Marketing automation – must have czy chwilowy trend?

Marketing automation – must have czy chwilowy trend?

Hasła marketing automation lub automatyzacja marketingu są regularnie używane w rozmowach pomiędzy firmami, pracownikami, w przekazach reklamowych, e-mailach prospectingowych. Stosowanie automatyzacji marketingu i narzędzi stało się wśród przedsiębiorstw potwierdzeniem podążania za trendami technologicznymi. Jednocześnie jest też wskaźnikiem dojrzałości organizacji, która ma świadomość potrzeby automatyzacji procesów. Jednak wiele osób (w tym pracowników działów marketingu) nadal nie w pełni rozumie czym są i jak działają systemy klasyfikowane w kategorii marketing automation. 

Czym jest i do czego służy marketing automation?

Wyobraź sobie, że codziennie obsługujesz kilkunastu klientów. Dzwonisz do nich, piszesz maile, przygotowujesz oferty, polecasz materiały, ustawiasz statusy i spisujesz notatki w CRM. Mówiąc krótko: wysyłasz, zbierasz, notujesz. Sporo pracy, prawda? Wyobraź sobie, że w ten sam sposób musisz obsłużyć 50 klientów dziennie. Pewnego dnia może być ich więcej, nawet ponad 100. I jak wtedy zachowasz wydajność? Czy wszystkim będziesz w stanie odpowiedzieć i pomóc? Dzięki możliwościom Marketing Automation możliwe jest obsłużenie każdego z nich w sposób indywidualny.

Narzędzie Marketing Automation to rozbudowany system, składający się z wielu połączonych ze sobą modułów. Narzędzie gromadzi i analizuje dane o odbiorcach i na podstawie zdarzeń. Umożliwia przeprowadzenie zautomatyzowanej i spersonalizowanej komunikacji za pośrednictwem kilku kanałów. 

Marketing Automation wielu osobom kojarzy się z czymś skomplikowanym, bardzo nowoczesnym, zaawansowanym technologicznie i drogim. Nie biorą one pod uwagę korzyści i oszczędności, jakie wdrożenie systemu marketing automation może nieść ze sobą. 

Jakie są najczęstsze zastosowania Marketing Automation?

1. Zarządzanie ruchem na stronie internetowej w zależności od odbiorcy.

2. Automatyczna wysyłka komunikacji do anonimowych odbiorców.

3. Zautomatyzowana obsługa klienta (onboarding, samouczki, artykuły w zależności od potrzeb klienta).

4. Spójna i zautomatyzowana komunikacja po wykonaniu określonej czynności lub jej braku (follow-upy).

5. Lead Nurturing – edukacja potencjalnych klientów skłaniająca do zakupu.

6. Zaawansowana segmentacja bazy i analiza danych.

7. Wysyłka powiadomień i personalizowanych promocji.

Zastosowań automatyzacji marketingu może być więcej, bowiem jest to rozwiązanie elastyczne z możliwością dopasowania do wielu sytuacji i indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. 

Jak wygląda zastosowanie marketing automation za pomocą systemu DMSales?

DMSales to narzędzie służące do automatyzacji procesów marketingu i sprzedaży B2B. Usprawnia zarówno działanie działów marketingu, handlowych, a także działów obsługi klienta dzięki możliwości automatyzacji komunikacji. 

Zarządzanie bazą kontaktów

W systemie DMSales możesz podłączyć kilka źródeł danych, np. stronę internetową, skrzynkę pocztową, własne zasoby kontaktów, czy profil firmowy LinkedIn. Możliwe jest również skorzystanie z bezpłatnej wtyczki DMSales LeadIn i zasobów danych DMSales. 

Zarządzanie kontaktami i gromadzenie informacji na ich temat (dane na temat przedsiębiorstwa, aktywności, historii kontaktu, źródło pochodzenia) jest możliwe bezpośrednio przez system DMSales. Możliwe jest także zintegrowanie kontaktów z kampanii reklamowych i danych pochodzących z innych aplikacji.

Automatyczne monitorowanie kontaktów

System zbiera dane o aktywnościach kontaktów na stronie www, analizuje ich aktywność w odpowiedzi na wysyłaną komunikację, a także analizuje źródło pochodzenia i wykonywane aktywności przez handlowców. Wszystkie te informacje dostępne są na karcie kontaktu. 

Odkrywanie anonimowego ruchu

Twoją stronę internetową odwiedzają osoby, do których nie masz danych kontaktowych? Przy wdrożeniu identyfikacji od DMSales problem zostaje rozwiązany. Jeśli osoby lub firmy odwiedzające Twoją stronę widnieją w zasobach DMSales. Możesz do nich wystosować automatyczną komunikację. Wysyłając wiadomość e-mail, możesz zaproponować bezpłatną konsultację, demo lub rabat. Dzięki takiemu działaniu możesz zwiększyć konwersję ze strony internetowej. 

Weryfikacja kontaktów biznesowych

Zdarza się tak, że firmy mają nieuregulowane zobowiązania finansowe, lub handlowiec nie ma żadnych informacji na temat firmy. Dzięki raportowi Refer Score w DMSales w sposób niemal automatyczny uzyskasz informacje na temat przedsiębiorstwa aż ze 120 różnych źródeł. Otrzymasz dane na temat zaawansowania technologicznego firmy, a także sprawdzisz, czy firma nie ma zaległości z płatnościami i z jakich technologii korzysta. 

Spersonalizowane kampanie e-mail

Wysyłanie wiadomości e-mail z personalizacją po wykonaniu lub niewykonaniu jakiejś akcji. Nie musisz ręcznie wysyłać każdej wiadomości i follow upów. Wystarczy, że zaplanujesz je w formie sekwencji i wiadomości wyślą się o określonej porze, lub po określonej czynności (lub jej braku, np. otwarcie mejla, brak kliknięcia).

