Pobierz raport "mShopper" – pierwszą kompleksową publikację na temat zakupów i płatności mobilnych w Polsce

Łukasz Kłosowski

25-02-2015
Pobierz raport "mShopper" – pierwszą kompleksową publikację na temat zakupów i płatności mobilnych w Polsce

Idea badania i raportu “mShopper” narodziła się jeszcze przed ukazaniem się ostatniej edycji raportu “E-Commerce w Polsce 2014”. Publikacja e-Commerce Polska z sezonu na sezon staje się lekturą obowiązkową branży e-commerce. Jedak w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości istniała potrzeba, aby głębiej przebadać również zakupy dokonywane za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Raport “mShopper” jest efektem prac agencji badawczej Mobile Institute przy współpracy z serwisem GoMobi.pl. Partnerem strategicznym raportu jest Allegro, zaś partnerem merytorycznym Izba e-Commerce Polska.

Badanie “mShopper” wyróżnia niespotykana dotąd próbą niemal 3000 odpowiedzi, w tym co najważniejsze 1000 odpowiedzi osób, które kupują mobilnie (przynajmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy kupiły z wykorzystaniem urządzenia mobilnego tj. smartfona bądź tabletu). Dzięki precyzyjnej metodologii raport po raz pierwszy w naszym kraju daje odpowiedź na pytania odnośnie zakupów mobilnych, czynności około zakupowych, a także – co cieszy mnie najbardziej – odnośnie płatności z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.

Zakupy

A więc po kolei. Według “mShopper” mobilnie kupiło już w naszym kraju 33 proc. internautów korzystających z urządzeń mobilnych, a także 24 proc. wszystkich internautów. Okazuje się również, że są osoby kupujące wyłącznie mobilnie – to 7 proc. kupujących w sieci internautów i 5 proc. wszystkich internautów.

Respondenci – co wynika z badania oraz potwierdza ogólne światowe trendy – kupują raczej wielokanałowo. Oznacza to, że w trakcie procesu zakupowego korzystają z co najmniej dwóch urządzeń, w tym jednego stacjonarnego i jednego mobilnego. Co ważne, korzystanie z urządzeń mobilnych i kupowanie mobilne to nie tylko domena dużych miast i młodych ludzi. Mieszkańcy wsi i osoby powyżej 50 roku życia również kupują w ten sposób. Kobiety, jak się okazuje, kupują mobilnie równie chętnie jak mężczyźni. Panowie natomiast chętniej korzystają w tym celu ze smartfona.

W raporcie “mShopper” szeroko poruszone zostały kwestie czynności około zakupowych czyli towarzyszących mitycznemu naciśnięciu przycisku “zapłać/kup”. Okazało się, że aż 87 proc. posiadaczy urządzeń mobilnych wykonuje różne czynności dodatkowe: 42 proc. szuka informacji o produktach, 41 proc. poszukuje godzin otwarcia oraz lokalizacji sklepów, 38 proc. poszukuje opinii, 35 proc. sprawdza w sklepie stacjonarnym czy korzystniej nie jest kupić w sieci (showrooming), 22 proc. z poziomu mobile realizuje kupony zakupowe, a 17 proc. skanuje QR kody.

W raporcie znajdują się także szerokie opisy za i przeciw m-zakupom, dlaczego nie kupujemy mobilnie, preferowane miejsca zakupowe, częstotliwość zakupów oraz kategorie kupowanych produktów, w tym metody płatności za produkty.

Czytając “mShoppera” dojdziecie do wniosku, że w wielu miejscach bije z niego filozofia omnichannel, która obok mobile jest głównym trendem całego sektora e-commerce. Już wyniki powyżej udowadniają, że zakupy w sieci nie są wyłącznie domeną dużego WWW. Wielu kupujących można dziś nazwać wręcz super konsumentami. Czy to ze względu na wygodę, cenę czy inne czynniki, aktywnie migruje oni między urządzeniami (komputer stacjonarny/laptop/smartfon/tablet). Badanie wykazało, że działa tak aż 25 proc. internautów. W “mShopperze” znajdziecie dużo więcej dowodów na zachowania omnichannel.

Płatności

Najbardziej cieszy mnie fakt, że pierwszy raz w Polsce udało się kompleksowo zbadać także temat płatności mobilnych. Już na etapie budowania ankiety przypatrując się wszystkim dostępnym metodom zostało wyodrębnione, co w rzeczywistości możemy kupić w ten sposób. Oprócz zakupów w sklepie stacjonarnym bądź internetowym, dostępne na polskim rynku systemy płatności mobilnych oferują zakup precyzyjnie określonych produktów i usług. Warto je wymienić. Są nimi: aplikacje mobilne, bilety komunikacji miejskiej, bilety do kina, bilety kolejowe, opłaty parkingowe, doładowania telefonu czy opłaty za rachunki. Dzięki ankiecie widzimy, że wbrew wcześniejszym opiniom, także Polacy używają smartfona w charakterze mobilnego portfela.

Większość publikacji o charakterze badawczym pomija takie zakupy, w wyniku czego krążą obiegowe opinie, że co prawda żyjemy w czasach mobilnej rewolucji, ale jeszcze nie pożegnaliśmy się na dobre z fizycznym portfelem. Raport “mShopper” odczarowuje płatności mobilne i dowodzi, że jesteśmy na dobrej ku temu drodze.

40 proc. mobilnych Polaków zadeklarowało, że zdarzyło im się zapłacić telefonem. Najwięcej wskazań uzyskało doładowanie telefonu (15 proc.), zakup biletów komunikacji miejskiej (10 proc.), zakup aplikacji (10 proc.), opłacenie rachunków (9 proc.), zakup biletów do kina (8 proc.). Wśród m-kupujących statystyki są nawet wyższe.

Na poziomie ankiety jasno sprecyzowano także dostępne w Polsce technologie służące płatnościom mobilnym. Najpopularniejszą okazało się PayU (51 proc. wskazań); następnie płatność za pomocą SMS (32 proc.); płatności zbliżeniowe – MasterCard PayPass, MyWallet, Orange Cash, NFC Pass – (28 proc.); jednorazowy kod – IKO, Blik, PeoPay, iKasa – (17 proc.); MasterPass czyli dawne MasterCard Mobile, pod którym ukrywa się część SkyCash, a także mPay, CallPay, mobiParking, inPost czy CodiPay (8 proc.); QR kody występujące w PeoPay (5 proc.).

Na podium najwygodniejszych metod płatności znalazł się natomiast MasterCard PayPass, PayU oraz płatność za pomocą jednorazowego kodu IKO, Blik, PeoPay.

Z badania dowiecie się także, że kobiety i mężczyźni płacą telefonem w nieco innych okolicznościach. Na przykład, panowie chętniej płacą za parking. Panie chętniej doładowują telefon i kupują bilety do kina.

Bankowość

Prawie 40 proc. osób posiadających urządzenia mobilne korzysta z bankowości mobilnej. W przypadku kupujących mobilnie wskaźnik jest jeszcze wyższy i wynosi 75 proc. “mShopper” potwierdziło tym samym deklaracje samych banków składane co kwartał w serwisie PRNews.pl, który donosi, że z bankowości mobilnej korzysta około 3,5 mln osób.

Korzystanie z bankowości mobilnej jest zależne od wieku konsumenta mobilnego – w największym stopniu korzystają z tego rozwiązania osoby w wieku 19-24, 25-34 i 35-44. Jednakże warto zauważyć, że także konsumenci mobilni powyżej 45 roku życia wykazują się wysokim stopniem wykorzystywania bankowości mobilnej.

Badanie mShopper zostało przeprowadzone w IV kw. 2014 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interwiew) responsywnych ankiet dystrybuowanych do internautów na stronach WWW oraz poprzez wysyłkę mailingów.

Ta ponad stu stronicowa publikacja możliwa jest do bezpłatnego pobrania z tej strony.

Życzę Wam udanej lektury!

Komentarze:

Comments

comments