Powiadomienia push, SMS-y, MMS-y utrzymują swoją pozycję w marketingu online

Łukasz Kłosowski

06-02-2024
Powiadomienia push, SMS-y, MMS-y utrzymują swoją pozycję w marketingu online

Push notifications, czyli krótkie komunikaty wysyłane na urządzenia mobilne lub ekrany komputerów ciągle odgrywają ważną rolę w komunikacji marketingowej.

Korzyści wynikające ze stosowania push’y to zwiększenie zaangażowania użytkowników w aplikacji mobilnej lub na stronie internetowej, poprawa retencji dotychczasowych klientów, wzrost wskaźników na różnym etapie customer journey – od rejestracji, poprzez onboarding i konwersję – aż do odzyskania utraconych klientów.

Klasycznie, ale skutecznie

Aby komunikacja za pomocą push notifications była skuteczna, należy po pierwsze nie spamować. Nie należy także traktować każdej promocji czy informacji o produkcie jako pretekstu do wysłania powiadomienia na telefon. Należy zwrócić uwagę na preferencje użytkowników – komunikaty można pogrupować i dać odbiorcy wybór, którymi z nich są zainteresowani, a którymi nie. Należy także pamiętajcie o zgodach marketingowych.

Klasycznie, ale skutecznie i bezpiecznie

Rok 2023 przyniósł spore zmiany. Weszła w życie Ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która definiuje oszustwa, do których dochodzi przy użyciu różnych kanałów komunikacji elektronicznej.

Są to spoofing, czyli fałszywe połączenia telefoniczne podszywające się pod instytucje publiczne lub banki i smishing czyli wiadomości SMS zawierające niebezpieczne linki służące do przechwytywania naszych danych. Przepisy wprowadzonej ustawy nakładają obowiązki zarówno na organy państwowe, jak i operatorów telekomunikacyjnych. Muszą oni automatycznie blokować wyżej wymienione treści.

Najważniejsze, aby kampanie z użyciem tych kanałów traktować indywidualnie, zaś wprowadzane regulacje sprawiają, że w dobie zaostrzonego cybersecurity, zaufanie do tego typu komunikatów ciągle utrzymuje się na dobrym poziomie.

Skąd czerpać dane o użytkownikach?

– Każda kampania traktowana jest indywidualnie, bardzo precyzyjnie dobierany jest target – mówi Aleksandra Fajęcka, CEO w AFA Media. – Dane o użytkownikach, z racji posiadanego systemu weryfikowane są wieloźródłowo: zarówno z danych aplikacyjnych, stron internetowych, formularzy, infolinii obsługiwanych przez dedykowane, własne call center, które z roku na rok rozbudowujemy i wielu innych źródeł, co jest niezwykle ważne podczas poprawnej weryfikacji targetowania, dzięki czemu użytkownik weryfikowany jest pod kątem zainteresowań z paru źródeł, a nie tylko z jednego – dodaje.

Push notifications, podobnie jak SMS i MMS marketing wymagają odpowiednich zgód marketingowych, zaś weryfikacja danych i standard np. RODO, sprawiają że mamy do czynienia z ustandaryzowanym kanałem komunikacji.

99-procentowy zasięg

Powiadomienia push z racji na ogromną popularność aplikacji mobilnych cieszą się w Polsce dużą popularnością. Docierają do odbiorców, którzy mają na swoim smartfonie zainstalowaną aplikację, natomiast wiadomość SMS trafia do wszystkich posiadaczy telefonu.

Kampanie mierzy się liczbą wysłanych, odebranych, niedostarczonych wiadomości oraz liczbą klików. Poprzez system operacyjny oraz model telefonu. Takie dane jesteśmy w stanie uzyskać, bazując oczywiście tylko i wyłącznie na własnej bazie, ze wszystkimi zgodami marketingowymi.

Efekty kampanii są różne – możemy uzyskać od 3-8% CTR (click through rate) oraz 1-3% CR (conversion rate).

– Standardowe kampanie SMS/MMS mają znaczną przewagę nad innowacyjnymi formami, a mianowicie docierają do 99% społeczeństwa. Nie musimy mieć włączonej dodatkowej usługi, bluetooth’a, a nawet Wi-Fi. To prosta i skuteczna forma – mówi Aleksandra Fajęcka. – SMS, MMS czy push to tylko i wyłącznie narzędzie. Niezwykle skuteczne, jeśli jest poprawnie załadowane i wystrzelone do odpowiedniej grupy odbiorców – dodaje.

Push notifications, SMS-y trzymały się i będą trzymać się dobrze. Ten ostatni jest z nami już od ponad 30 lat i już niejednokrotnie wróżono mu spadek z podium. Miały zastąpić go komunikatory mobilne w stylu Messenger, standard RCS (Rich Communication Services), czy nawet sam system push notifications. Tymczasem oba działają komplementarnie i stanowią ciągle podstawę w kampanii z użyciem marketingu online.

 

Komentarze:

Comments

comments