Barometr e-Shopper 2023 – spadek w e-commerce o 5%

GoMobi.pl

22-04-2024
Barometr e-Shopper 2023 – spadek w e-commerce o 5%

Mimo zmniejszenia się w 2023 r. o 5 punktów procentowych (p.p.) grupy Polaków kupujących w sieci, udział stałych e-klientów pozostaje stabilny. Tak wynika z badania „Barometr e-Shopper” 2023, przygotowanego dla Geopost, które po raz pierwszy daje tak szeroki ogląd polskich e-konsumentów.

W minionym roku zakupy w Internecie zrobiło 72 proc. Polaków, wynika z badania Barometr e-Shopper 2023. Po pandemicznym boomie kolejny rok z rzędu widać więc zmniejszenie udziału nabywców w tym kanale sprzedaży. W 2022 r. zakupy w sieci robiło 77 proc., a jeszcze rok wcześniej – 79 proc.Przekonanie polskich e-konsumentów o tym, że w sieci mogą nabyć absolutnie wszystko czego potrzebują, jest znacznie wyższe, niż średnia europejska. Takiego zdania jest bowiem 66 proc. Polaków, podczas gdy dla całej Europy ten wynik to 55 proc. Ponadto polscy regularni e-kupujący odpowiadają za 91 proc. krajowych transakcji online, podczas gdy średnia europejska jest o 5 p.p. niższa.

W minionym roku zwiększyła się wśród polskich e-nabywców grupa tych, dla których najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na zakup, była cena (65 proc.) Ponadto czynniki zachęcające lub zniechęcające do zakupów online związane z ceną plasowały się na szczycie rankingu, na tym samym poziomie co w 2022 roku. Nawet w dość szczególnej grupie entuzjastów e-zakupów, którzy intensywnie zamawiają produkty w sieci, 70 proc. wskazuje na istotność ceny podczas dokonywania zakupu. To wzrost o 11 p.p. w stosunku do 2022 roku.

W przypadku barier związanych z zakupami online, szybkość dostawy oraz znajomość strony internetowej sprzedawcy również odgrywają istotną rolę jako czynniki decyzyjne dla regularnych e-nabywców z Polski. W minionym roku kładli oni większy nacisk na funkcjonalności strony internetowej (możliwość płatności przelewem bankowym lub poziom skomplikowania nawigacji w witrynie) oraz dostępność produktów, w porywaniu do tego co miało miejsce dotychczas.

Z drugiej ręki też cieszy

Inflacja windująca ceny była także czynnikiem, który sprawił, że w ubiegłym roku 8 na 10 regularnych e-konsumentów w Polsce zrobiło zakupy na platformach C2C. Prawie 4 na 10 regularnych e-kupujących przyznało, że w ub. roku zwiększyło zakupy produktów używanych. Ponadto regularni e-konsumenci w Polsce dokonują zakupów za pośrednictwem platform C2C aktywniej niż ich europejscy odpowiednicy (81 proc. vs. 72 proc.). Jak sami przyznali, skłonił ich do tego właśnie wzrost cen spowodowany inflacją. Z kolei e-sprzedawców do aktywności w obszarze handlu C2C przekonała możliwość sprzedaży produktów, których nie używają, uwolnienie przestrzeni wykorzystywanej do przechowywania oraz szansa na zarobienie dodatkowych pieniędzy.

Podczas gdy wśród europejskich regularnych e-klientów wciąż największą popularnością cieszą się dostawy do domu (76 proc. wskazań), polscy e-konsumenci bardzo chętnie wybierają dostawy do automatów paczkowych (68 proc. wskazań, wzrost o 6 p.p.). Ogólnie odbiory OOH (out-of-home, czyli poza domem) zamówionych przesyłek wybierało w ub. roku 79 proc. regularnych e-konsumentów z Polski, podczas gdy średnia europejska w tym obszarze plasowała się na poziomie 44 proc.

Raport Barometr e-Shopper 2023 dostępny pod linkiem.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments