Raport “Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej”

GoMobi.pl

20-06-2023
Raport “Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej”

Smartfon stał się nieodzownym elementem codzienności młodych Polaków. Zgodnie z wynikami raportu Future Mind – „Młodzi vs mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej”, aż 60 proc. respondentów korzysta z urządzeń mobilnych nawet 5 godzin dziennie.

Dostępne z ich poziomu aplikacje nie służą im już tylko do rozrywki i komunikacji. Zyskują one kluczową rolę w różnorodnych procesach zakupowych. Młodzi sięgają po nie, by zdobywać dostęp do treści filmowych, kupować gry, bilety do kina czy zamawiać jedzenie z dostawą.

Szczególnie cenne dla jednej czwartej konsumentów w wieku 15–35 lat okazują się aplikacje oferujące promocje i okazje cenowe

Badanie pokazuje jednak, że aby skłonić młodych do skorzystania z konkretnych aplikacji, niezbędne jest zaoferowanie im intuicyjnego i dobrze zaprojektowanego środowiska zakupowego. Takiego, które uwzględnia ich indywidualne preferencje.

Młodym Polakom trudno jest wyobrazić sobie dziś funkcjonowanie bez urządzeń mobilnych

Już 60 proc. z nich spędza przed ekranem smartfona od 2 do 5 godzin dziennie. Co więcej, w grupie osób 15–20 lat blisko 40 proc. deklaruje, że jest to przedział nawet między 5 a 10 godzin.

– Smartfon jest dziś integralną częścią życia pokolenia Y i Z. Nie chodzi jednak o samo narzędzie, ale o zakres funkcjonalności i usług, które dzięki niemu są dostępne. Telefon towarzyszy młodym całą dobę. Jest ich budzikiem, oknem na świat, pierwszą i ostatnią rzeczą, jakiej używają i na którą patrzą każdego dnia.

Wypełnia wolne chwile. Stanowi odskocznię od codziennego życia, ale także wspiera ich w wypełnianiu codziennych zadań – czy to szkolnych czy zawodowych. Biorąc pod uwagę tę kwestię, nie zaskakuje fakt, że jedna trzecia respondentów byłaby w stanie bezproblemowo żyć bez smartfona maksymalnie pół dnia. Z kolei co dziesiąty ankietowany w wieku 15–20 lat mógłby funkcjonować w ten sposób najwyżej jedną godzinę – mówi Izabela Franke, head of advisory w Future Mind.

Mobilność i natychmiastowy dostęp do informacji są dla młodego pokolenia oczywistym standardem

Smartfony i media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w tym procesie. W każdej badanej grupie wiekowej (15–35 lat) głównym źródłem informacji o aplikacjach mobilnych są właśnie fora w mediach społecznościowych.

Wśród najmłodszych użytkowników (15–20 lat) nieco ponad jedna czwarta tak samo często opiera się na rekomendacjach rodziny, jak i tych znalezionych na grupach internetowych. Jednocześnie tylko co dziesiąta osoba w tym wieku korzysta z poleceń znajomych. Niespełna 5 proc. dowiaduje się o nowych produktach cyfrowych z reklam.

Młodsze osoby wykazują większą skłonność do instalowania aplikacji

Przejawiają ją nawet bez pewności, że będą z tych aplikacji długofalowo korzystać. Ponad połowa wszystkich respondentów korzysta z takich rozwiązań w przypadku konkretnej, doraźnej potrzeby, raz lub dwa razy. Gdy rozwiązanie spełni swoją funkcję, zostaje przez nich porzucone. Jedna czwarta badanych przyznaje, że ma zainstalowanych ponad 10 aplikacji, z których nie korzysta. Co dziesiąta osoba ma takich nawet ponad 20.

Nieustannie rosnąca rola technologii w codziennym życiu pokolenia Z i Y rodzi pytanie, co sprawia, że niektóre aplikacje zyskują na popularności, podczas gdy inne są szybko porzucane.

