Pobierz raport „Poland Meets Metaverse”
Z jednej strony obserwujemy dynamicznie rozwijające się środowisko wirtualne, z drugiej zaś widzimy spadek zainteresowania tym trendem wśród niektórych sektorów. Jedni bagatelizują metaverse, inni widzą w nim ogromną szansę. Nowoczesne banki dostrzegają ów potencjał i angażują się w projekty osadzone w tej przestrzeni.
Jednocześnie, mimo rosnącego zainteresowania biznesu, tylko 11% polskich konsumentów zna znaczenie terminu metaverse, a zaledwie jedna trzecia w ogóle o nim słyszała. Mastercard zbadał ten wirtualny świat oraz postawy konsumentów wobec tego, co się dzieje w tej przestrzeni. Efektem jest raport pt. „Poland Meets Metaverse”. W raporcie omawiane są potencjalne zastosowania metaversu w sektorze finansowym oraz innych sektorach, takich jak handel czy rozrywka.
Autorzy raportu oparli się na definicji metaverse jako internetu w 3D. Ten został opisany przez Neala Stephensona, twórcę terminu, jako wirtualna przestrzeń, w której użytkownicy nie tylko przeglądają treści, ale stają się ich integralną częścią. Podkreślają oni, że to rozumienie internetu otwiera drzwi dla innych form komunikacji z wykorzystaniem technologii, takich jak: rzeczywistość rozszerzona (AR), mieszana (MR), wirtualna (VR).
Możliwości biznesowe związane z metaverse dopiero się kształtują, ale ich potencjał wydaje się ogromny
Jedyne, co go ogranicza, to dzisiejsze możliwości technologiczne i infrastrukturalne. Rozwój technologii AR, MR i VR odgrywa znaczącą rolę w popularyzacji metaversu. Jak wskazują twórcy raportu, nowości technologiczne, w tym nowoczesne gogle, wydają się kamieniem milowym w rozwoju rzeczywistości mieszanej. Połączenie doświadczeń VR i AR może okazać się kluczowe w przyspieszeniu rozwoju tych technologii.
Metaverse może przyczynić się do rewolucji w sposobie, w jaki ludzie wchodzą w interakcje z technologią. Może otworzyć nowe horyzonty dla rozwoju społeczeństwa cyfrowego.
W raporcie poddano analizie wyniki badania przeprowadzonego przez dom badawczy Minds & Roses. Jego wyniki wskazują, że mimo braku teoretycznej wiedzy na temat metaverse około jedna trzecia internautów biorących udział w badaniu deklaruje, że korzystała już z wirtualnej rzeczywistości.
Dla 56% respondentów popularność wybranych wirtualnych światów wiąże się z możliwością oderwania się od codzienności i zrelaksowania się. Odsetek zwiększa się do 66% wśród badanych, którzy są aktywnymi graczami. Jednak, jak wskazują twórcy raportu, by metaverse stał się dla polskich konsumentów codziennością, konieczne jest zmierzenie się z kilkoma wyzwaniami.
Jednym z nich jest obecna średnia prędkość internetu, która musi być większa, aby użytkownicy mogli płynnie i bez przeszkód poruszać się po cyfrowym świecie. Rozwój wirtualnej rzeczywistości ma również fizyczne ograniczenia.
Respondenci wskazywali na problemy z błędnikiem i zdejmowali gogle po kilkudziesięciu minutach interakcji z VR. Ponadto spontanicznie zauważali, że w niewielkich mieszkaniach czy w ograniczonej przestrzeni może być trudno zapewnić swobodę ruchu. A ta jest wymagana w niektórych zastosowaniach metaversu, np. związanych z aktywnością fizyczną.
Mimo że badani dostrzegają bariery, są też zainteresowani tą technologią
Aż 60% respondentów jest entuzjastycznie nastawionych do interakcji z markami w metaversie. Ich zaangażowanie będzie jednak zależeć od tego, w jaki sposób zaprojektowane zostaną punkty styku z klientem.
Dla przykładu, badani dostrzegają duży potencjał wirtualnych przestrzeni tworzonych przez marki, które umożliwiają wypróbowanie doświadczeń przed skorzystaniem z ich oferty, tak jak np. możliwość przetestowania wirtualnej kabiny samolotu przed zakupem biletów.
Jak podkreślają autorzy raportu, pomimo że metaverse jest stosunkowo nową koncepcją, znalazł już zastosowanie w ponad 30 branżach, w tym w bankowości – zarówno w instytucjach finansowych za granicą, jak i w Polsce. Jeżeli chodzi o bankowość w metaversie, Polacy najchętniej: skorzystaliby z doradztwa dotyczącego oszczędzania i inwestowania (64%), poznali ofertę banku (65%), złożyli reklamację (58%).
Respondenci wysoko ocenili możliwość edukacji finansowej w wirtualnej przestrzeni zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Z raportu wynika również, że około 10% klientów banków byłoby gotowych używać metaversu jako głównego kanału obsługi.
Komentarze:
Comments