Czy jesteśmy eko podczas zakupów? Raport Mojej Gazetki
Konieczność troski o środowisko poprzez redukcję ilości wytwarzanych odpadów wydaje się oczywista w obliczu dochodzących zewsząd wiadomości o stanie naszej planety. Czy Polacy należą do osób, które pamiętają o tym podczas codziennych zakupów? Poniżej raport na podstawie danych aplikacji Moja Gazetka. Aspekt ekologiczny – tylko w 2019 (do października) przejrzano tam ponad 2 mld stron gazetek. Ich wydrukowanie w formie papierowej pochłonęłoby ok. 160 tys. drzew.
Czy Polacy myślą o środowisku podczas zakupów?
61,3% respondentów odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy stara się wybierać produkty zapakowane ekologicznie. Jednocześnie tylko 26,5% przyznało, że zdarza im się nie kupić produktu, tylko dlatego, że jest zapakowany w plastik.
42,9% zadeklarowało natomiast, że są w stanie zapłacić więcej za produkt zapakowany ekologicznie — nawet, jeśli od zapakowane w inny sposób różni się rzeczywiście tylko rodzajem opakowania.
Dobrą wiadomość niosą liczby na temat wielorazowych toreb. Własne torby do pakowania zakupów nosi ze sobą aż 96,3% ankietowanych. Mniej z nich — bo 39,6% – używa wielorazowych woreczków na produkty na wagę.
Czy recykling jest dla nas ważny?
Respondenci okazali się wrażliwi na problem ograniczonych w oczach konsumenta możliwości recyklingu. Aż 81,6% zwróciło uwagę, że dostępność zwrotnych opakowań powinna być większa. 98,2% uważa też, że automaty do zwrotu butelek z kaucją są zbyt mało powszechne.
W ankiecie dostało się także papierowym gazetkom reklamowym. Zdaniem 91,1% badanych powinny być drukowane w mniejszym nakładzie, a 95,9% sądzi, że druk takich materiałów powinien odbywać się z wykorzystaniem wyłącznie papieru z recyklingu.
Czy jemy ekologicznie?
49% ankietowanych podczas codziennych zakupów sięga po żywność ekologiczną, jeśli jest dostępna. 52,1% badanych owoce, warzywa i jajka częściej kupuje na bazarach niż w supermarketach.
26,4% okazjonalnie robi zakupy w sklepach ze zdrową żywnością, a 7,4% kupuje artykuły spożywcze głównie tam — częściej, niż w marketach.
Kto wziął udział w badaniu?
W ankiecie wzięło udział 2563 osób. 19,5% to mężczyźni, a 80,5% to kobiety.
Zdecydowana większość – 83,9% respondentów — to osoby w wieku 18-44 lat.
Dodatkowo 8,3% grupy to przedsiębiorcy.
Respondenci pochodzą z miejscowości i miast o różnej wielkości. Wyniki w tej kategorii rozkładają się dość proporcjonalnie — od 14% do 26,7%.
Kilka ciekawostek na zakończenie
Która grupa najchętniej używa własnych, wielorazowych opakowań na produkty na wagę? Aż 59,3% respondentów z grupy 65+. Najrzadziej korzystają z nich osoby w wieku 23-34 lat — jedynie 35,8%.
63,6% kobiet i 49,9% mężczyzn stara się wybierać produkty, które są zapakowane ekologicznie.
Mieszkańcy miejscowości poniżej 10 tys. mieszkańców kupują warzywa, owoce i jajka na bazarach i w warzywniakach najczęściej (60,6%). Z kolei mieszkańcy największych miast — powyżej 500 tys. mieszkańców — najrzadziej (40,7%).
Komentarze:
Comments