Jak wynika z badania Future Mind, kluczem do sukcesu jest precyzyjne zrozumienie oczekiwań użytkowników poniżej 35. roku życia. Okazuje się, że im młodsi są respondenci, tym większą wagę przywiązują do dobrze zaprojektowanego i płynnego procesu zakupowego.

Zdaniem 55 proc. uczestników badania w wieku 15–20 lat kluczowymi aspektami aplikacji są intuicyjność i wygoda obsługi

Dla podobnej grupy badanych istotne jest również łatwe porównywanie produktów oraz szybkie ich przeglądanie. Ważnym elementem, na jaki młodzi użytkownicy zwracają uwagę w aplikacjach, jest personalizacja. Blisko 30 proc. z nich ceni, gdy aplikacje zapamiętują ich wybory i dostosowują ofertę do indywidualnych preferencji.

– Najmłodsza grupa respondentów (15–20 lat) to ta, która nie zna innych czasów niż czasy smartfona i wszechobecnej technologii. Jej oczekiwania względem niezawodności aplikacji (a co za tym idzie aspektów technicznych) są wyższe niż w pozostałych grupach badanych.

Co drugi uczestnik badania wskazał, że to właśnie brak działania czy zawieszenie się jest największym źródłem frustracji podczas używania aplikacji. Dodatkowo, pomimo ciągłego podnoszenia się standardu projektowania rozwiązań cyfrowych: dla 30 proc. młodych Polaków problemem jest nieczytelność informacji, 26 proc. zdradza poirytowanie, kiedy obsługa aplikacji jest nieintuicyjna – podkreśla Kacper Urzykowski, senior digital strategist w Future Mind.

Aplikacje mobilne pełnią kluczową rolę nie tylko w informowaniu i rozrywce, ale także w procesie zakupowym

Umożliwiają korzystanie ze zniżek, porównywanie cen i sprawdzanie opinii o produktach. Wyniki raportu pokazują, że aż dwie trzecie respondentów w wieku 15–35 lat sięga po nie na co dzień, aby kupować taniej. Już jedna czwarta dwudziesto- i trzydziestolatków deklaruje, że ma zainstalowane aplikacje, które wyszukują im specjalne okazje.

– Mimo ogólnego entuzjazmu dla mobilnych promocji struktura kategorii zakupów przez smartfon zmienia się wraz z wiekiem. W najmłodszej grupie (do 20 lat) prawie 60 proc. badanych nigdy nie wykorzystało tego narzędzia do kupowania: artykułów spożywczych, suplementów diety, dostępów do streamingów zawodów sportowych.

Jednocześnie 45 proc. badanych w wieku 15–20 lat nigdy nie używało smartfona do zakupu biletów na wydarzenia sportowe czy sprzętu sportowego. Co ciekawe, wraz z upływem lat i zmieniającymi się potrzebami te kategorie zyskują na popularności – dodaje Kacper Urzykowski.

– Dla młodych najbardziej istotną kategorią zakupową jest rozrywka – wtedy za każdym razem sięgają po smartfon. Co drugi ankietowany deklaruje, że posługuje się nim przy zakupie dostępu do seriali i filmów, a jedna trzecia przy zakupie gier oraz biletów do kina. Co więcej, ponad jedna czwarta badanych chętnie zamawia przez aplikację jedzenie z dostawą – podsumowuje.

Raport można pobrać bezpłatnie.

O badaniu

Raport „Młodzi vs mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” powstał na podstawie badania ilościowego wykonanego metodą CAWI na ogólnopolskim panelu online. Dobór próby miał charakter kwotowy, oparty na rozkładzie populacji Polski osób w wieku 15–35 lat. Próba N=1011. Oba badania zostały zrealizowane w kwietniu 2023 r. we współpracy z firmami Future Mind i SW Research.

 

Komentarze:

Comments

comments