Te pomysły zmienią świat na lepsze. I pojadą do Doliny Krzemowej

Kosma Kulczycki

25-05-2018
Te pomysły zmienią świat na lepsze. I pojadą do Doliny Krzemowej

Po raz pierwszy w Polsce odbył się wczoraj finał SingualrityU Poland Global Impact Challenge. Organizator konkursu Fundacja Digital University mówi, że Global Impact Challange przyciąga do siebie wszystkich tych, którzy chcą uczynić naszą planetę odrobinę lepszą.

Czy ma rację i nie są to górnolotne słowa?

Poprzednie edycje konkursu odbywały się w innych państwach (np. w 2017 roku w Argentynie, Brazylii, Finlandii czy we Włoszech). Mimo, że w Polsce do wczoraj konkursu nie było, mieliśmy 4 laureatów, którzy wygrywali w edycjach Global Impact Challange organizowanych na Węgrzech. W związku z tym, że Polacy są kreatywni i mają dobre pomysły, Polska jest dobrym miejscem do przeprowadzenia rywalizacji na najlepszy startup.

Czym jest SingualrityU Poland Global Impact Challenge?

To nie jest zwyczajny konkurs dla osób tworzących startupy. Takich konkursów jest wiele i w Polsce, i na świecie. W Global Impact Chalnge nie chodzi o wybór najbardziej rentownego pomysłu, a o sprostanie idei, jaka mu przyświeca, czyli “realny wpływ zwycięskiego projektu na życie miliarda ludzi na świecie w ciągu dekady”.

Akcent na wymiar społeczny powoduje, że GICh jest konkursem wyjątkowym na tle eventów dla osób z ciekawymi pomysłami. Konkurs organizowany jest na licencji Singularity University – jednego z najważniejszych innowacyjnych think-tanków z Doliny Krzemowej. Ta chęć rozwiązywania wyzwań, przed jakimi staje ludzkość, była wspólnym mianownikiem wszystkich 10 projektów – ze blisko 100 zgłoszonych – które zostały zakwalifikowane do finału polskiej edycji.

Poniżej innowacyjne projekty

Jedna z sal Campus Warsaw (Google), gdzie odbywał się finał, stała się wczoraj na parę godzin miejscem, gdzie czuć było kreatywność i twórczą energię. Pomysły były różne, ale wszystkie ciekawe. Finaliści chcieli pomóc ludziom m.in. poprzez innowacyjne leczenie nowotworu mózgu (Cardio Technology, Kamil Adamczyk) optymalizację narzędzi przemysłu motoryzacyjnego (BOHR8), czy poprzez stworzenie aplikacji wspomagającej leczenie dzieci z autyzmem (DrOmnibus, Bogumiła Matuszewska-Wojtyła). DrOmnibus to platforma zbudowana w oparciu o Stosowaną Analizę Zachowań, skierowana do terapii dzieci autystycznych. Dzięki aplikacji dzieci z autyzmem mogą podczas zabawy zdobywać potrzebne kompetencje społeczne.

Równie ciekawym pomysłem jest DDol, czyli digitalowa zabawka edukacyjna dla dzieci. Martwisz się, że twoje dziecko w świecie „fake newsów” będzie miało problem ze znalezieniem sprawdzonych informacji, Marlena Plebańska ma pomysł, jak pomóc dzieciom zrozumieć skomplikowane mechanizmy rządzące światem przy pomocy zabawki – lalki DDol. Brzmi niesamowicie? A jednak to prawda.

Warty uwagi jest też sygnalizator przeszkód dla niewidomych „The Vibro View” opracowany przez zespół Łukasza Taraszki. Innowacyjność tego produktu polega na tym, że korzysta on z technologii LIDAR (Light Detection and Ranging), który działa podobnie jak radar, ale zamiast mikrofal wykorzystuje światło. Dzięki niemu osoby niewidome łatwiej dowiedzą się o przeszkodach przed nimi i będą mogły ich uniknąć.

A zwycięzcami zostali… Luna i Cardio Technology

Jury – Regina Njima (Singularity University), Supreet Singh Manchanda (anioł biznesu, Dolina Krzemowa), Jowita Michalska (Fundacja Digital University), Sebastian Kulczyk (inwestor, absolwent Singularity University) – nie miało łatwego wyboru. Każdy z finałowych projektów niósł konkretną wartość. Jednak po obradach zdecydowało się nagrodzić dwa pomysły.

Wygrały Luna – narzędzie do zbierania, analizy i wizualizacji danych. Luna ma spowodować, że Big Data stanie się równie popularne jak excel, a praca z wszelkimi rodzajami danych stanie się szybsza i bardziej powszechna. Drugim zwycięzcą jest Cardio Technology. To projekt podejmujący prace nad sono-elektrycznym implantem, który ma pomóc w leczeniu nowotworów złośliwych mózgu, jak już pisałem. Podobno już osiągniętym efektem jest wydłużenie życia pacjenta z roku do dwóch lat.

Autorzy zwycięskich pomysłów rozpoczną we wrześniu 10-tygodniowy program akceleracyjny w Dolinie Krzemowej w NASA Research Park, gdzie w otoczeniu najlepszych menedżerów i mentorów z takich firm jak SpaceX, Google, IBM czy Boeing, będą pracować nad rozwinięciem i globalnym wdrożeniem swojego pomysłu.

Jowita Michalska z Fundacji Digital University powiedziała, że premierowa edycja zostanie zapamiętana, jako ta z niesamowicie wysokim poziomem. – Polacy udowadniają, że ich renoma na polu międzynarodowych konkursów jest w pełni uzasadniona – komentowała. Moim zdaniem tak rzeczywiście będzie. Po wczorajszym wydarzeniu mogę śmiało powiedzieć, że jest moc! Pomysły finalistów, ich energia a przede wszystkim wiara we własny produkt motywują także mnie do dalszej pracy nad moimi koncepcjami. Bardzo fajny event, pozytywnie zakręceni ludzie, miła atmosfera – już teraz czekam na kolejną edycję.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments