kupowanie tanich linków może okazać się zagrożeniem dla strony. Google patrzy z dużą podejrzliwością na zbyt dużą liczbę linków dodanych w tym samym czasie, szczególnie jeśli domeny istnieją zaledwie kilka miesięcy. Teksty tworzone z pomocą sztucznej inteligencji to świetny sposób na większą efektywność, ale z tym też musisz uważać. Tam, gdzie treść jest powtarzalna, warto, ale tam, gdzie chcesz postawić na merytorykę i unikalną jakość, lepiej zaufaj człowiekowi (w dodatku takiemu, który nie wycenia się na 8 złotych za 1000 znaków ze spacjami).

– Branży SEO nie omija obecna dookoła nas wysoka inflacja. Rosną koszty prowadzenia projektów, ponieważ zmieniają się cenniki linków zewnętrznych, copywriterów czy programistów. Niestety, ale chcąc za wszelką cenę utrzymać  stosunkowo niskie koszty, często będziemy skazani na obniżenie jakości usług, a tego lepiej unikać – Piotr Skrzypek – Freelancer SEO.

Kluczem do sukcesu jest zdrowy rozsądek, umiejętność porównywania cen obowiązujących na rynku i weryfikacji umiejętności specjalisty SEO. Koniec końców chodzi o to, by inwestycja się zwróciła – nie ma sensu oszczędzać tam, gdzie w grę wchodzą potencjalnie większe pieniądze, ale zawsze należy sprawdzać, co otrzymuje się w zamian.

 

Komentarze:

Comments

comments