Jak zostać specjalistą SEO?

Jak zostać specjalistą SEO?

Specjalista do spraw SEO to zawód dość specyficzny. Z jednej strony bardzo atrakcyjny pod względem możliwości rozwoju, z drugiej – owiany mnóstwem mitów. Na czym polega praca w tej branży, jak zdobywać wiedzę z zakresu pozycjonowania i z jakich narzędzi korzystać? Postaramy się możliwie jasno przedstawić sprawę.

Kim jest specjalista SEO?

Specjalista SEO to osoba, która dysponuje wiedzą na temat sposobu funkcjonowania wyszukiwarek internetowych, w szczególności zaś tej najpopularniejszej – Google. Oczywiście nie tylko, ponieważ na przykład w przypadku pozycjonowania na rynku rosyjskim lub ukraińskim bardzo przydatna będzie też wiedza na temat algorytmów rządzących Yandeksem.

Wiedza to jednak nie wszystko – „seowiec”, jak często mówi się na specjalistów SEO, musi wiedzieć, w jaki sposób przełożyć wiedzę na praktyczne działania i w konsekwencji prowadzić do poprawy widoczności stron internetowych w wynikach wyszukiwania.

Czy SEO wymaga specjalnego wykształcenia?

To dość ciekawe pytanie. Nie mniej interesująca jest odpowiedź. SEO to dziedzina bardzo skomplikowana, ciągle się rozwijająca, w której wiele się zmienia. Mimo to trudno tu mówić o potrzebie konkretnego wykształcenia. Przeciwnie – wśród pozycjonerów są ludzie, których ścieżki edukacyjne szły skrajnie różnymi drogami. Dużo ważniejsza okazuje się umiejętność analitycznego myślenia, skłonność do samodzielnego sprawdzania wszystkiego, co się da i… uczenie się na bieżąco z dostępnych materiałów.

Warto jednak zaznaczyć, iż niezależnie od powyższego, pewne kompetencje edukacyjne zawsze się przydadzą w sposób pośredni. Programista będzie w stanie samodzielnie wykonać wiele działań, które w „normalnym trybie” specjalista SEO musiałby zlecać innym osobom. Dobra znajomość modeli biznesowych pozwoli znacznie trafniej ustalać priorytety podejmowanych działań, aby przekładały się na zysk, a nie tylko widoczność w Google.

Jak zostać specjalistą SEO?

Podstawy można poznać na różne sposoby. Jednym z nich jest uważne śledzenie różnych blogów (dobrym źródłem jest https://www.zgred.pl/) i grup facebookowych dotyczących pozycjonowania. Zdecydowanie warto też śledzić anglojęzyczne portale podejmujące tę tematykę – często dzięki nim można na bieżąco dowiadywać się o nowościach, o których po polsku wzmiankuje się dopiero kilka dni później.

To wszystko jednak wiadomości ogólne. Fundament pod przyszłe poszerzanie wiedzy można zdobyć bądź w ramach specjalistycznych kursów (choć tu uwaga, wiele z nich ma przestarzałe informacje lub jest po prostu przysłowiowym „laniem wody”, warto przed opłaceniem kursu zebrać informacje na jego temat), bądź skorzystać ze studiów dyplomowych (weryfikując, czy w kadrze są osoby realnie pracujące w agencjach interaktywnych). Jest jednak i trzecia droga, najbardziej optymalna dla wszystkich, którzy zastanawiają się jak zostać specjalistą SEO. Można po prostu zgłosić się na praktyki w którejś z agencji SEO.

Dlaczego praktyki i staże są najlepszym sposobem na zostanie specjalistą SEO? Głównie ze względu na pracę z osobami mającymi doświadczenie w branży, które same kiedyś zaczynały i których zarobek zależy od efektywności ich działań. Co jednak najważniejsze – w takim przypadku zamiast słuchać samej suchej wiedzy, będzie można zobaczyć, jak informacje wykorzystuje się w praktyce i… kiedy trzeba szukać rozwiązań „na około”, na przykład z powodu ograniczeń technicznych, bądź budżetowych.

Kierunki rozwoju specjalisty SEO

SEO jest dziedziną o tyle ciekawą, że do uzyskania satysfakcjonujących efektów można dochodzić bardzo różnymi drogami. Przekłada się to na ścieżki rozwoju specjalistów, którzy niezależnie od kolejnych awansów ze stażysty na juniora, specjalistę, aż w końcu seniora, mogą się tez skupić na konkretnych aspektach SEO – koncentrując się na optymalizacji samej strony lub na budowie profili linków kierujących do witryny.

Oczywiście w praktyce te dziedziny i tak muszą się ze sobą przecinać. Nawet najbardziej techniczny specjalista SEO, niezależnie od przeprowadzanych działań optymalizacyjnych, powinien dostarczyć pozycjonowanym stronom „paliwo wyszukiwarkowe”, jakim są właśnie odnośniki. Z kolei nawet najbardziej biegły w budowaniu sieci linków pozycjoner, powinien zadbać także o strukturę witryn, na widoczności których mu zależy. Z tego też powodu wielu seowców równoważy te dwie ścieżki.

Czy nauka SEO kiedyś się kończy?

Zdecydowanie nie – i właśnie z tego względu tak bardzo przydatne jest w tym zawodzie wspomniane już podejście analityczne, a także… nieufność. Specjalista SEO powinien nie tylko być na bieżąco ze zmianami w wyszukiwarce, lecz również z nowymi technologiami (niektóre z nich mogą być przydatne na przykład w kontekście przyśpieszania ładowania się strony, co ma wpływ na jej postrzeganie przez Google).

Równie istotne jest ciągłe weryfikowanie zebranych informacji – nie zawsze bowiem rozwiązanie intuicyjne dobre, faktycznie będzie sprawdzać się najlepiej. Co więcej, często zdarza się, że oficjalne komunikaty Google nie do końca pokrywają się z wynikami testów SEO. A testy te ktoś musi przecież przeprowadzić, aby się tego dowiedzieć.

Niezależnie od powyższego, specjalista SEO powinien też śledzić trendy technologiczne. Przykładowo warto zwracać uwagę na to, na ile popularne jest wyszukiwanie głosowe, które charakteryzuje się innym sposobem formułowania zapytań.

Z jakich narzędzi powinien korzystać specjalista SEO?

Absolutną podstawą są narzędzia dostarczane przez Google – między innymi Analytics, Search Console, Insight, Mobile Test. Niezależnie od nich warto korzystać z monitoringu pozycji (np. Stat4SEO, SeoStation), systemów analizujących widoczność w wyszukiwarce (Senuto, Semstorm), czy narzędzi do badania profilu linków (Ahrefs, Majestic). Niezastąpione okazują się też programy ułatwiające audytowanie struktury stron (np. Screaming Frog luhb Clusteric).

Oczywiście narzędzi jest znacznie więcej, a ich wybór dla zupełnie początkującego specjalisty może być utrudniony. I właśnie tu po raz kolejny okazuje się, że praktyki lub staż w agencji SEO będzie odpowiednią drogą startu w zawodzie – właśnie tu będzie można sprawdzić na żywo, jak często się je wykorzystuje i… jak bardzo ułatwiają pracę.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments