Pobierz raport „The State of the Industry: Mobile Marketing in EMEA 2019”

Krzysztof Heyda

29-10-2019
Pobierz raport „The State of the Industry: Mobile Marketing in EMEA 2019”

Od kilku lat mobile uznawany jest za jeden z najlepszych kanałów do marketingowej komunikacji z klientami. Mnogość platform społecznościowych, personalizacja, bezpośrednia i dwukierunkowa komunikacja, uznawane są za największe zalety urządzeń mobilnych. Branżowa organizacja Mobile Marketing Association, zrzeszająca największych graczy rynku mobile, przygotowała ciekawy raport „The State of the Industry: Mobile Marketing in EMEA 2019”, który opisuje, jaki naprawdę jest dzisiejszy mobile. Raport został przygotowany na podstawie wywiadów z 426 marketerami, działającymi na 43 rynkach. 

Mobile jest widoczny w każdej branży  

Respondenci byli przedstawicielami wielu branż – od handlu, poprzez automotive, aż do administracji państwowej. Aż 51% z nich sądzi, że mobile ma bardzo duży wpływ na ich biznes, a 43% uważa, że wpływ jest widoczny, ale będzie znacznie rósł z czasem. 

Ciekawe odpowiedzi padły na pytanie, które z zachowań konsumenckich wykorzystujących mobile ma największe znaczenie dla branży marketingowej. 51% respondentów wskazało na płatności mobilne, a 43% na oglądanie wideo. Dużo marketerów zwróciło też uwagę na istotne znaczenie interfejsów głosowych – prawie 1/3 z nich. Co ciekawe, duży spadek zaliczył mCommerce, na który w zeszłym roku wskazało 41% respondentów, a w tym o 15 p.p. mniej.

Sektor finansowy został wymieniony jako najbardziej innowacyjny pod kątem mobile marketingu z 39% odpowiedzi, z czego dla 19% był to pierwszy wybór. Handel zyskał 35% (12% jako pierwszy wybór odpowiedzi). Najmniej innowacyjny postrzegany jest przemysł.

Najbardziej innowacyjną marką mobile uznano Amazona, który został doceniony za przemyślaną i łatwą ścieżkę klienta – od wyszukania produktu, aż do zakupu. Na drugim miejscu znalazło się Nike, za działalność omnichannel oraz kontent w mobile. Na trzecim miejscu jest Coca Cola.

Media społecznościowe ciągle na topie

Zapytani o to, które kanały komunikacji są najczęściej wykorzystywane w mobile, respondenci praktycznie jednogłośnie (87%) wymienili social media. Natomiast najpopularniejszą platformą społecznościową do mobile marketingu jest Facebook (93%). Następnie Instagram (87%) i YouTube (73%).

Marketerzy są świadomi technologii mobilnych. 58% z nich wskazało na geolokalizację, jako najbardziej wykorzystywaną w ich pracy. 45% osób na chatboty, a aż 39% na sztuczną inteligencję. Na drugim końcu jest RCS (4%), który nie zdążył jeszcze przebić się do masowej świadomości. Pewnie dlatego, że jeszcze mało gdzie można z niego skorzystać. Trochę smuci mnie niska pozycja NFC (15%), które mogłoby idealnie uzupełnić geolokalizację, jako uszczegółowienie lokalizacji klienta. 

W pytaniu o przyszłość “Które z technologii będą wg. Ciebie najistotniejsze w ciągu najbliższych 5 lat?” aż 31% respondentów wymieniło rozszerzoną rzeczywistość (AR). Na drugim miejscu znalazła się sztuczna inteligencja (30%) i chatboty (26%). O dziwo najmniejsze perspektywy respondenci widzą w interfejsach głosowych (11%).

Problemy w rozwoju mobile

Marketerzy zostali też zapytani o największe, potencjalne problemy w rozwoju mobile marketingu w ich regionie. Na pierwszym miejscu ex aequo znalazły się metryki oraz wyzwania wewnątrz organizacji. Czyli boimy się dwóch rzeczy, tego jak policzyć skuteczność działań mobile marketingowych oraz jak przekonać swoją organizację, często o silosowej, przestarzałej strukturze, do inwestycji w ten kanał. Na trzecim miejscu potencjalnych barier rozwoju znalazła się obawa o prywatność.

Mobile na dobre wpisał się w marketingowy krajobraz. Specjaliści zadomowili się w social mediach oraz są świadomi i korzystają z nowych technologii. Za tymi deklaracjami idą też pieniądze. Prawie jedna trzecia marketerów zamierza przeznaczyć o 30% więcej swojego budżetu na mobile w najbliższym czasie.

 

Komentarze:

Comments

comments