Narzędzia wspierające sprzedaż online

Izabela Madejska

23-07-2020
Narzędzia wspierające sprzedaż online

Nie da się ukryć, że proces sprzedaży bezpośredniej jest często żmudny, a uzyskanie wysokiej skuteczności wymaga nierzadko sporego wysiłku. Na szczęście żyjemy w czasach, które umożliwiają zastosowanie narzędzi umożliwiających automatyzację wielu aspektów sprzedaży. Dzięki nim można oszczędzić nie tylko czas, ale także zasoby. Co to za narzędzia? O tym opowiemy w niniejszym tekście.

Rozwój technologii to nowe możliwości dla właścicieli firm

Rozwijające się w ciągu ostatnich lat technologie pozwalają nie tylko znacznie łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów i utrzymywać z nimi stały kontakt, ale także umożliwiają proste zarządzanie całymi bazami kontaktów oraz sprawne zarządzanie finansami firmy. Dzięki temu cały proces sprzedaży pochłania mniej czasu. Ponadto technologia chmury daje dostęp do zasobów w każdym miejscu i o każdym czasie, a przedsiębiorca płaci jedynie za funkcje, z których rzeczywiście korzysta. Pozwala to nie tylko optymalizować koszty, ale też dopasowywać usługi do indywidualnych firm.

Jak usprawnić sprzedaż?

Głównym czynnikiem wpływającym na usprawnienie sprzedaży jest automatyzacja. Już proste wprowadzenie generowanych automatycznie maili znacznie skraca pierwszy etap sprzedaży i daje sprzedawcy więcej czasu na inne zadania. Istotne jest również uporządkowanie wszystkich informacji sprzedażowych. Oprócz tego ważne są także odpowiednio zbudowane strony internetowe — zarówno sklepu, jak i całej firmy. Warto także wprowadzić przynajmniej kilka kanałów komunikacyjnych na linii sprzedawca-klient, aby pozostawać w stałym kontakcie oraz zbierać opinie o świadczonych usługach (tzw. feedback). Każdy z tych celów można osiągnąć, stosując odpowiednie narzędzie.

Poniżej przedstawiamy kilka narzędzi, które pozwolą zauważalnie usprawnić działania sprzedażowe.

Systemy CRM

System CRM (z ang. Customer Relationship Management) to narzędzie służące zarządzaniu kontaktami z klientami (aktualnymi i potencjalnymi), które pozwala archiwizować i porządkować doświadczenia firm z zakresu sprzedaży i marketingu. Wszystkie dane są zebrane w jednym miejscu, dzięki czemu są łatwo dostępne i mogą być bez problemu poddane wielokierunkowym analizom. Pozwala to na bieżąco oceniać skuteczność prowadzonych działań i tworzyć odpowiednie do sytuacji strategie. Dobrze zbudowany system CRM zawiera zatem zbiór zadań, narzędzi oraz procedur niezbędnych w kontaktach z klientami. Obecnie najbardziej popularne są systemy online, dające dostęp z każdego urządzenia i niemal każdego miejsca — jedynym ograniczeniem jest dostęp do internetu. Przykładem takiego systemu jest edrone.

Google Analytics i Data Studio

Google Analytics to darmowe narzędzie do analizy statystyk ruchu oraz zachowania użytkowników na stronach internetowych. Uzyskane dzięki niemu dane dzielą się na 5 segmentów — raporty w czasie rzeczywistym, odbiorcy, pozyskiwanie, zachowanie i konwersje. Pierwszy z nich daje informacje o aktualnie odwiedzających użytkownikach — ich ilości, lokalizacji, źródłach wizyty oraz czytanej treści. Raporty z segmentu Odbiorcy generuje dane o użytkownikach z wszystkich sesji (w tym o czasie trwania poszczególnych wizyt i współczynniku odrzuceń), wliczając w to dane demograficzne i geograficzne — na ich podstawie można określić grupę docelową. Pozyskiwanie informuje o źródłach ruchu na stronie. Raporty segmentu Zachowanie dotyczą zachowania użytkowników na danej stronie — jak się po niej przemieszczają, ile czasu na niej przebywają oraz które treści najczęściej odwiedzają.

Jednak z punktu widzenia biznesu najważniejszy będzie ostatni segment, czyli Konwersje. Pozwala on przede wszystkim określić wysokość przychodu generowanego przez stronę. Ponadto umożliwia monitorowanie m.in. ilości połączeń telefonicznych, wejść na stronę czy wysłanych formularzy — zależnie od wybranych w widoku danych celach. Jak skorzystać z Google Analytics? Wystarczy umieścić na danej stronie odpowiedni tag, wygenerowany przez Google Tag Managera lub wtyczki wgrywającej je automatycznie.

Google Data Studio również jest darmowe i pozwala analizować oraz wizualizować dane. Z jego pomocą można tworzyć rozbudowane, wielostronicowe, a zarazem przejrzyste raporty, które mogą udostępniać i edytować różni użytkownicy. Raporty te są łatwe w analizie i pozwalają szybko wyciągnąć wnioski z prowadzonej działalności. Jest w pełni zintegrowane z innymi aplikacjami od Google (Google Analytics, AdWords, YouTube, BigQuery, Attribution 360), a informacje z innych aplikacji mogą być przeanalizowane po przygotowaniu ich w formacie .csv /.xls i zaimportowaniu ich w zakładce Data Sources.

Live chat

Jest to narzędzie do bezpośredniej komunikacji między klientem a sprzedawcą (lub obsługą klienta, doradcą czy recepcjonistą). Ma formę niewielkiego okienka, zwykle umieszczanego w prawym dolnym rogu strony internetowej i pozwala klientom w kilka chwil nawiązać rozmowę z właścicielem danej strony (lub jego przedstawicielem). Taki dodatkowy kanał komunikacyjny pozwala m.in. rozwiać wątpliwości dotyczące oferty i zwiększyć grono potencjalnych klientów. To jednak nie wszystko — udostępnia także firmie panel obsługi, który pozwala nie tylko odpowiadać na wiadomości, tworzyć automatyczne wiadomości powitalne, czy zmieniać ustawienia okna, ale też przeglądać listę aktualnych gości strony.

Messenger

Facebook jest obecnie szeroko wykorzystywany w marketingu, a zintegrowany z nim komunikator Messenger umożliwia szybki kontakt klienta z usługodawcą. Zwłaszcza że Facebook udostępnił możliwość zintegrowania sklepu internetowego z fanpage’em. Stanowi to więc świetne rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Narzędzia marketing automation

Działania marketingowe potrafią zabierać sporo czasu i zasobów. Warto zatem wprowadzić narzędzia automatyzujące jego procesy. Na czym polega ich działanie? W głównej mierze chodzi o szerokie możliwości personalizacji — umożliwiają one monitorować działania użytkowników na stronie i na ich podstawie m.in. tworzyć indywidualne rekomendacje produktów, rozsyłać konkretne treści lub oferować indywidualne rabaty. Tak przygotowane oferty trafiają do właściwych osób we właściwym czasie, co pozwala zyskać potencjalnych klientów bez zasypywania użytkowników wszelkimi możliwymi ofertami. Przykładami takich narzędzi są Marketo, ActiveCampaign czy PushPushGo.

Mailing posprzedażowy

Jak wiadomo, działania marketingowe nie kończą się na samej sprzedaży. Równie ważne, a często nawet ważniejsze, jest działanie posprzedażowe. I nie chodzi tutaj wyłącznie o zbieranie feedbacku — dobrze przygotowane, spersonalizowane maile posprzedażowe (zawierające np. ofertę cross-sellingową) mogą zwiększyć zyski nawet od dwu- do pięciokrotnie. Takie maile nie tylko mają większą otwieralność, ale też pozwalają dynamicznie dopasowywać się do oczekiwań klientów. Jest to zatem kolejny argument przemawiający za narzędziami marketing automation — wiele z nich obejmuje również działania posprzedażowe.

Narzędzia prospectingowe

Początkowy etap działań sprzedażowych, czyli stworzenie bazy potencjalnych klientów i nawiązanie z nimi pozytywnych relacji (tzw. prospecting), to często żmudny proces. Na szczęście dzięki postępowi technologicznemu przedsiębiorcy dysponują obecnie narzędziami, które znacznie go ułatwiają. Narzędzia prospectingowe pozwalają m.in. identyfikować potencjalnych klientów na podstawie ich działań na stronie internetowej sprzedawcy, tworzyć spersonalizowane kampanie reklamowe (ze wsparciem sztucznej inteligencji), analizować wyniki prowadzonych kampanii i pozyskiwać nowe kontakty. Narzędzie tego typu oferuje m.in. DMSales.

Narzędzia monitorujące

Są to narzędzia pozwalające badać opinie na temat produktów, jakości obsługi i samej firmy. Ich działanie opiera się na algorytmie, który wyszukuje informacje na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych. Stanowi to dobry sposób monitorowania efektów kampanii oraz poznawanie zawartych w internecie informacji o danej firmie. Pozwala także porównywać opinie z kilku ostatnich dni lub miesięcy, a tym samym uzyskać obraz skuteczności prowadzonych działań. Narzędzie to jest także niezwykle pomocne w tworzeniu wizerunku przedsiębiorstwa. Przykładowymi narzędziami tego typu są SentiOne i Brand24.

Narzędzia NPS

NPS (Net Promoter Score) to wskaźnik służący do pomiaru lojalności klientów na podstawie wyrażenia chęci polecania danej usługi znajomym i rodzinie. W praktyce wykorzystuje się go do zarządzania jakością i generowania wzrostu satysfakcji klientów. Według niego klientów dzieli się na trzy kategorie — krytyków, neutralnych i promotorów. Z NPS korzystają największe światowe firmy, np. Apple czy Philips. NPS można łatwo obliczyć z użyciem np. Niecreplay lub SurveySparrow.

Analiza strony pod względem kliknięć

Narzędzia tego typu generują mapy kliknięć, pozwalają badać zaangażowanie użytkowników na danej stronie (na podstawie jej przewijania), zarówno dla wersji desktopowej, jak i mobilnej. Świetnym przykładem jest tutaj Hotjar, który umożliwia również nagrywanie zachowań użytkowników, analizę zdefiniowanych ścieżek prowadzących do konwersji oraz analizę ankiet i formularzy.

Landingi

To narzędzia służące do tworzenia stron docelowych (landing pages), czyli zwykle prostych stron, które wyświetlą się po kliknięciu linków zawartych w reklamach, mailach, newsletterach itp. Dobrze przygotowana strona docelowa jest kluczowa dla sukcesu kampanii.

Canva

Internetowe narzędzie służące do tworzenia projektów graficznych. Zawiera bogatą bibliotekę szablonów, grafik, obrazów i fontów. Co ma to wspólnego ze sprzedażą? Wygląd stron i dokumentów odgrywa dużą rolę w odbiorze prezentowanych treści — im ładniej zaprezentuje się ofertę, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdą się na nią chętni. Choć Canva jest prosta w obsłudze, wymaga pewnego wyczucia graficznego — łatwo bowiem przesadzić i zamiast pięknej strony uzyskać coś zupełnie odwrotnego.

Afiliacje

W ramach marketingu internetowego, afiliacja oznacza nawiązanie dobrowolnej współpracy, z której korzyści czerpią wszystkie strony. Można więc powiedzieć, że jest to zarabianie na polecaniu. Tworzenie sieci afiliacji jest więc niezwykle ważne, zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorstw. W tworzeniu takich relacji pomoże np. WebePartners.

Podsumowanie

Proces sprzedaży składa się z wielu etapów i może pochłonąć ogromne ilości czasu i zasobów. Dlatego też warto zautomatyzować możliwie najwięcej jego składowych, korzystając z dobrodziejstw dostępnej obecnie technologii.

Autor

Izabela Madejska, social media & content manager w DBMS

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments