Mobile payments update maj 2018. PolishAPI, branża otwarta na fintech

Łukasz Kłosowski

24-05-2018
Mobile payments update maj 2018. PolishAPI, branża otwarta na fintech

Apple Pay wreszcie pojawi się także w Polsce. Zapowiedział to CEO koncernu Tim Cook na konferencji podsumowującej ostatnie wyniki finansowe. Tim Cook potwierdził, że usługa zostanie wdrożona w trzech kolejnych krajach – w Polsce, Norwegii, a także na Ukrainie. Prawdopodobny start usługi już w 2. połowie przyszłego miesiąca.

To dobra zapowiedź, ponieważ wreszcie użytkownicy iPhone’ów będą mogli w pełni skorzystać ze swojego smartfona i doświadczyć płatności zbliżeniowej. Apple Pay pojawiając się w Polsce, wyląduje także na zegarkach Apple Watch. Pomimo ogromnego spóźnienia, tu akurat punkt dla Apple. Ostatnio płatności mobilne przenoszę się na zegarki, o czym pisaliśmy w poprzednim mobile payments update w kontekście Garmin Pay i usługi, jaką zaoferował BZ WBK, a już wkrótce także PKO BP.

Tymczasem w Google Pay, czyli największy globalny konkurent płatności mobilnych na polskim rynku, pojawił się w kolejnym banku. Ma go także Raiffeisen Polbank.

Orlen Pay

Po nieudanym – co warto podkreślić, nieudanym z powodu Orlen – mariażu z JustDrive, Orlen postanowił wprowadzić swój system płatności mobilnych. Ma on pozwolić użytkownikom płatność za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze, bez potrzeby podchodzenia do kasy. Podobną usługa Orlen wprowadził w lutym z JustDrive, ale natychmiast wypowiedział kontrahentowi umowę, co wywołało negatywny oddźwięk na rynku. Teraz jak się okazuje Orlen chce rozwijać płatności mobilne na bazie tego, co już od dawna ma, czyli systemu mFlota, który umożliwia ten rodzaj płatności współpracującym z nim firmom z branży TLS (Transport Logistyka Spedycja). Płatności Orlen Pay mają pojawić się w 3. kwartale.

Jest PolishAPI

Związek Banków Polskich opracował tzw. PolishAPI:

Standard PolishAPI to kluczowy element otwartej bankowości (open banking) na polskim rynku. Definiuje interfejs na potrzeby usług świadczonych przez strony trzecie w oparciu o dostęp do rachunków płatniczych, czyli usługi wprowadzane przez znowelizowaną dyrektywę w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (PSD2).

O znaczeniu PSD2 na sektor bankowości i płatności pisaliśmy w piątek w przekrojowym artykule, który z pewnością powinniście przeczytać.

Mastercard i PKO BP otwarte na fintech

PSD2 już dzieje się na naszym rynku, a na początku tego tygodnia dwa duże podmioty zadeklarowały współpracę z fintechami.

Mastercard uruchamia platformę Accelerate dla firm fintech. Oferta dla uczestników programu Accelerate obejmuje m.in. dostęp do praktycznej wiedzy oraz możliwość korzystania z zasobów Mastercard w obszarze przetwarzania danych. Specjaliści firmy pomogą fintech’om uzyskać niezbędne do ekspansji na wielu rynkach licencje, a doradcy Mastercard Advisors będą służyć im analizami, opartą na danych wiedzą, a także wsparciem wykonawczym. Uczestnikom Accelerate Mastercard pomoże również pozyskać finansowanie strategiczne, a tym na wczesnym etapie rozwoju spełnić wymogi w zakresie wymaganych poręczeń.

Z kolei PKO Bank Polski uruchomił nabór do autorskiego programu akceleracyjnego „Let’s Fintech with PKO Bank Polski”. Model współpracy banku ze startupami opiera się o cztery następujące po sobie, choć niezależne od siebie, elementy – implementacja, pilotaż rozwiązania, wsparcie rozwoju i inwestycję kapitałową. „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to pierwszy akcelerator umożliwiający startupom testowanie i współtworzenie środowiska API największego banku regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Więcej na ten temat na stronie PKO BP.

 

Komentarze:

Comments

comments