Mobile napędza konsumpcję wideo online

Łukasz Kłosowski

03-08-2015
Mobile napędza konsumpcję wideo online

Średnia ilość czasu, jaki ludzie spędzą dziennie oglądając wideo online, wzrośnie w 2015 roku o 23,3 proc., a w 2016 roku o kolejne 19,8 proc. − wynika z najnowszego raportu Online Video Forecasts przeprowadzonego na 40 kluczowych rynkach, przygotowanego przez ZenithOptimedia i Newcast.

Ten wzrost w konsumpcji wideo online jest napędzany szybko rosnącą na całym świecie liczbą użytkowników smartfonów i tabletów oraz związaną z tym zmianą w sposobie konsumpcji mediów. Według prognozy zawartej w raporcie, konsumpcja wideo online na urządzeniach mobilnych (np. smartfonach, tabletach) wzrośnie o 43,9 proc. w 2015 roku i o 34,8 proc. w 2016. Konsumpcja wideo na urządzeniach stacjonarnych będzie nadal rosła, jednak w znacznie niższym tempie − o 9,5 proc. w 2015 i o 6,5 proc. w 2016 roku.

Analitycy ZenithOptimedia spodziewają się, że w przyszłym roku urządzenia mobilne staną się główną platformą do oglądania wideo online. W 2012 roku 22,9 proc. całego czasu spędzonego na oglądaniu materiałów wideo w internecie stanowiło oglądanie wideo online na urządzeniach mobilnych. Do 2014 te proporcje wzrosły do 40,1 proc., a w kolejnych latach spodziewany jest dalszy wzrost − do 52,7 proc. w 2016 i do 58,1 proc. w 2017 roku.

Liczba widzów linearnej telewizji zacznie spadać w 2016 roku

Według prognozy ZenithOptimedia liczba widzów oglądających regularnie tradycyjną, linearną telewizję osiągnie szczytową wartość w tym roku, a już w 2016 zacznie spadać. W tym roku liczba telewidzów wzrośnie o 3,1 proc., natomiast w 2016 roku spodziewany jest spadek o 1,9 proc., a w 2017 − o 0,9 proc. W opublikowanym w czerwcu raporcie Media Consumption Forecasts 2015 analitycy ZenithOptimedia zwracali uwagę na fakt, że ilość czasu poświęcanego na oglądanie linearnej telewizji od kilku lat powoli spada. Teraz prognozują, że w przyszłym roku zacznie spadać również liczba telewidzów.

Liczba widzów linearnej telewizji spada od 2013 roku we Francji i Rosji. W Wielkiej Brytanii i USA spadek liczby telewidzów zaczął się w 2014 roku, a w tym roku spadki zostaną odnotowane także w Chinach. Mają one bezpośredni związek ze wzrostem ilości i jakości materiałów wideo dostępnych online, zarówno na platformach, gdzie dominują krótkie formy, takich jak YouTube, jak i oferujących dłuższe produkcje, jak np. Netflix. ZenithOptimedia prognozuje, że liczba widzów oglądających regularnie video online wzrośnie w tym roku o 5,8 proc., w 2016 roku − o 5,1 proc., a w 2017 − o 5,3 proc.

Liczba widzów oglądających regularnie wideo online rośnie dwucyfrowo w 12 krajach, które obejmuje raport, w tym na najważniejszych rynkach reklamowych takich jak Chiny (27,2 proc.), Francja (50 proc.), Niemcy (27,5 proc.) i USA (12,3 proc.).

Wydatki reklamowe

Wydatki reklamowe na wideo online będą wkrótce stanowiły 1/8 całkowitych wydatków na reklamę w internecie.

Udział wideo online w globalnych wydatkach na reklamę w internecie szybko rośnie − w 2012 roku wynosił 8,8 proc., w 2014 już 10,2 proc., a według prognoz do 2017 roku będzie stanowił 12,8 proc., czyli ósmą część wszystkich wydatków na reklamę online. Wideo online jest najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej, który według prognoz ZenithOptimedia wzrośnie w 2015 roku na całym świecie o 28,9 proc., osiągając wartość 16,1 mld USD. W 2016 roku prognozowany jest wzrost o 22,5 proc., a w 2017 − o 19,7 proc., wtedy też wartość globalnych wydatków na reklamę wideo online wyniesie 23,7 mld USD.

Zdecydowanie największym rynkiem wideo online jest USA, gdzie wartość wydatków na tę formę reklamy sięga 8,5 mld USD, co stanowi 52,9 proc. globalnych wydatków na reklamę wideo online. Jednakże w 2017 roku prognozowany jest spadek do 49,9 proc. USA przoduje również, wraz z Włochami, na liście rynków z najwyższym udziałem wydatków na wideo online w wydatkach na reklamę internetową ogółem − proporcje te w obu krajach wynoszą 16,5 proc., nieco niższy udział notują Tajwan (15,8 proc.) i Litwa (13 proc.).

Komentarze:

Comments

comments