2,4 miliarda zł na reklamę w 2013 roku. 26,4 miliona zł na mobile

Łukasz Kłosowski

08-04-2014
2,4 miliarda zł na reklamę w 2013 roku. 26,4 miliona zł na mobile

Wydatki na reklamę online w Polsce w roku 2013 roku wzrosły o 10,2 proc. r/r, a wartość reklamy online przekroczyła tym samym 2,4 miliarda zł. Reklama mobilna nadal notuje trzycyfrowy wzrost – wynika badania IAB AdEx realizowanego przez IAB Polska i PwC.

Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna (display), która pozyskała 43 proc. udziału, czyli 1,1 punktów procentowych więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (33 proc. wzrostu rok-do-roku), popularności mediów społecznościowych (44 proc. wzrostu) oraz umacniającej się pozycji rich-media (37 proc. wzrostu).

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (35 proc.) ogłoszenia (14 proc. udziału) oraz E-mail (5 proc. tortu reklamowego online).

Wydatki na reklamę mobilną ponownie osiągnęły trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego (106 proc.). Wydatki na mobile stanowią 1,1 proc. wszystkich wydatków reklamowych, co w przeliczeniu na złote według IAB Polska i PwC wynosi 26,4 miliona zł.

Za wydatki reklamowe IAB Polska i PwC uznają budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. W przypadku kanału mobilnego badanie nie uwzględnia wydatków z Google oraz od innych gigantów technologicznych oraz z zagranicznych i z polski sieci reklamy mobilnej. Dane zbierano do 19 marca.

W roku 2013 liderem w wydatkach na reklamę została motoryzacja, która pozyskała 16 proc. tortu reklamowego. Więcej danych na poniższej infografice.

Komentarze:

Comments

comments