Jak sprzedawać na OLX?

GoMobi.pl

27-03-2023
Jak sprzedawać na OLX?

Jeszcze niedawno OLX był przede wszystkim najpopularniejszym serwisem ogłoszeniowym w Polsce. Dziś funkcjonuje już właściwie jako marketplace, stając się konkurencją dla takich kanałów jak Allegro czy Empikplace. Jeśli Twoja grupa docelowa korzysta z tego portalu, koniecznie uwzględnij go w swojej strategii biznesowej! Z naszego artykułu dowiesz się, jak sprzedawać na OLX!

Dlaczego warto sprzedawać na OLX?

OLX cieszy się w Polsce dużą rozpoznawalnością i szerokimi zasięgami. Doskonale nadaje się do prowadzenia działań sprzedażowych, tym bardziej, że oferuje coraz to nowsze udogodnienia dla przedsiębiorców. Wśród najważniejszych jego zalet wymienić można:

Darmowe wystawianie ogłoszeń — w większości kategorii wystawianie ogłoszeń jest bezpłatne, więc sprzedaż można prowadzić stosunkowo niskim kosztem.

Brak konieczności rejestracji firmy — na OLX sprzedawać możesz jako osoba fizyczna, więc nie musisz zakładać firmy i korzystać z konta biznesowego (choć oczywiście masz taką możliwość).

Usługa Przesyłki OLX — serwis udostępnia własny system dostaw, obejmujący szybkie płatności online i gotowe etykiety przewozowe.

Szerokie możliwości promocji — OLX gwarantuje dostęp do zaawansowanych narzędzi marketingowych, takich jak wyróżnienia ogłoszeń, reklamy OLX czy zakładka “Firma”.

Co można sprzedawać na OLX?

Za pośrednictwem OLX możesz sprzedawać wszystko, co tylko jest dozwolone w regulaminie. Zabroniony jest między innymi handel lekami, używkami, nielegalnym oprogramowaniem, materiałami pirotechnicznymi czy sprzętem elektronicznym przed jego oficjalną premierą.

Choć poza wymienionymi wyżej towarami na OLX handlować możesz niemal wszystkim, pewne produkty sprzedają się w tym serwisie lepiej niż inne. Mowa przede wszystkim o:

– meblach i elementach wyposażenia wnętrz,

– rękodziele i produktach DIY,

– zabawkach i akcesoriach dla niemowląt,

– elektronice i sprzętach AGD,

– książkach i multimediach,

– odzieży, obuwiu i dodatkach.

Ile kosztuje sprzedaż na OLX?

Wyżej wspomnieliśmy już o tym, że wystawianie ogłoszeń OLX jest w większości przypadków bezpłatne. Nie oznacza to jednak, że sprzedaż w tym serwisie nic nie kosztuje.

Darmowe publikowanie ogłoszeń ograniczone jest bowiem limitem, którego wysokość zależy od kategorii. W niektórych sytuacjach bezpłatnie możesz wystawić tylko jedną ofertę rocznie, a w innych nawet do stu. Zauważ też, że na liczbę darmowych ogłoszeń będzie wpływał rodzaj Twojego konta — w przypadku profilu firmowego limity okażą się przeważnie wyższe.

Jeśli prowadzisz firmowe konto na OLX, do dyspozycji masz także pakiety ogłoszeń. Ich dostępne rozmiary oraz ceny dostosowane są do potrzeb różnych sprzedawców — zarówno najmniejszych firm, jak i dużych sklepów. Dodatkową zaletę tego rozwiązania stanowi zakładka “Firma” w profilu sprzedawcy. Pomaga ona w budowaniu wizerunku marki i promowaniu działalności.

Zwróć także uwagę na prowizje obowiązujące w niektórych kategoriach z tytułu wystawiania ogłoszeń. Mogą mieć różną wysokość i zależeć od rodzaju sprzedawanych przedmiotów. Opłaty tego typu pobierane są między innymi w przypadku kategorii Praca, Motoryzacja, Rolnictwo, Nieruchomości czy Usługi i firmy.

Jeśli zastanawiasz się nad tym, ile kosztuje sprzedaż na OLX, musisz pamiętać też o odpłatnych działaniach promocyjnych. Mowa o reklamach i wyróżnieniach zwiększających widoczność Twoich ofert. Nie są to jednak wydatki obowiązkowe.

Jak sprzedawać na OLX krok po kroku?

Skoro wiesz już, dlaczego warto prowadzić sprzedaż za pośrednictwem OLX i ile to kosztuje, możesz przejść do poradnika, w którym krok po kroku wyjaśnimy Ci, jak wykorzystać ten kanał w strategii swojego sklepu:

1. Załóż konto na OLX

Przed rozpoczęciem działań sprzedażowych na OLX musisz oczywiście zarejestrować się w serwisie. Możesz zrobić to za pośrednictwem Google lub Facebooka albo założyć konto podając e-mail i hasło. Jeśli chcesz wykorzystywać portal w celach biznesowych, lepszym rozwiązaniem okaże się ta druga metoda, ponieważ z łatwością oddzielisz wówczas działania prywatne od firmowych. Sprawisz również, że wszystkie powiadomienia z OLX będą wpływały na adres mailowy Twojego sklepu.

2. Wystaw ogłoszenie

Po zalogowaniu do serwisu możesz wystawić ogłoszenie, wybierając odpowiednią opcję w prawym górnym rogu ekranu. Podczas wypełniania formularza zwróć uwagę na następujące elementy:

Tytuł — musi mieścić się w 70 znakach ze spacjami i powinien zawierać słowa kluczowe, które przyciągną kupujących. OLX zaleca, aby w tytułach ogłoszeń nie używać caps locka.

Kategoria — na podstawie tytułu ogłoszenia OLX zaproponuje Ci odpowiednią kategorię. Możesz ją też wybrać na własną rękę, ale pamiętaj przy tym, aby faktycznie odnosiła się ona do sprzedawanego przedmiotu.

Cena — podaj cenę brutto oferowanego produktu. Jeżeli planujesz wysłać go np. kurierem na koszt kupującego, pamiętaj o uwzględnieniu w ostatecznej kwocie opłaty za dostawę.

Typ ogłoszenia — do dyspozycji masz publikację oferty we własnym imieniu bądź z ramienia firmy. Jeśli prowadzisz działalność nierejestrowaną, możesz skorzystać z pierwszej opcji, a jeżeli masz własny biznes, postaw na tę drugą.

Opis — choć treść może mieć nawet 9000 znaków ze spacjami, zadbaj o jej zwięzłość i przejrzystość dla użytkowników. Skoncentruj się na najważniejszych zaletach produktu i na stosowaniu języka korzyści.

Zdjęcia — w ogłoszeniu możesz zamieścić co najwyżej 8 zdjęć o maksymalnej rozdzielczości 1500 x 1205 pikseli i rozmiarze do 5 MB.

Dane kontaktowe — OLX automatycznie uzupełni pole przeznaczone na Twój adres e-mail, do którego możesz dołączyć numer telefonu.

Lokalizacja — informacja ta może mieć szczególne znaczenie dla klientów zainteresowanych odbiorem osobistym. Wybierz więc dokładną lokalizację swojej siedziby lub po prostu najbliższe większe miasto.

Parametry dodatkowe — zależą od kategorii sprzedawanego produktu i muszą zostać podane w celu pozytywnej weryfikacji ogłoszenia.

Zauważ, że pojedyncze publikacje ofert mogą okazać się dla Ciebie bardzo czasochłonne i uciążliwe, zwłaszcza jeśli działasz na dużą skalę. Z tego względu warto zainteresować się masowym wystawianiem ogłoszeń. Przyda Ci się w tym celu dobra platforma e-commerce, dzięki której szybko i łatwo zintegrujesz swój sklep internetowy z serwisem OLX. Pozwoli Ci to na:

– obsługę sprzedaży w OLX i innych kanałach z poziomu jednego panelu administracyjnego,

– sprzedaż w dropshippingu na OLX,

– pojedyncze i masowe wystawianie ogłoszeń na OLX,

– pojedyncze i masowe zamykanie i wznawianie ofert.

3. Promuj ofertę

Podczas wystawiania ogłoszenia możesz zdecydować się na jego promowanie poprzez wyróżnienie go w wynikach wyszukiwania oraz reklamy. Przyciągnie to uwagę kupujących, przyspieszy sprzedaż i pomoże Ci w kreowaniu profesjonalnego wizerunku na OLX. Za tego typu działania marketingowe możesz zapłacić:

– przez wewnętrzną bramkę — obsługującą m.in. szybkie przelewy, płatności mobilne czy karty kredytowe,

– Punktami OLX — które zbierać możesz dzięki nabywaniu pakietów ogłoszeń i akcjom promocyjnym OLX,

– wirtualnym Portfelem OLX — który możesz w dowolnej chwili doładować.

4. Nadaj przesyłkę

Wysyłając sprzedany produkt do klienta, możesz zdecydować się na jedno z dwóch rozwiązań. Pierwsze polega na skorzystaniu z usług kuriera lub brokera, z którym masz podpisaną umowę. W tym przypadku musisz uwzględnić koszty dostawy w cenie produktu. Drugie z kolei bazuje na funkcji Przesyłki OLX, która generuje gotowe etykiety przewozowe dla Poczty Polskiej i InPost. W takiej sytuacji pieniądze klienta za towar i dostawę trafią najpierw do OLX, a Tobie zostaną przekazane dopiero po doręczeniu paczki do odbiorcy.

5. Dbaj o obsługę klienta

OLX to ciekawy kanał sprzedażowy, odznaczający się jednak swoim unikalnym charakterem. Wykorzystując ten serwis w swojej strategii, zwróć więc szczególną uwagę na obsługę klienta, która może różnić się od doświadczeń w innych miejscach w sieci. Pamiętaj na przykład o ograniczonej automatyzacji portalu — jeśli klient kupi od Ciebie kilka przedmiotów, OLX nie połączy ich w jedno zamówienie; konieczne okaże się wystawienie ich na sprzedaż ponownie, w ramach jednego ogłoszenia. Zauważ też, że użytkownicy OLX lubią negocjować ceny, więc warto zostawić sobie odpowiednio duże pole manewru.

Jak sprzedawać na OLX? Podsumowanie

OLX może okazać się idealnym uzupełnieniem strategii sprzedażowej, zwłaszcza jeśli działasz w branży, która cieszy się dużym zainteresowaniem w tym serwisie. Aby w pełni wykorzystać potencjał tego kanału, zacznij od zintegrowania go ze swoim sklepem internetowym za pomocą funkcjonalnej platformy e-commerce, takiej jak na przykład Sky-Shop.

 

Komentarze:

Comments

comments