Jak pozycjonować stronę internetową?

Jak pozycjonować stronę internetową?

SEO, optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe, pozycjonowanie strony www – to wszystko określenia tego samego zjawiska – uzyskiwania najwyższych pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Jak pozycjonować stronę www? Na jakie elementy zwracać szczególną uwagę i dlaczego? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Po co pozycjonować strony www?

Pozycjonowanie stron jest uznawane za jeden z filarów marketingu internetowego. Badania pokazują, że użytkownicy poszukujący produktu lub usługi wpisują jej nazwę w wyszukiwarkę, a następnie odwiedzają od trzech do dziesięciu pierwszych linków. Oznacza to, że klienci zamówią produkt na stronie, która znajduje się w pierwszej odsłonie wyników wyszukiwania. Innymi słowy – im jesteś wyżej w wyszukiwarce, tym większe są Twoje szanse na sprzedaż.

Wysokie pozycje w wyszukiwarce to nie tylko wyższe zarobki – to także kwestia wizerunku. Według badań im wyżej znajduje się strona w wynikach wyszukiwania, tym większe budzi zaufanie. Internauci uważają, że wysokie miejsce w rankingu stron, jest dowodem na ugruntowaną pozycję firmy na rynku, jej rzetelność i niezawodność. Obecność w TOP10, jest więc też elementem budowania prestiżu marki.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych to długi i skomplikowany proces, na który składa się wiele elementów. Ostatecznym efektem działań podejmowanych w ramach SEO powinna być jak najwyższa pozycja strony www w wynikach wyszukiwania. Kiedy wpiszesz w wyszukiwarkę zapytanie: „silnik do odśnieżarki” otrzymasz linki, z których większość prowadzi do sklepów internetowych oraz serwisów aukcyjnych, gdzie możesz dokonać zakupu. Oznacza to, że strony te dobrze pozycjonują się na frazę „silnik do odśnieżarki”.

Na czym polega pozycjonowanie?

Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony firmowej to szereg różnorodnych działań, które należy podjąć, aby umieścić stronę w TOP10 wyników wyszukiwania, wśród nich można wymienić:

– wybór odpowiedniego serwera i domeny

– bezbłędną budowę strony czy sklepu online

– responsywność strony

właściwy dobór słów kluczowych

– odpowiednią treść witryny

Sprawdź szczegółową instrukcję jak wypozycjonować sklep internetowy: https://brandbay.pl/blog/jak-pozycjonowac-sklep-internetowy/

Dlaczego serwer współdzielony to zły pomysł?

Pierwsze działania, które mają przynieść wysokie pozycje w wyszukiwarce najlepiej podjąć już na etapie projektowania strony. Zanim zajmiesz się jej budową, zastanów się nad odpowiednim serwerem oraz wyborem adresu, pod którym będzie dostępna Twoja witryna.

Serwer to komputer o dużej mocy obliczeniowej ze stałym dostępem do internetu. Ma on duże znaczenie dla pozycjonowania. To od niego zależy dostępność strony w sieci – awaria serwera oznacza wyłączenie witryny. Mało wydajny serwer może wydłużyć czas odpowiedzi na zapytania, powodować kłopoty z obsługą dużego ruchu w witrynie i przetwarzaniem jednocześnie wielu danych. Innymi słowy, jeśli Twój serwer jest za słaby, Twoja strona długo się ładuje, wolno działa, a przy większym ruch wykonanie jakiejkolwiek operacji staje się niemożliwe. Wszystkie te czynniki wpływają zarówno na negatywną opinię użytkowników o serwisie, jak i na pozycje strony w wyszukiwarce.

Obecnie na rynku dostępnych jest kilka usług hostingowych. Najtańszym i najprostszym w obsłudze rozwiązaniem jest serwer współdzielony. W dużym skrócie oznacza to, że przestrzeń na dysku komputera dzielisz z innymi stronami, macie też wspólne IP. To niestety kłopot dla pozycjonerów. Jeśli na tym samym serwerze znajdują się strony, które Google i inne wyszukiwarki uznały za szkodliwe, to Twoja strona też jest w ten sposób postrzegana. Efekt?

Nigdy nie osiągniesz wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak tego uniknąć? Najbezpieczniejszym i najpewniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z serwera dedykowanego, wówczas uzyskujesz maszynę wyłącznie na swoje potrzeby i masz pewność, że złe sąsiedztwo nie zagrozi pozycjom Twojej strony.

Czy adres www może wpłynąć na pozycjonowanie?

Kolejnym elementem, o który należy się zatroszczyć jeszcze przed przystąpieniem do budowania strony, jest wybór domeny. Domena to adres www, pod którym dostępna będzie Twoja strona. Istnieją dwie szkoły wyboru domen. Możesz zdecydować się na nazwę firmy z rozszerzeniem .pl lub .com bądź wybrać domenę generyczną, czyli zawierającą słowa jednoznacznie kojarzące się z profilem działalności i zawartością Twojej strony. Doświadczenie uczy, że domeny generyczne lepiej się pozycjonują na frazy, które zawarte są w adresie, jednak domeny z nazwą firmy także można wypozycjonować.

Pod kątem SEO dużo ważniejsza niż adres, jest jego przeszłość. Przed wyborem i zakupem domeny koniecznie sprawdź, czy była kiedyś używana, jakie linki do niej prowadzą i jakie anchor teksty posiadają. Historię domeny możesz sprawdzić dzięki narzędziom typu Ahrefs lub Majestic. Jest to ogromnie ważne bowiem wcześniejsze, niskiej jakości linki i stare zakotwiczenia tekstowe, które odpowiadają aktualnej zawartości witryny, mogą znacznie utrudnić pozycjonowanie. Nie znalazłeś, żadnych linków prowadzących do Twojej domeny? Masz szczęście, prawdopodobnie wybrany przez Ciebie adres www nie był nigdy używany.

Jak wybrać słowa kluczowe?

Słowa kluczowe nazywane z angielskiego keywords, to wyrażenia, na które będziesz pozycjonował swoją stronę. Użytkownik, wpisując w pole wyszukiwania frazę kluczową, powinien wśród otrzymanych wyników znaleźć link prowadzący do Twojej strony.

Frazy kluczowe mogą być pojedynczymi słowami lub wyrażeniami, mogą mieć charakter ogólny, np. „sklep online z butami”, „silniki spalinowe” „projekty domów”, albo szczegółowy: „płaskie sandały”, „projekt domu jednorodzinnego cena” itp. Frazą kluczową może być też pytanie, które użytkownik zadaje przeglądarce: „jakie są najmodniejsze sandały w 2020?”, „silnik do odśnieżarki – jaki wybrać?”, czy „ile kosztuje projekt domu?”.

Zasadniczo mówi się o dwóch rodzajach pozycjonowania: short i long tail. W strategii krótkiego ogona strona pozycjonowana jest na frazy ogólne, mało precyzyjne, ale za to często wpisywane w wyszukiwarkę. Przeciwieństwem tej strategii jest tak zwany długi ogon, czyli pozycjonowanie strony ma bardzo specyficzne, konkretne frazy, które jednak cechuje mniejsza poszukiwalność.

Poszukiwalność informuje, ile raz dana fraza została wpisana w wyszukiwarkę w ciągu poprzedniego miesiąca. Jest to jeden z istotnych parametrów, jaki powinieneś wziąć pod uwagę, wybierając słowa kluczowe.

Inną ważną cechą jest konkurencyjność, czyli informacja o tym, jak wiele firm pozycjonuje się na tę samą frazę. Konkurencyjność można zmierzyć, sprawdzając szacowaną cenę za kliknięcie, w narzędziach służących do prowadzenia płatnych kampanii online. Im wyższa cena, tym fraza jest popularniejsza wśród konkurencji.

Wybierając frazy kluczowe, warto posiłkować się takimi narzędziami jak Planer Słów Kluczowych od Google czy Ubersuggest, w których możesz sprawdzić poszukiwalność i konkurencyjność fraz, a także znaleźć propozycję kolejnych słów kluczowych.

Tworząc frazy kluczowe, kieruj się przede wszystkim profilem działalności – słowem kluczowym może być oferowana usługa czy nazwa produktu. Jeśli firma działa lokalnie, warto dodać miasto, na którego terenie prowadzisz działalność, np. „sklep z butami Warszawa”, albo „restauracja gruzińska Nowa Huta”. Dzięki temu pozycjonowanie będzie łatwiejsze – nie konkurujesz o pozycje z całą Polską i skuteczniejsze – docierasz do mieszkańców w Twojej okolicy.

Drugą kwestią, którą powinieneś wziąć pod uwagę podczas tworzenia słów kluczowych, jest intencja użytkownika wpisującego frazę w wyszukiwarkę. Jeśli ktoś wpisuje słowa: „najmodniejsze buty w 2020” – to wcale nie oznacza, że chce je kupić, być może chce wiedzieć jakie trendy panują w branży odzieżowej w tym roku. Frazę „silnik spalinowy budowa” – wpisze w wyszukiwarkę najprawdopodobniej osoba, która chce się dowiedzieć, jak to urządzenie jest skonstruowane.

