Pozycjonowanie sklepu internetowego – o czym należy pamiętać na początku prac?

Pozycjonowanie sklepu internetowego – o czym należy pamiętać na początku prac?

Już 73% użytkowników internetu robi zakupy w sieci – wynika z tegorocznej edycji raportu „E-commerce w Polsce 2020”. Jest to wynik lepszy od poprzedniego badania aż o 11 punktów procentowych. Według raportu najpopularniejszymi urządzeniami w procesie zakupów online jest laptop (80% wskazań), następnie smartfon (69%) oraz komputer stacjonarny (50%).

Tak wysoki wynik jest skutkiem okresu pandemii oraz obostrzeń, jakie pojawiły się w życiu gospodarczym i społecznym w naszym kraju. Pandemia skłoniła do jeszcze częstszych zakupów przez internet. Na tej fali powstaje coraz więcej sklepów internetowych, co sprawia, że nie jest łatwo przebić się z ofertą. Posiadając oryginalny produkt, dużo prościej będzie nam wypozycjonować własny sklep. Jeżeli jednak nasze otoczenie gospodarcze jest konkurencyjne, konieczne będzie przeprowadzenie szerokich działań pozycjonowania w wyszukiwarce Google.

7 wskazówek, o czym należy pamiętać pozycjonując sklep internetowy.

1. Pozycjonowanie buduje wizerunek

Zacznijmy od tego, że pozycjonowanie sklepu internetowego to nie tylko wysoki wynik w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie jest bardzo skomplikowanym i długotrwałym procesem. Podstawy jesteśmy w stanie wykonać sami. Jednak w perspektywie długoterminowej, nie obędziemy się bez pomocy profesjonalnej agencji SEO.

Na pozycjonowanie składa się kilka elementów. Techniczne SEO, wymagające wiedzy programistyczne, a także wiedza analityczna. Pozycjonowanie sprawi, że Twój brand wzmocni swoją pozycję na rynku. Po drugie wykreuje profesjonalny wizerunek sklepu, a także zwiększy rozpoznawalność marki. I co najważniejsze – zwiększy liczbę klientów.

2. Zoptymalizuj treść swojej strony

Na treść strony składają się zarówno zdjęcia produktów, jak i ich opisy. Treść strony to także podział na kategorie i podkategorie strony. Specjaliści SEO wskazują, że dobrze zoptymalizowana strona sklepu sprawia, że w 2-3 kliknięciach jesteśmy w stanie dojść do każdego produktu znajdującego się na niej.

Na treść naszej strony składają się opisy kategorii, które powinny być wyczerpujące i zorientowane na jak najpełniejsze pokrycie tematyczne danego zagadnienia. To także opisy produktów. Tu mamy dwa podejścia do tematu. Mogą być to kopiowane opisy od producenta, bądź też tworzone indywidualnie treści. Oryginalnie tworzone treści wiążą się z dużo większą pracą włożoną w nasz sklep internetowy. Jednak samodzielnie napisane opisy produktów, a co za tym idzie oryginalne treści sprawią, że strona będzie lepiej indeksowana przez roboty Google. Unikajmy tak zwanego duplicate content, który negatywnie wypływa na pozycję sklepu w wyszukiwarce Google.

Trzecim elementem treści składającym się na stronę naszego sklepu jest zbudowanie bloga, który w postaci artykułów branżowych, będzie opisywał produkty, zagadnienia oraz trendy związane z tematyką i asortymentem naszego sklepu.

3. Dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Dobór słów kluczowych jest jednym z najważniejszych aspektów w procesie pozycjonowania sklepów internetowych. Na nasze słowa kluczowe będą składały się kategorie produktów, jakie znajdują się w naszym sklepie. Z drugiej strony będą to nazwy własne konkretnych produktów znajdujących się w sklepie. W tym wypadku weźmy na warsztat najbardziej charakterystyczne lub nawet najbardziej chodliwe produkty ze sklepu.

W doborze słów kluczowych ważna jest także sezonowość i tak np. jeżeli prowadzimy butik odzieżowy, w okresie jesienno-zimowym oraz wiosenno-letnim będą to różne słowa, a zarazem takie, które odpowiadają akcesorium produktów z danego okresu.

Wyróżnia się dwa rodzaje słów – short i long tail. W strategii krótkiego ogona strona pozycjonowana jest na frazy ogólne, mało precyzyjne, ale za to często wpisywane w wyszukiwarkę. W strategii long tail, czyli długiego ogona, pozycjonujemy stronę na bardzo specyficzne, konkretne frazy, które cechują się niższym współczynnikiem wyszukiwania.

4. Skorzystaj z profesjonalnych narzędzi

1. Semstorm pomoże Ci przeanalizować działania konkurencji oraz dobrać słowa kluczowe.

2. Senuto pomoże Ci zrobić analizę widoczności Twojej strony, zadba o monitoring pozycji w Google.

3. Planer Słów Kluczowych Google wyszuka słowa lub wyrażenia związane z Twoimi usługami. To narzędzie przeanalizuje Twoją działalność oraz dobierze najlepiej pasujące frazy.

4. Google Search Console wyeliminuje błędy w kodzie oraz przetestuje Twoją stronę pod kątem użyteczności.

5. PageSpeed Insights również od Google analizuje zawartość strony, a następnie sugeruje sposoby zwiększenia szybkości jej wyświetlania. Z badań wynika, że jeżeli nasza strona ładuje się dłużej niż 5 sekund, tylko 1 na 10 użytkowników pozostanie na niej. Zaś jeśli dłużej niż 3 sekundy, jedna trzecia zniecierpliwi się i pójdzie gdzie indziej.

6. Google Data Studio – uwolni moc danych generowanych przez Ciebie i Twoją stronę. Zaletą tego narzędzia jest możliwość uwzględnienia w jednym raporcie danych z różnych źródeł (np. z Google AdWords, Google Analytics).

5. Zadbaj o stronę mobilną

Biorąc pod uwagę pozycjonowanie sklepu, w pierwszej kolejności należy zoptymalizować go pod urządzenia mobilne.

W Planerze Słów Kluczowych odkryjemy także, jaki procent wyszukiwań przypada na urządzenia mobilne, a jaki na desktopowe. Działania SEO/SEM nie mają dziś sensu, bez dobrze przygotowanej strony mobilnej. Przykładowo udział mobile w zapytaniach na słowo „sandały damskie” wynosi aż 77,5%, „buty sportowe” (69,1%), „płytki łazienkowe” (69,3%), „kosiarka spalinowa” (74,8%), „gry na PS4” (79,4%), a „panele podłogowe” – 73%.

Z raportu „E-commerce w Polsce 2020” wynika z kolei, że wśród najmłodszej grupy respondentów w wieku 15-24 lata, smartfon wskazuje aż 92% badanych, jako urządzenie wykorzystywane w procesie zakupów online.

6. Wsparcie mediów społecznościowych

Wspominaliśmy już o prowadzeniu bloga na sklepie internetowym. Innym elementem jest obecność w serwisach społecznościowych. Każda z platform ma inną specyfikę oraz grono swoich użytkowników.

1. Facebook jest najpopularniejszą platformą social media i dzięki niej osiągniemy szeroki zasięg.

2. Instagram przyda nam się do budowania wizerunku w postaci grafik oraz wysokiej jakości zdjęć.

3. TikTok jest z kolei doskonałym miejscem do promocji produktów, szczególnie tych skierowanych do młodszej grupy docelowej. Jego specyfika oparta na materiałach wideo sprawi, że będziemy mogli zaprezentować nasz produkt również w formie interaktywnej.

4. LinkedIn z kolei to serwis profesjonalistów, dlatego sprawdzą się tam także treści, jakie wcześniej umieścimy na naszym blogu firmowym.

7. Linkbuilding

Pozycjonowanie stron, a tym samym sklepów internetowych, od zawsze kojarzyło się ze zdobywaniem linków z innych witryn do witryny własnej. W przeszłości im więcej linków prowadziło na naszą stronę, tym lepiej. Ale algorytmy Google uległy zmianie i dzisiaj liczą się tylko najbardziej wartościowe linki. Bieżący rok określa się w ogóle rokiem content marketingu. Co to oznacza? Należy postawić na tworzenie angażujących treści niosących korzyści dla odbiorców. Formy takiego contentu są zróżnicowane – to zarówno treści na blogu firmowym, stronie WWW, ale też materiały wideo na YouTube, raporty, infografiki, podcasty czy streamingi online. Wszystko to powinno odsyłać do naszego sklepu.

Profesjonaliści podkreślają, że proces pozycjonowania bez linkbuilding nie ma racji bytu. Dowiedz się jaki jest koszt oraz na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego. Więcej info na blogu agencji www.rankhouse.pl.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments