Google odsprzedaje Motorolę Mobility. Co zyskuje jedna i druga firma?

Łukasz Kłosowski

30-01-2014
Google odsprzedaje Motorolę Mobility. Co zyskuje jedna i druga firma?

Google sprzedaje Motorolę Mobility chińskiemu koncernowi Lenovo za 2,91 miliarda dolarów w gotówce i akcjach.

Motorola Mobility, specjalizująca się w produkcji urządzeń mobilnych, wydzieliła się z Motoroli w styczniu 2011 roku i funkcjonowała do tamtej pory jako niezależna firma. W sierpniu 2011 za 12,5 mld dolarów została kupiona przez Google. Jednym z głównych powodów było przejęcie licznych patentów w celu ochrony platformy Android.

Google postanowił odsprzedać teraz firmę za znacznie mniejsze pieniądze, gdyż Motorola Mobility przynosiła straty. Za trzeci kwartał 2013 roku Motorola Mobility zanotowała 1,18 mld dolarów przychodu, przynosząc 248 mln straty.

Lenovo, największy producent komputerów osobistych na świecie kupując znaną główne na amerykańskim rynku markę, chce umocnić swoją pozycję w branży producentów smartfonów. Z opublikowanych w tym tygodniu badań IDC wynika, że w 2013 roku firma sprzedała 45,5 mln smartfonów i zanotowała największy z pierwszej piątki roczny przyrost sprzedaży na poziomie 91,7 proc. W IV kw. ubiegłego roku chiński Lenovo wyprzedziło nawet LG i uplasowało się na pozycji numer cztery tuż za chińskim Huawei.

– Lenovo, pomimo braku obecności w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej, zakończył kwartał na pozycji numer cztery. Siła firmy leży w jego silnej obecności na kluczowych rynkach wschodzących. Uzupełnieniem jest katalog produktów obejmujących proste i niedrogie smartfony, aż do w pełni funkcjonalnych modeli 5-calowych. Jeżeli firma odniesie sukces na bardziej rozwiniętych rynkach w 2014 roku, to obrona pozycji numer trzy będzie Huawei wyzwaniem – komentował kilka dni temu IDC.

Google odsprzedając dział smarfonowy Motoroli zachowuje jednak prawo do większości jej patentów. Różnica między kupnem a sprzedażą wynosi 9,59 miliarda dolarów, co obrazuje jaką wartość mają dziś na rynku patenty technologiczne i że to od nich zaczyna się budowanie technologicznych biznesów.

foto: od lewej: szef Google Larry Page i szef Lenovo, Yang Yuanqing

Komentarze:

Comments

comments