Spersonalizowane kampanie SMS

DMSales posiada także moduł wysyłki SMS, który można łączyć z wysyłką wiadomości e-mail tworząc kampanie hybrydowe. Wysyłka SMS może być zaplanowana jako przypomnienie o spotkaniu, informacja o unikalnej ofercie lub jako powiadomienie.

Segmentacja klientów 

Tworzenie segmentów kontaktów w oparciu o kryteria – tagi i statusy kontaktów biznesowych. Dzięki temu do każdej z grup z określonym tagiem lub z danym statusem, np. “potencjalny klient/nowy klient” możesz zaplanować automatyczną komunikację e-mail. Po przypisaniu określonego tagu/statusu do kontaktu wiadomość wyśle się automatycznie. 


Scenariusze komunikacyjne

W B2B proces decyzyjny jest dłuższy i na decydentów nie działają komunikaty odwołujące się do emocji, a racjonalne argumenty. Najczęściej dopiero po 8 follow upie następuje konwersja, zatem warto od razu zaplanować scenariusz komunikacji prospectingowej. Dzięki możliwościom marketing automation nie musisz wysyłać kolejnej wiadomości ręcznie. Wystarczy, że określisz czas lub działanie, które spowoduje wysyłkę kolejnej wiadomości.

To zaledwie kilka przykładów najpopularniejszego wykorzystania modułów do automatyzacji marketingu. Istnieją zastosowania automatyzacji zarówno w procesach windykacji, w onboardingu pracowników jak i klientów.

Inne możliwości zastosowania Marketing Automation

1. Onboarding pracowników 

Każda firma, zatrudniając nowego pracownika, przesyła mu komplet dokumentów, a także informacji na temat firmy, działu, obejmowanego stanowiska, zasad panujących w firmie, benefitów, etc. Wysyłkę takich wiadomości można zautomatyzować. Tak samo np. wysyłkę ankiet kwartalnych lub półrocznych/rocznych do wszystkich pracowników firmy.

2. Onboarding klientów

Jeśli w Twojej firmie wdrożenie nowych klientów jest bardziej złożone i wymaga kilku etapów, a także informacji ze strony klienta – ten proces też możesz zautomatyzować. 

3. Badanie satysfakcji klientów

Dbasz o to, by klienci byli zadowoleni z Twoich produktów i usług i mierzysz to za pomocą NPS? Wysyłkę ankiet możesz zautomatyzować. Może to być reakcja na określoną czynność klienta, lub po określonym czasie po zakupie. 

4. Windykacja

Windykacja miękka i marketing automation? To możliwe, dzięki ustawieniom przypomnienia o płatnościach. Wraz ze wzrostem eskalacji możesz zaplanować przypomnienie również w innych kanałach komunikacji, nie tylko e-mail.

Korzyści wynikające z zastosowania marketing automation: 

Marketing Automation najczęściej jest wykorzystywany w tym momencie, gdy potencjalny lub obecny klient pojawia się na stronie, lub wchodzi w inną interakcję z naszą firmą. System analizuje go i w odpowiednim momencie zwraca jego uwagę odpowiednim komunikatem.

Wszystko to dzieje się automatycznie. Nie jest potrzebna ręczna praca, jeśli procesy zostały wcześniej odpowiednio zaplanowane, wdrożone i przetestowane. 

Dzięki marketing automation oszczędza się nie tylko czas i zasoby ludzkie, ale przede wszystkim usprawnia się komunikację, buduje się lojalność i zwiększa konwersję. Co jeszcze daje stosowanie marketing automation? 

– Optymalizację procesów marketingowych. 

– Dywersyfikację kanałów pozyskania potencjalnych klientów. 

– Analizę najbardziej zaangażowanych klientów. 

– Automatyzację komunikacji – follow upy, NPS, kampanie prospectingowe.

– Optymalizację zarządzania leadami.

– Analizę danych i zaawansowane raporty.

– Skupienie się na inbound marketingu, który często jest bardziej ‘kaloryczny’.

– Zwiększenie konwersji i lepsze wyniki sprzedażowe. 

– Poprawę wydajności działów marketingu, sprzedaży i obsługi klienta.

Teraz pewnie zastanawiasz się, ile czasu zajmie wdrożenie narzędzia i procesów marketing automation i czy będzie to drogie? Jeśli chcesz rozwijać firmę i myśleć o jej wzroście to pracuj korzystając z systemów i tworząc takie procesy, które umożliwiają skalowanie działalności. Marketing automation to już nie trend, to obowiązkowy element przedsiębiorstw, które nie lubią tracić czasu ani energii na powtarzalne czynności. Przedsiębiorstw, które chcą stale rosnąć i podnosić swoje wyniki sprzedażowe, a także wizerunkowe. Lepiej w oczach klientów wypadnie firma, która wyśle wiadomość odpowiadającą na potrzeby klienta od razu, niż taka, która wyśle po kilku dniach, gdy konsultant dopiero dotrze do zapytania.

Cena za miesięczny dostęp do narzędzia marketing automation często jest kilkukrotnie niższa niż koszty, które takie narzędzie minimalizuje lub eliminuje całkowicie. DMSales umożliwia pracę z narzędziem 14 dni bez żadnych kosztów, a dodatkowo dostaniesz 250 zł na start do pracy z systemem. 

Po okresie próbnym subskrypcja wynosi od 500 zł/miesięcznie, a wykwalifikowani konsultanci pomogą Ci wdrożyć funkcje narzędzia i ustalić odpowiednie procesy do automatyzacji. 

Przeczytaj więcej we wpisie i przetestuj bezpłatnie funkcje marketing automation od DMSales.

 

Komentarze:

Comments

comments