Najwięcej ruchu w mobile jest z wideo. 13-krotny wzrost w przeciągu pięciu najbliższych lat

Łukasz Kłosowski

16-06-2014
Najwięcej ruchu w mobile jest z wideo. 13-krotny wzrost w przeciągu pięciu najbliższych lat

Największy na świecie dostawca usług dla operatorów telekomunikacyjnych firma Ericsson podaje, że wideo jest najszybciej rosnącą kategorią ruchu w sieciach mobilnych. Według jego analizy już 65 proc. internautów ogląda wideo na urządzeniach mobilnych przynajmniej raz w tygodniu.

Z Ericsson Mobility Report dowiadujemy się, że w 2019 roku wideo będzie odpowiadać za połowę ruchu w sieciach komórkowych, który w porównaniu do stanu obecnego wzrośnie 10-krotnie (sam ruch z wideo wzrośnie zaś 13-krotnie). Wideo przez Ericssona postrzegane jest jako streaming filmów, programów TV, klipów generowanych przez użytkowników oraz telefonia wideo.

 

Wideo w sieci rośnie, ponieważ jest coraz więcej treści wysokiej jakości, operatorzy uruchamiają własne serwisy i mobilne TV. Przykładowo w zeszłym miesiącu mieliśmy debiut Horizon TV uruchomionej przez UPC. Treści wideo przez internet od dawna wspiera też m.in. Play i Orange.

Na upowszechnianie się mobilnego wideo ma także wpływ coraz lepsza infrastruktura telekomunikacyjna. Już wszyscy polscy operatorzy wprowadzili LTE, a na rynku coraz bardziej powszechne stają się smartfony i tablety obsługujące LTE. Według Strategy Analytics sprzedaż smartfonów z LTE wzrosła rok do roku trzykrotnie i wyniosła w 2013 roku 275 mln sztuk.

Ericsson podaje, że przeciętny użytkownik smartfona przesyła 650 MB danych miesięcznie. W 2019 roku każda osoba korzystająca ze smartfona prześle średnio 2,5 GB danych miesięcznie, a globalny miesięczny ruch w sieciach mobilnych osiągnie pułap 12 eksabajtów.

Rosnąca popularność wideo 4K również znajdzie odzwierciedlenie w ruchu w sieciach mobilnych. Bezproblemowe przesłanie materiału wideo 4K wymaga połączenie o przepustowości 10-15 MB/s.

Komentarze:

Comments

comments