Inną intencję mają osoby, które wpisują frazę: „sandały na obcasie cena” – robią one prawdopodobnie research przed zakupem. Jeśli internauta wpisuje: „czarne sandały na obcasie lasocki” albo „silnik spalinowy honda gx 200 6,5 KM” z pewnością ma już upatrzony produkt i jest zdecydowany na zakup.

Frazy „czarne sandały na obcasie lasocki” czy „silnik spalinowy honda gx 200 6,5 KM” to bardzo precyzyjne określenia produktów. Ich wyszukiwalność będzie o wiele mniejsza niż sformułowań typu: „czarne sandały na obcasie” albo „silnik spalinowy 6,5 KM”. Jednak wykorzystując te frazy, masz znacznie większą szansę trafić na zdecydowanego na zakup klienta. Z drugiej strony – frazy ogólne pozwolą Ci dotrzeć do liczniejszej grupy internautów, którzy dopiero poszukują, co daje Ci szansę przekonać ich do zakupu u Ciebie.

Jak zbudować stronę, żeby dobrze się pozycjonowała?

Jeśli wybierzesz frazy kluczowe przed przystąpieniem do budowy strony www, łatwiej będzie Ci stworzyć jej projekt. Strona powinna być przyjazna użytkownikowi i intuicyjna w obsłudze. Z punktu widzenia pozycjonowania powinna być ona także łatwa do odczytania dla robotów indeksujących Google. Aby strona była przyjazna dla robotów, powinna mieć przejrzysty, nieskomplikowany kod, nie powinna zawierać zbyt wiele treści we Flashu i JavaScripcie.

Znacznie ułatwisz sobie pozycjonowanie, jeśli dla każdego wybranego przez Ciebie słowa kluczowego stworzysz odrębną podstronę. Roboty tworzące SERP-y (Search Engine Results Page) bez trudu przypiszą podstronę do konkretnych keywords. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z liczbą podstron – to mogłoby utrudnić robotę indeksację. Tworząc stronę, koniecznie zadbaj, aby nie zawierała zbyt ciężkich zdjęć i innych elementów, które mogłyby spowalniać jej działanie. Czas ładowania się strony jest także brany pod uwagę w rankingu Google.

Ostatnią istotną kwestią jest responsywność strony. Twoja witryna powinna właściwie wyświetlać się na każdym urządzeniu, nieważne czy będzie to laptop, tablet czy smartfon. Responsywność jest ważnym parametrem branym pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek.

Twoja strona musi zawierać rozbudowany i wartościowy kontent. Wpisy w Twojej witrynie nie powinny być krótsze niż 500 znaków, a najlepiej, jeśli będą miały ich 2 – 3 tysiące. Powinieneś w teksty wplatać swoje keywords zarówno w formie podstawowej, jak i odmienionej. Pamiętaj przy tym, że nasycenie słowami kluczowymi nie powinno przekraczać 5%. Zbyt częste używanie fraz kluczowych sprawia, że tekst brzmi nienaturalnie. Jednocześnie Google może uznać, że dopuszczasz się keyword stuffing’u i chcesz manipulować algorytmem. W efekcie ukaże Cię obniżeniem pozycji Twojej strony i utrudni jej pozycjonowanie.

Przygotowując treść dla swojej witryny pod żadnym pozorem, nie kopiuj zawartości innych stron – Google postrzega takie działania jako duplicate content. Algorytm wyszukiwarki traktuje powielanie treści jako kradzież i nigdy nie pozwoli witrynie, która się tego dopuściła, wejść do TOP10 – więcej… Nałoży na nią filtr, czyli usunie taką stronę ze swoich indeksów.

Jak nauczyć się pozycjonować strony?

Proces pozycjonowania strony składa się z wielu elementów, o które trzeba zadbać, aby zyskać wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz nauczyć się pozycjonowania, powinieneś zacząć od solidnych podstaw teoretycznych, czyli zdobyć szeroką wiedzę w tym zakresie. Kursy i szkolenia oraz książki pomogą Ci zgłębić arkana SEO. Jednak żaden poradnik pozycjonowania nie zastąpi Ci praktyki i doświadczenia. Rozpocznij własny projekt, stosuj znane Ci techniki i rozwiązania, eksperymentuj i wymyślaj nowe metody, mierz ich efekty – ucz się na błędach. Dzięki temu najlepiej poznasz zasady SEO i zaczniesz skutecznie pozycjonować strony. 

Przeczytaj również artykuł: Jak nauczyć się pozycjonować strony.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments