Izba Wydawców Prasy również przeciwna blokowaniu reklamy mobilnej przez T-Mobile
Izba Wydawców Prasy uważa, że blokowanie reklam przez operatorów komórkowych w serwisach internetowych to naruszenie wolności prasy – czytamy w “GW”.
Blokować reklamy w internecie mobilnym chce T-Mobile. Jego zdaniem wycinając reklamy jego firma zaoszczędzi na obsłudze ruchu. W prostym teście, podczas którego odwiedzono sześć stron internetowych, w wersji bez reklam ruch spadł o 15 proc. I strony też się szybciej ładowały. T-Mobile zapowiada, że dla klientów ta opcja będzie bezpłatna.
Izba Wydawców Prasy z niepokojem przyjęła wypowiedź Rakowskiego – podaje “GW”. W oświadczeniu Izby czytamy, że “naruszanie integralności elektronicznych mutacji tytułów prasowych, urzeczywistnionych w postaci ich serwisów na urządzenia mobilne, stanowić będzie naruszenie wolności prasy określonej w art. 14 Konstytucji RP, a także byłoby ekonomiczną formą cenzury, zabronionej w art. 54 ustawy zasadniczej”.
Zdaniem przedstawicieli Izby wolność prasy związana jest ze swobodą kształtowania formy i treści oraz zakresu publikacji materiałów prasowych, w tym ogłoszeń i reklam, i ich rozpowszechniania różnymi kanałami dystrybucji. “Ingerencja w treści elektronicznych mutacji prasy pozostawałaby w sprzeczności z art. 3 ustawy Prawo prasowe i skutkowałaby sankcjami wynikającymi z art. 49 tego Prawa” – ostrzega Izba Wydawców Prasy.
Jej zdaniem planowane działanie Polskiej Telefonii Cyfrowej naruszałoby także integralność treści serwisów oferowanych przez operatorów internetowych. Również priorytetyzacja ruchu do określonych usług i związana z tym degradacja ruchu do innych usług, uzależniona od opłaty usługodawcy, pozostawałaby w sprzeczności z obowiązującym prawem telekomunikacyjnym, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Stanowisko Izby nie jest pierwsze. Kilka dni temu przeciwko planom T-Mobile protestowała też IAB Polska, organizacja zrzeszająca spółki z branży internetowej.
klos/GW
Komentarze:
Comments