Niesamowite projekty z użyciem mobile wygrały w Cannes

Łukasz Kłosowski

24-06-2013
fot. Cannes Lions

Za nami tydzień kreatywnych zmagań w Cannes. 60. jubileuszowy Cannes Lions dostarczył nam zapierające dech w piersiach projekty.

Już Grand Prix Mobile Lions udowodnił, że pomysłowość agencji reklamowych nie ma granic. Przeniesienie podręczników szkolnych na 160-znakowy tekst i zapisanie go na karcie SIM jest kompletnie bezkompromisowe. Zasłużone zwycięstwo, co nie znaczy, że nie było równie dobrych kampanii.

Jedną z bardziej niesamowitych była oparta o aplikację Missing Children kampania przygotowana przez JWT Pekin dla stowarzyszenia wolontariuszy “Baby Back Home”. Chiny borykają się z problemem porwań dzieci. Średnio 20 tys. rocznie jest uprowadzane, a następnie wykorzystywane do pracy przymusowej oraz do prostytucji. Dzięki aplikacji Chińczycy mogli zapoznać się z problemem, a następnie samemu wcielić się w rolę wolontariusza, który za pomocą aparatu w smartfonie fotografuje podejrzanie wyglądające dzieci. Technologia rozpoznawania twarzy porównuje zdjęcie zrobione przez wolontariusza ze zdjęciami z bazy danych organizacji “Baby Back Home”. Efekt jest niemal natychmiastowy. Już w pierwszym tygodniu udało się uwolnić dwójkę dzieci. Poniżej case wideo.

Kampanię o podobnym znaczeniu społecznym, ale o innej skali przeprowadziła Cheil Germany dla Stowarzyszenia Narodów Zjednoczonych w Niemczech. Celem było nagłośnienie sprawy przymusowych małżeństw – rocznie problem ten dotyka 60 mln kobiet na całym świecie. W tym celu na jednym z tak zwanych “mostów miłości” zainstalowano 3500 kłódek. Skanując QR kod z kłódki użytkownik wnosił niewielką opłatę na ten szczytny cel, a następnie otrzymywał kod do jej otwarcia i symbolicznego uwolnienia kobiety z więzów niechcianego małżeństwa. Po trzech dniach niemal wszystkie kłódki zostały otwarte. Akcja wywołała ogromny szum w mediach, a jej organizatorzy zamierzają przenieść ją na inne mosty rozlokowane w innych krajach. Jeden z nich znajduje się w Krakowie, więc nie wykluczone, że również w Polsce doczekamy się jej odsłony.

Z kolei Project Silverline powiązany jest z Singapurem. To miasto-państwo ma jedną z najszybciej rosnących populacji seniorów, a z drugiej strony jest jednym z najbardziej rozwiniętych technologicznie miejsc na świecie. Te skrajności prowadzą do coraz większych dysproporcji i wykluczenia ludzi w podeszłym wieku. Podczas premiery iPhone’a 5 na tamtejszym rynku firma telekomunikacyjna SingTel przeprowadziła kampanię informacyjną mającą na celu zebranie starych modeli iPhone’a, a następnie przekazanie ich (wzbogaconych o nowe aplikacje) lokalnej ludności. W efekcie ponad 1000 seniorów otrzymało swojego pierwszego smartfona.

Złote Lwy przypadły także “Clouds Over Cuba” z okazji 50. rocznicy kryzysu kubańskiego. Perfekcyjna w swoim wykonaniu interaktywna odsłona akcji została przeniesiona również w mobile. Strona mobilna pozwalała prześledzić przebieg kryzysu, a także zapoznać się z jego alternatywnym zakończeniem, czyli sytuacją, kiedy wojna atomowa między ZSRR i USA doszłaby do skutku.

A także kampanii przeprowadzonej przez paryski oddział Ogilvy dla producenta Scrabble firmy Mattel. W celu promocji gry po Paryżu przemieszczał się tzw. Scrabble Wi-Fi Van dostarczając połączenie Wi-Fi. Można było go zobaczyć przy parkach, muzeach i centrach handlowych. Użytkownik otrzymywał bezpłatny dostęp do internetu jeśli ułożył swoje pierwsze słowo Scrabble. Im trudniejsze słowo, tym dłuższe połączenie. Akcja okazała się dużym sukcesem, w wyniku czego w drugim jej etapie Mattel chce rozszerzyć ją o lotniska, schroniska, restauracje fast-food, a nawet topy autostrad.

Po więcej inspiracji odsyłam Was na oficjalną stronę festiwalową, gdzie zobaczycie pozostałe projekty, które wygrały złote, srebrne i brązowe Lwy.

Czekam na polskiego Mobile Lions

Pomimo tego, że z Polski w kategorii Mobile Lions było 8 zgłoszeń, nie udało się zdobyć ani jednej nagrody, ani nawet dostać się na shortlistę. Co nie znaczy, że w przyszłości nie może być lepiej i tego się trzymajmy.

Największym wygranym 60. Cannes Lions okazała się kampania „Dumb Ways to Die” ustanawiając nowy rekord zdobytych tytułów Grand Prix w trakcie jednego festiwalu. W sumie nagrodzono ją w pięciu kategoriach: Titanium, Film, PR, Radio oraz Direct. Kampania prowadzona dla metra w Melbourne miała zwrócić uwagę na problem nieszczęśliwych wypadków, do jakich tam dochodzi.

Na fali popularności kampanii powstała nawet mobilna gra zręcznościowa. Zadaniem gracza jest ustrzec bohaterów od tytułowej “głupiej” śmierci w jak najkrótszym czasie. Zachęcam Was do jej pobrania, a tym samym do poznania tej niesamowitej kampanii reklamowej. Ona oraz pozostałe wymienione w tym wpisie, a także znaczna części z ponad 37 tyś. tegorocznych zgłoszeń dają wiarę, że dobra reklama to dużo więcej niż ogłupianie konsumenta. A jeśli do tego dodamy mobile to…

Komentarze:

Comments

comments