Pobierz raport “Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023”

GoMobi.pl

15-06-2023
Pobierz raport “Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023”

Jeśli nie ma Cię w e-commerce, to nie istniejesz. W 2023 roku to już nie tylko nośne hasło, ale biznesowa prawda. W tym roku 100% internautów zadeklarowało, że przynajmniej raz dokonało zakupu w sieci, a 85% badanych konsumentów kupiło coś w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Wzrosła znacząco częstość zakupów internetowych.

Więcej niż 5 razy w ciągu ostatniego miesiąca zakupu w sieci dokonało aż 28% e-klientów (+12 p.p.). Spadł natomiast odsetek deklarujących zakup 2-5 razy w ciągu miesiąca (42%). Widać, że znaczna część konsumentów z tej grupy przesunęła się do grupy kupujących częściej, czyli ponad 5 razy w miesiącu. We wszystkich wskazanych, najpopularniejszych kategoriach, 7 na 10 konsumentów deklaruje, że ich koszyki zakupowe online są takie same lub wyższe niż w sklepach stacjonarnych. Do stałych najpopularniejszych kategorii e-commerce’owych, czyli mody, wyposażenia domu i kosmetyków dołączyły w tym roku produkty spożywcze. Ich zakup w sieci deklaruje 29% badanych konsumentów. To 2-krotnie więcej niż rok temu.

W tym roku 100% badanych zadeklarowało, że dokonało kiedykolwiek zakupu przez Internet. Co więcej, wszyscy respondenci potwierdzili, że dokonali zakupu w sieci przynajmniej raz.

Zakupy mobilne to must-be

Biorąc pod uwagę ostatni zapamiętany zakup internautów, z użyciem urządzenia mobilnego zostało zrealizowanych 51% zakupów, a z użyciem laptopa bądź komputera stacjonarnego 50%. Widać zatem, że rola urządzeń mobilnych, w szczególności smartfonu w procesie zakupowym jest kluczowa. Podobne wnioski można wyciągnąć patrząc generalnie na wykorzystanie zakupowe różnych urządzeń. Na laptopie różne aktywności związane z zakupami, jak poszukiwanie inspiracji opiniowanie, śledzenie zamówienia czy dokonywanie płatności deklaruje 74% badanych, a z użyciem smartfonu – 80%. Zakupy na urządzeniu mobilnym deklaruje obecnie 62% badanych.

Najpopularniejsze kategorie to aplikacje i gry, ale zaraz za nimi moda, rozrywka, uroda i elektronika, czyli top kategorie zakupowe e-commerce. 7 na 10 badanych deklaruje, że w przyszłym roku jego wydatki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych zwiększą się lub pozostaną na tym poziomie co w tym roku. Zakupy mobilne to dla konsumentów wygoda (25%), oszczędność czasu (20%) i pieniędzy (20%) oraz swoboda dokonywania zakupu w dowolnym czasie i miejscu (16%). Badani dostrzegają również atuty zakupów z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Są to przede wszystkim szybsze i uproszczone płatności (19%), bezpieczeństwo (18%), dodatkowe funkcjonalności (17%) i szybsze działanie niż e- i m-sklepów w przeglądarce (17%). Co 8. Internauta dostrzega to, że w aplikacjach są dedykowane dla niego promocje.

Skomplikowane analizy, niezliczone porównania i kręte ścieżki zakupowe

E-commerce rośnie. M-commerce rośnie. Rośnie także omni-commerce i tym samym złożoność procesu zakupowego. Dlaczego? Bo w dobie szybkiego wzrostu cen i niepewnej sytuacji gospodarczej, polscy konsumenci poszukują okazji zakupowych w różnych miejscach, porównują, analizują i dążą do minimalizacji ryzyka zakupowego. W związku z tym, w tym roku mamy do czynienia ze znacznym wzrostem efektu ROPO. Aż 74% (+9 p.p.) badanych zadeklarowało, że informacje znalezione w sieci zachęcają ich do wizyty w sklepie stacjonarnym. Wzrósł również znacząco odsetek kupujących tę samą markę w wielu kanałach. W związku z kryzysem zaczęło z kolei kupować online 35% badanych. Częściej w sieci kupuje także co 3. konsument. Powodów migracji do e-commerce jest wiele, ale przede wszystkim są to promocje – większa ich częstość i atrakcyjność niż offline (50% wskazań), a dalej korzystne warunki zwrotu (35%) i generalnie niższe ceny (25%). Rośnie też popularność płatności odroczonych, które zwiększają zdolność zakupową i znacząco zmniejszają ryzyko zakupu. Świadomość czym są płatności odroczone ma 67% konsumentów (+14 p.p. vs 2022 rok), a korzystanie z nich deklaruje 28% (+18 p.p). Wśród e-kupujących jest to aż 43% (+6 p.p.), a kupujących mobilnie – 52% (+7 p.p.).

Szybciej, prościej, ekstra wygodnie

Kręte ścieżki zakupowe i niezliczone analizy doprowadzają w końcu do zakupu. I co wtedy? Ma być bezpiecznie, szybko, wygodnie. W tym celu konsumenci korzystają z wygodnych opcji płatności, jak BLIK czy szybkie przelewy, a w kontekście dostaw wybierają automaty paczkowe i dedykowane partnerskie punkty odbioru. Te metody płatności i dostawy są wybierane najczęściej, ale też uznawane za najwygodniejsze.

Raport do pobrania tutaj.

 

Komentarze:

Comments

comments