Jak pozycjonować swojego własnego bloga?

Jak pozycjonować swojego własnego bloga?

Jeśli posiadasz własnego bloga lub zamierzasz go założyć i jednocześnie zależy Ci na tym, by zapewnić sobie dobrą widoczność w Internecie, ten artykuł pozwoli Ci zrozumieć, w jaki sposób podejść do pozycjonowania.

Od czego zacząć pozycjonowanie bloga?

Pozycjonowanie bloga to proces nieco mniej złożony niż pozycjonowanie stron i sklepów internetowych, dzięki czemu – przy odrobinie chęci i dobrej woli – każdy jest w stanie sam sobie z tym poradzić. Zaczynajmy!

Na początku warto dowiedzieć się, gdzie blog powinien zostać umieszczony. Jeśli wyłącznie prowadzisz bloga, jest on jednocześnie Twoją stroną główną, temat w zasadzie Cię nie dotyczy. Jeśli jednak Twój blog jest częścią większego projektu (np. sklepu internetowego), najlepiej umieść go w podkatalogu (www.twojadomena.xyz/blog lub inna nazwa po “/”). W ten sposób nie będziesz generował dodatkowych kosztów pozycjonowania.

Narzędzia, z których warto korzystać, pozycjonując blog

Budując blog, zapoznaj się z tym, co i w jaki sposób tworzy Twoja konkurencja. Korzystaj z (często darmowych) narzędzi, jak: Semstorm, Ahrefs, Senuto, AnswearThePublic, Google Trends, Keyword Planner itp., by analizować słowa kluczowe i szukać inspiracji do tworzenia contentu odpowiadającego na potrzeby Twoich potencjalnych czytelników. Jeśli korzystasz z WordPressa, zainstaluj dodatkowo takie wtyczki, jak Yoast SEO czy All in SEO.

Jeżeli chcesz używać tagów, by ułatwić nawigację na Twojej stronie, zwróć uwagę, by ich nie indeksować. Inaczej będą powodowały duplikację i kanibalizację treści oraz tzw. thin content i thin pages. Nie zapomnij również o umieszczeniu na blogu sekcji FAQ, a jeśli to możliwe, również Q&A oraz HOWTO. Zastanów się, czy i w jakiej formie potrzebna Ci jest Direct Answer. Zadbaj o optymalną szybkość ładowania strony oraz o dostosowanie jej do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Stwórz artykuł i opublikuj go na blogu

Przepis na to, jak pozycjonować bloga w Internecie, nie jest zbyt skomplikowany. U jego podstaw leży to, co na blogu najważniejsze, czyli content w postaci wysokiej jakości artykułów.

Pisząc lub zlecając stworzenie treści, rozpocznij od przeanalizowania problemów, z jakimi borykają się Twoi potencjalni odbiorcy oraz pytań, jakie mogą zadawać i na jakie szukać odpowiedzi. Zdefiniuj problem, a następnie zaproponuj jego rozwiązanie. Pamiętaj o leadzie, nagłówkach (H1, H2, H3), wypunktowaniach i listowaniach, grafikach, odpowiedniej długości akapitach.

Nie bój się tworzenia rankingów, pisemnych sesji pytań i odpowiedzi czy umieszczania we wpisach tabel albo stosowania tzw. odcięć cenowych (dany produkt do jakiejś kwoty). Wszystkie te formaty są doceniane przez roboty Google.

Wbrew powszechnej opinii, Twoje artykuły nie muszą być elaboratami na kilkadziesiąt tysięcy znaków. Wystarczy 4-5 tysięcy znaków ze spacjami, prosty język i rzeczowe podejście do tematu, by zainteresować czytelnika.

Dystrybuuj artykuł blogowy w mediach społecznościowych i zdobądź kilka linków

Skoro już Twój artykuł jest gotowy, nie zostawiaj go samemu sobie na blogu. Daj światu znać, że właśnie opublikowałeś nową treść.

Do dystrybucji contentu wykorzystaj swoje profile w mediach społecznościowych. Przeznacz również choć niewielki budżet (np. 150-200 zł/m-c) na reklamę artykułu w social mediach. To zwiększy szansę na dotarcie z treścią do potencjalnych odbiorców, poszerzy grono fanów, a w przyszłości najpewniej przełoży się na sprzedaż.

Jeśli chodzi o linkbuilding, w przypadku bloga nie jest konieczne zdobycie zbyt wielu linków. O wiele lepiej kierować je do strony głównej, którą warto wzmacniać, a dopiero na jej bazie pozycjonować artykuły blogowe. Dlatego udostępnij swoją treść blogową na kilku forach, grupach na Facebooku, komentarzach w serwisach zewnętrznych. Jednak staraj się nie przesadzać z liczbą tych linkowań.

Ulepszaj artykuł blogowy

Przynajmniej raz na kwartał zajrzyj do Google Search Console i sprawdź, jaką popularnością cieszy się Twój blog. Nie bój się ulepszać artykułów. Reedytuj je i optymalizuj, szczególnie uwzględniając dostępne słowa kluczowe.

Rozbudowywanie artykułu raz na jakiś czas – zarówno o nowe akapity, jak i nowe frazy kluczowe – sprawi, że będzie on coraz wyżej rankował, a co za tym idzie, blog będzie zdobywał popularność.

Mamy nadzieję, że nasza krótka instrukcja pozycjonowania bloga będzie dla Ciebie pomocna i sprawi, że widoczność Twoich treści w sieci znacząco się poprawi. Trzymamy kciuki!

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments