10 trendów według Digital 2023 Global Overview Report

Kazimierz Piekarz

02-03-2023
10 trendów według Digital 2023 Global Overview Report

Zawsze z niecierpliwością czekam na coroczny raport nowojorskiej agencji We Are Social podsumowujący najważniejsze zmiany, jakie zaszły w internecie i social mediach na świecie w poprzednich 12 miesiącach. Opracowanie wyróżnia się dużą atrakcyjnością i czytelnością formy oraz szerokim zakresem danych.

Digital 2023 Global Overview Report powstał we współpracy z monitorującą media cyfrowe norweską firmą Meltwater, jest szczególny z powodu swej obszerności – liczy ponad 400 stron i jest najobszerniejszym w 12-letniej historii. Tegoroczna edycja jest szczególna z jeszcze jednego względu – jest w niej mowa o najgłębszych zmianach, jakie widzieliśmy od lat, wliczając okres pandemii.

Najważniejszym czynnikom kształtującym zachowania w przestrzeni cyfrowej na świecie autorzy poświęcają 10-minutowe wideo, natomiast jeśli macie dość gadających głów lub wolicie pisaną formę, przygotowałem streszczenie 10 najważniejszych trendów na 2023 rok – w kolejności od najmniej do najbardziej istotnych.

Trend nr 10: mobile-first nie znaczy mobile-only

Aktualnie w skali globalnej prawie 57% czasu poświęconego na korzystanie z internetu przypada na urządzenia mobilne, natomiast na rynkach z największym gospodarkami – w USA i w Europie – wciąż większość stanowią użytkownicy korzystający z internetu za pośrednictwem komputerów stacjonarnych i laptopów.

Trend nr 9: kryptowaluty hamują

Według danych GWI między lipcem a październikiem 2022 liczba posiadaczy jakiekolwiek kryptowaluty spadła o 3,3%.

Inwestujący w kryptowaluty przeznaczyli na ten cel średnio zaledwie 135 dolarów, około 1 dolar mniej niż w 2021 roku, jednak Statista spodziewa się znaczących zmian na plus w 2023 roku.

Trend nr 8: reklama online mocno w górę

Wartość wydatków na reklamę w social mediach uległa więcej niż podwojeniu, od wybuchu pandemii covid-19. W 2022 roku była to kwota 226 mld dolarów, co stanowiło 33,9% całkowitych wydatków na reklamę cyfrową (w 2019 udział ten stanowił 1/4).

Dynamika zmian wydatków na reklamę cyfrową wyniosła 15,2% rok do roku, a marki wydały na reklamy cyfrowe ponad 667 mld dolarów.

Trend nr 7: Meta koryguje w dół

W ostatnich tygodniach 2022 roku Meta dokonała zauważalnych korekt danych dotyczących potencjalnych zasięgów w narzędziach do planowania kampanii reklamowych w swoich platformach społecznościowych. Dla Facebooka o 6% w dół, dla Instagrama – aż 11% w dół.

Jak jednak zauważają autorzy raportu, także na podstawie danych zewnętrznych, ogólna liczba użytkowników na świecie tak Facebooka, jak Instagrama – rośnie.

Trend nr 6: nie musisz być wszędzie

Żaden z liczących się serwisów social mediowych nie może pochwalić się unikalnym zasięgiem przekraczającym 1%. O ile na Youtubie unikalnym użytkownikiem może okazać się co setny użytkownik, wyłącznie TikToka, Snapchata czy Twittera może używać 1 na 1000 użytkowników!

Jeśli jednak już jest się obecnym na różnych platformach w tym samym czasie, trzeba różnicować komunikację aby nie „zamęczyć” użytkowników.

Trend nr 5: social media jako wyszukiwarka

Wśród najmłodszych użytkowników internetu – w wieku 16-34 lata – głównym narzędziem poszukiwania informacji o markach nie są już wyszukiwarki, jak wśród starszych użytkowników (35-64 lata), lecz sieci społecznościowe.

Trend nr 4: social media – więcej i dłużej

Liczba użytkowników social mediów wzrosła o 3% rok do roku i wynosi niemal 4,8 miliarda (styczeń 2023).

Social mediów używamy średnio przez ponad 2 i pół godziny dziennie, o 40 minut dłużej niż telewizji kablowej.

Spośród konkretnych sieci społecznościowych najlepszym narzędziem do wspierania sprzedaży może być Instagram – ponad 60% użytkowników zdobywa tam informacje o markach lub produktach przed dokonaniem zakupu.

Trend nr 3: bez smartfona ani rusz

Przeciętny czas korzystania z telefonu komórkowego z systemem Android wynosi 5 godzin dziennie.

Na używanie smartfona poświęcamy aż 30% czasu, jaki mamy po przebudzeniu.

Autorzy raportu szacują, że tylko w samym 2023 roku świat będzie korzystał ze smartfonów przez niewyobrażalne 10 bilionów godzin! Liczba o ogromnej sile, lecz ostatnio w internecie na znaczeniu zyskuje jakość, o czym więcej – dalej.

Trend nr 2: internet w fazie plateau

Liczba użytkowników internetu wzrosła o 1,9% i aktualnie wynosi niemal 5,2 miliarda (prawie 2/3 populacji globu), co jednak, jak twierdzą autorzy raportu jest niedoszacowane – z powodu opóźnień z jakimi spływają informacje do instytucji trudniących się zbieraniem danych na ten temat.

Trend nr 1: po pierwsze jakość

Zaskakujące, że uwzględniając powyższe jednak spadł czas, jaki spędziliśmy w sieci w ciągu dnia – o 20 minut, co odpowiada 2 godzinom i 20 minutom w tygodniu (lub pełnometrażowemu seansowi kinowemu).

Nie znaczy to, iż rola internetu w naszym życiu maleje, lecz, że korzystamy z niego w sposób celowy i przemyślany. Preferujemy jakość ponad długość korzystania z internetu. W rezultacie marketerzy będą musieli jeszcze bardziej niż wcześniej starać się, aby zapewnić odbiorcom treści o odpowiedniej jakości i zdobyć uwagę konsumentów.

Pełny raport można pobrać stąd.

Komentarze:

Comments

comments