Obraz rynku reklamy internetowej

Obraz rynku reklamy internetowej

2019 rok był dla reklamy internetowej w Polsce przełomowy. Już w pierwszym kwartale wydatki reklamodawców na internet stały się większe od nakładów na telewizję. Zmiana na rynku reklamowym spodziewana była od kilku lat. Analiza porównawcza mediów oparta na badaniu agencji mediowej Starcom oraz badaniu IAB Polska wskazuje, że udział wydatków na internet w całkowitym torcie reklamowym przekroczył w pierwszym kwartale 2019 roku 43% i wyniósł 1,1 mld zł. W tym samym czasie telewizja zanotowała wynik 40%.

Co składa się na obraz rynku reklamy internetowej? Klasyfikacja podstawowa reklamy internetowej to reklama typu display, SEM, ogłoszenia i e-mail marketing. Te 100% rynku uwzględniają formaty reklamowe takie jak: wideo, mobile, programmatic, social media, formaty efektywnościowe, rich media, targetowanie behawioralne czy reklama natywna.

Mobilne formaty reklamowe na rynku reklamy internetowej obecnie radzą sobie najlepiej ze wszystkich. Według najnowszych danych IAB po trzech kwartałach 2019 roku nakłady na reklamę online wzrosły o 380 milionów zł względem poprzedniego roku. Jeśli tendencja się utrzyma, miniony rok zamknie się rekordową kwotę 5 miliardów złotych na reklamę online.

– W badanym okresie utrzymały się kluczowe mechanizmy rynkowe, które wpływają na jego obraz. Wysoką dynamikę notuje wciąż komunikacja marketingowa w urządzeniach mobilnych, która wypracowała 45% wzrostu. Na tempo rozwojowe rynku nadal duży wpływ mają media społecznościowe oraz reklama sprzedawana w modelu programmatic – komentuje wynika badania za trzeci kwartał 2019 roku IAB Polska.

Perspektywiczny rynek mobile

Z analizy wynika, że to mobilne formaty reklamowe napędzają obecnie całą reklamę internetową i, że reklama mobile odpowiada głównie za wzrosty reklamy online, dzięki czemu w minionym roku przeskoczyła ona wydatki na reklamę telewizyjną.

Na rynku funkcjonuje parę podmiotów specjalizujących się w mobile marketingu: Mobiem, Spicy Mobile i AFA. Powstała w 2015 roku AFA Media to podmiot wyspecjalizowany w sprzedaży kampanii mobile, display, mediów, tworzeniu strategii komunikacji, strategii marketingowej, zakupie mediów, tworzeniu aplikacji mobilnych, a także pośrednictwie pomiędzy producentami, a rynkiem.

Jest to więc zarówno sieć reklamowa, jak i agencja marketingu mobilnego. Spółka jest obecnie w fazie dynamicznego rozwoju. Od września 2019 roku posiada własny adserwer AdHello. 

– Ze względu na rozwój technologii, coraz większą sprzedaż smartfonów i zwiększenie popytu na produkty i usługi mobilne, stworzyliśmy dedykowaną spółkę oraz produkt AdHello – autorski adserwer, integrujący dane mobilne, wydawców, aplikacje oraz informacje umożliwiające efektywne przeprowadzenie wszelkich kampanii reklamowych w tym sprzedażowych, integrujących obszar mobile, internet oraz telewizję tak, aby połączyć wszystkie formy komunikacji reklamowej i uzyskać jak najlepszy efekt sprzedażowy – mówi Aleksandra Fajęcka, prezes zarządu AFA Media.

Platforma programmatic buying jest w stanie przeprowadzić działania marketingowe w oparciu o dane własne, zewnętrzne lub dane klienta w kanałach display, desktop, mobile, social media oraz SMS i MMS marketing. Obecny zasięg adserwera to 38 rynków na całym świecie. Wśród klientów jest Porshe, Agata Meble czy Polskie ePłatności.

Od adserwera, po zakup brandu technologicznego

Zakup adserwera był tylko jednym z elementów strategii AFA Media. Grupa kapitałowa AFA oprócz zakupu mediów, zajmuje się także tworzeniem aplikacji mobilnych. W zeszłym roku zrealizowała sześć aplikacji – trzy własne i trzy dla klientów zewnętrznych. Rozwijane do tej pory aplikacje to iHello, iHello Ezo, Home Up. W planach są trzy duże projekty – projekt zapewniający bezpieczeństwo dzieci, aplikacja dedykowana fanom zwierząt oraz duży projekt narodowej aplikacji mobilnej.

Na szczególną uwagę zasługuje ta trzecia, która ma za zadanie integrację Polaków na poziomie zarówno lokalnym, jak i ogólnopolskim. Finansowaniu projektów ma pomóc planowana na 2020 rok emisja akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych.

– Mamy w planach trzy nowe aplikacje dla podmiotów japońskiego i belgijskiego, a także dużą, własną aplikację narodową integrującą miasta i sponsorów oraz od września 2020 wprowadzamy Instytut Mobile’a, czyli szkołę marketingu w zakresie reklamy mobile, display – zdradza Aleksandra Fajęcka.

Jednak największym projektem AFA jest akwizycja polskiego podmiotu technologicznego. – Chodzi o zakup polskiego brandu technologicznego, ale ze względu na prowadzone rozmowy, jego nazwa nie może być jeszcze ujawniona – komentuje. Finansowanie podmiotu ma pochodzić z kapitału spółki oraz kapitału własnościowego, a także z emisji na Giełdzie Papierów Wartościowych. 

 

Komentarze:

Comments

comments