To już trzecia edycja raportu badawczego Tpay (poprzednie zrealizowaliśmy w 2022 i 2020 roku), w której badamy preferencje e-konsumentów w obszarze metod płatności, wyboru bramki płatniczej oraz zakupowych motywacji. W dobie szybko zmieniających się warunków ekonomicznych szczególnie ważne jest, aby dobrze poznać swojego klienta w oparciu o konkretne dane. W tym wpisie prezentujemy kilka z nich. W pełnej wersji raportu „Jak Polacy kupują online 2023. Roz_ważny konsument w niepewnych czasach” przeczytasz komentarze ekspertów i nasze wskazówki.

Co się liczy u operatora: marka czy metody?

Integralnym elementem e-sklepu są płatności online: bezpieczne dla obu stron, wygodne dla klienta i skuteczne dla sklepu. Często wybierając operatora płatności dla swojego e-commerce duży nacisk kładziemy na znaną i dobrze rozpoznawalną na rynku markę. Jest to z reguły działanie intuicyjne oparte na przekonaniu, że proces przekazywania zapłaty za zakupy musi odbywać się pod szyldem jednego z czołowych operatorów.

Analizując wyniki tegorocznej edycji raportu można jednak zauważyć, że to nie logo i ugruntowana na rynku pozycja operatora są kluczowe dla e-konsumentów. Ważniejsze jest kolokwialne „mięso”, czyli jakie metody płatności czekają na nich w bramce płatniczej.

Wraz z rozwojem technologii płatniczych, pojawia się coraz więcej metod, dzięki którym możemy płacić za e-zakupy coraz szybciej i wygodniej, a jednocześnie – bezpieczniej. Portfele elektroniczne stworzone z myślą o konkretnych systemach operacyjnych lub wystawcach kart pozwalają wybrać rozwiązanie perfekcyjnie dopasowane do zasobów i preferencji każdego klienta.

Płatności odroczone czy ratalne – umożliwiają elastyczne zarządzanie płatnością zgodnie z bieżącymi potrzebami, a Blik – liczne opcje płacenia oparte o 6-cyfrowy kod.

Mamy zatem czas, kiedy to płatności muszą dopasować się do konsumenta, nie odwrotnie! Dlatego wybierając bramkę płatniczą dla swojego e-commerce, zwróć uwagę przede wszystkim na oferowany wachlarz metod płatności.

Najmłodsza grupa respondentów, 18-24 lata, najchętniej korzysta z Blika: 3 na 4 z nich wybiera tę metodę w pierwszej kolejności. Blik to niekwestionowany faworyt, z wynikiem 75% zajmuje miejsce pierwsze. Płatność kartą, jako druga najpopularniejsza metoda, notuje wynik tylko 12%; możemy więc śmiało powiedzieć, że u młodych liczy się Blik albo nic innego. Za to zaskakująco dużo, bo aż co 10. z nich, chętnie korzysta z płatności za pobraniem.

W grupie wiekowej 55+ różnice nie rysują się tak ostro. Pomimo że na pierwszym miejscu plasuje się Blik (33%), to jednak tylko 8% dzieli go od drugiej w kolejności karty płatniczej. Widać wyraźnie, że przedstawiciele tej grupy wiekowej mają swoje preferencje i przy nich pozostają, np. wyjątkowo chętnie (16%) płacąc przelewem tradycyjnym, a ostrożnie (2%) podchodząc do nowinek w postaci e-portfeli. Jednak warto zaznaczyć, że i oni docenili funkcje Blika i podążyli za falą popularności tej metody.

Kupi teraz, zapłaci później

W raporcie „Jak Polacy kupują online 2023. Roz_ważny konsument w niepewnych czasach” kolejny rok z rzędu pogłębialiśmy wiedzę na temat płatności odroczonych, a po raz pierwszy – z obszaru płatności ratalnych online. Obie te metody szybko zyskują szereg entuzjastów i rozpoznawalność.

Mając do wyboru płatności ratalne i odroczone, aż 64% respondentów zdecyduje się na pierwszą opcję; 63% uważa ją za bezpieczny sposób płatności (przy wskazaniu dla płatności odroczonych na poziomie 36%, co może być jednak spowodowane krótkim stażem tej metody na polskim rynku).

Roz_waga w niepewnych czasach

Zatytułowaliśmy nasz raport “Roz_ważny konsument w niepewnych czasach”, aby podkreślić dwa znaczenia tego słowa: ważny i rozważny. Ważny, bo klientocentryczność to dziś rzecz oczywista: cały sklep, łańcuch logistyczny i komunikacyjny konstruujemy tak, aby nasz konsument poczuł się wyjątkowo, włożył produkty do wirtualnego koszyka, sfinalizował zakup i… wrócił.

Rozwaga przejawia się zarówno na polu ekonomicznym jak i edukacyjnym. Konsument często musi żyć coraz oszczędniej, więc niezwykle precyzyjnie dobiera zakupy, kierując się jednak nie tylko ceną, ale i opiniami i jakością. Jest też coraz bardziejświadomy realiów internetowego handlu: zna swoje prawa, jest czujny i zaczyna dbać o sferę cyberbezpieczeństwa.

Skomplikowane czasy, w jakich żyjemy, wymagają dużej elastyczności i ciągłego przystosowywania się do zmieniających się realiów: gospodarczych, geopolitycznych czy technologicznych.

Chcesz dowiedzieć się więcej o konsumencie końca 2023 roku? Pobierz raport.

Badanie stanowiące podstawę tego raportu, zrealizowała na zlecenie Tpay
w 2023 r. SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów
on-line (CAWI) na panelu internetowym SWPanel.
I edycja badania została przeprowadzona w 2020 r., a II edycja w 2022 r.