Przyszłość należy do reklamy w internecie oraz reklamy mobilnej

Kosma Kulczycki

12-09-2018
Przyszłość należy do reklamy w internecie oraz reklamy mobilnej

Pierwszy kwartał tego roku był niezwykle dobry dla polskiego rynku reklamowego. Dom mediowy Starcom podaje, że wartość wydatków reklamowych w Polsce w pierwszym kwartale 2018 roku wyniosła 2,1 mld zł, o 8,6 proc. więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (I kwartał, 2017 r.: 1,9 mld zł). Jest to najwyższy kwartalny wzrost od 10 lat. Dla porównania w 1. kwartale 2016 było to 4,9 proc. na plus, a w analogicznym okresie 2017 r. wzrost był o 2,1%. 

Nakłady na reklamę w internecie wzrosły o 11,2 proc., a na reklamę w telewizji o 9,6 proc. Według Starcomu obecna tendencja wzrostowa jest wynikiem dobrej koniunktury na polskim rynku. Kwartalna dynamika wzrostu PKB od początku 2017 r. utrzymuje się na poziomie powyżej 4 proc., wynagrodzenia rosną, co powoduje, że konsumenci mają więcej pieniędzy i chętniej je wydają. Reklamodawcy uwierzyli, że przy obecnej sytuacji gospodarczej inwestycja w reklamę po prostu się opłaca i przynosi realne zyski. Takie podejście pozwala sądzić, że wzrost rynku reklamowego w Polsce będzie się utrzymywał i wyniki branży w następnym roku będą jeszcze lepsze.

Polska – reklama telewizyjna i internetowa w górę, prasa w dół

Starcom informuje, że w pierwszym kwartale, podobnie jak w roku ubiegłym,reklamodawcy wydali najwięcej pieniędzy na reklamy w telewizji (miliard złotych, wzrost o 9,6 proc.) oraz w internecie – 689 mln zł, co oznacza wzrost o 8,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wzrost w przypadku spotów emitowanych w telewizji mógł mieć związek z tym, że koszty materiałów reklamowych w tym medium znacznie wzrosły. Z kolei na dobre wyniki reklamy internetowej miała, według IAB, wpływ reklama mobilna, a także rosnące wydatki na komunikację marketingową w social media.W kategorii reklama online dominuje reklama graficzna m.in. banery (50% wszystkim reklam w internecie).

Na trzecim miejscu wydatków reklamowych w I kwartale uplasowało się radio z sumą 152 mln zł. Jeśli chodzi o reklamy w tym medium, to w pierwszym kwartale tego roku odnotowany został 6,7 proc. wzrost. Już od dłuższego czasu reklama w prasie traci na popularności nie tylko w Polsce, ale też na świecie. W pierwszym kwartale 2018 r. reklamodawcy przeznaczyli niecałe 60 mln na reklamę w magazynach, a w dziennikach 40 mln zł (spadek odpowiednio o 2,4 proc. i 5,7 proc.). Co ciekawe, zanotowane spadki były niższe, niż w latach ubiegłych.

Już na podstawie tych danych można zobaczyć, jaka przepaść w wartości wydanych pieniędzy dzieli sektor reklamy telewizyjnej i internetowej od innych klas mediów. Na razie najwięcej pieniędzy wydawanych jest w Polsce na reklamę telewizyjną. Jednak zdaniem ekspertów reklama internetowa może przegonić reklamę telewizyjną, tak jak ma to miejsce w krajach wysoko rozwiniętych. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska uważa, że już na przełomie 2018 i 2019 roku rynek reklamy online powinien wartościowo przekroczyć rynek reklamy telewizyjnej. Obecna sytuacja pozwala sądzić, że istnieje duża szansa, że ten scenariusz będzie zrealizowany i reklama telewizyjna spadnie na drugie miejsce w ogólnym zestawieniu wydatków na reklamę w naszym kraju.

W USA też wydatki na reklamę rosną, ale nie tak mocno jak w 2017 r.

eMarketer zakłada, że wydatki na reklamę w USA w całym 2018 roku wyniosą 221 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 6,6%. Prognozowany wzrost jest mimo to mniejszy niż ten, który miał miejsce w 2017 roku (7,3%). Reklama telewizyjna ma się coraz gorzej (-0,5 proc. i trend spadkowy), ale i tak 70 miliardów zostanie wydane w tym kraju na spoty reklamowe w 2018 roku. Co ciekawe, wartość reklam w Google osiągnie prawie 40 miliardów. To będzie 14,5% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Facebook też jest gigantem reklamowym – 21 miliardów wydadzą reklamodawcy na reklamę na tym portalu. To oznacza wzrost o prawie 17 proc.

Google i Facebooka zdaniem ekspertów zainkasują w bieżącym roku w sumie aż 27,5 proc. wszystkich pieniędzy wydanych na reklamę w USA. Tendencja wzrostowa wydatków na reklamę online – w tym zwłaszcza w ramach usług świadczonych przez Facebooka i Google’a – pozwala sądzić, że już w przyszłym roku 50% wszystkich pieniędzy przeznaczonych na reklamę w USA, zostanie wydane na promocję w internecie.

Przyszłość to reklama online

Badania rynku reklamowego w Polsce i w USA nie pozostawiają złudzeń. Reklama online konsekwentnie zyskuje na znaczeniu i w przyszłości będzie numerem jeden. Reklama telewizyjna będzie nadal ważna, spoty w tym medium nie znikną. Jednak od pewnego czasu obserwujemy tendencję wzrostową, jeśli chodzi o reklamę w internecie. Moment, kiedy łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej będą wyższe, niż wydatki na telewizję, będzie przełomowy. Ale biorąc pod uwagę, jakim ważnym medium stał się internet, przewidywana wysoka pozycja reklamy online, nie powinna nikogo dziwić. Ludzie coraz więcej czasu spędzają w internecie, a firmy starają się do nich dotrzeć za pośrednictwem tego medium.

Warto odnotować rosnącą pozycję reklamy mobilnej. Biorąc pod uwagę, że niemal 80% Amerykanów bierze telefon do ręki w ciągu pół godziny po przebudzeniu, ten kierunek rozwoju rynku oraz idących za nim wydatków, jest jak najbardziej oczywisty i właściwy.

 

Komentarze:

Comments

comments