Polskie społeczeństwo starzeje się. Nieodłącznym elementem wsparcia seniora będą nowe technologie

GoMobi.pl

28-02-2023
Polskie społeczeństwo starzeje się. Nieodłącznym elementem wsparcia seniora będą nowe technologie

Zapraszamy na wywiad z Pauliną Milak, pełniącą obowiązki Dyrektora Działu Rozwoju i Wsparcia Systemów Operacyjnych w firmie Promedica24, która opowie o nowych technologiach, które pomagają w opiece nad seniorem i dzięki którym opieka ta jeszcze bardziej jest komfortowa zarówno dla opiekuna jak i podopiecznego.

Promedica24 jest liderem na rynku usług opiekuńczych, w ostatnim czasie mocno stawia na nowoczesne rozwiązania technologiczne? Dlaczego zdecydowaliście się na działania w tym kierunku?

Paulina Milak, pełniąca obowiązki Dyrektora Działu Rozwoju i Wsparcia Systemów Operacyjnych w firmie Promedica24: Obserwujemy obecnie bardzo szybkie zmiany w zakresie digitalizacji. Świat opiera się na sztucznej inteligencji, zmienia się także rynek nowych technologii. My, jako Promedica24 szukamy rozwiązań, które sprawią, że usługa opieki domowej będzie dostosowana do zmieniającego się świata. Dlatego głównym założeniem naszej firmy jest postawienie na rozwój nowych technologii, które będą wspierały usługę opieki. Jako lider usług opiekuńczych, w tym roku wdrożyliśmy cztery nowe technologie (Care Configurator, Guider, aplikację dla klientów i aplikację dla opiekunów – Strefa Opieki). Poprzez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych chcemy, aby usługa opieki domowej była bardziej komfortowa zarówno dla opiekunów, jak i klientów.

Jakie korzyści mogą dać nowe technologie w opiece nad seniorami?

Polskie społeczeństwo, tak jak europejskie, starzeje się i nieodłącznym elementem wsparcia seniora będą właśnie nowe technologie. Nie jesteśmy w stanie zarządzić naturalnym procesem starzenia, ale jesteśmy w stanie zmitygować problemy, które wokół tego procesu się pojawiają. Rozwój technologii pozwoli, nawet w takiej branży jak branża opieki, dobrze zarządzić oczekiwaniami klienta. Warto jednak pamiętać, że w tej branży człowiek jest najważniejszy. Nie da się go zastąpić technologiami. Technologie jedynie pomogą mu usprawnić jego pracę. Kontakt z drugim człowiekiem i zwykła rozmowa to jedne z najważniejszych potrzeb seniorów, a sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić relacji międzyludzkich. Jednak technologie mogą pewne aktywności z zakresu opieki ułatwić. Cała otoczka związana z organizacją opieki, przepływem informacji na linii firma – opiekun – pacjent, może być szybsza i łatwiejsza.

Zdecydowaliście się na wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych, które skierowane są częściowo do osób starszych. Jak te osoby radzą sobie z aplikacjami? Czy otrzymaliście jakieś sygnały od użytkowników, że korzystanie z aplikacji sprawia im trudność, coś jest nieintuicyjne?

Smartfony zmieniły świat i naszą codzienność. Korzystają z nich nie tylko młodzi, ale także coraz więcej seniorów. Dziś dzięki nim seniorzy mogą się komunikować z rodziną, a także mieć najważniejsze informacje w zasięgu ręki. Dostępne na rynku smartfony mają coraz lepsze parametry i nowe funkcje, która mają sprawić, że życie seniora stanie się prostsze, bo wiele spraw możemy załatwić z poziomu telefonu. Nic dziwnego, że coraz więcej seniorów chętnie korzysta z nowinek technologicznych. Niektórzy myślą, że seniorzy boją się nowych technologii, że obawiają się korzystać z aplikacji. To nieprawda. Starsze osoby coraz chętniej korzystają z nowoczesnych sprzętów. Nasze aplikacje zostały bardzo dobrze przyjęte przez tą grupę i bardzo nas to cieszy. Oczywiście wprowadzając aplikacje martwiliśmy się, czy użytkownicy będą otwarci na nasze nowości, jednak z dnia na dzień obserwujemy, że seniorzy to grupa, która zdecydowanie odnajduje się w nowinkach technologicznych.

Skąd wziął się pomysł na aplikacje dla opiekuna i klienta? Na czym się wzorowaliście podczas ich tworzenia?

Starzejące się społeczeństwo staje się coraz większym wyzwaniem także dla sektora innowacji i digitalizacji. Korzystanie z telefonu przydaje się w wykonywaniu wielu codziennych czynności. Promedica24 jako lider usług opiekuńczych w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Polsce, postanowiła poszukać rozwiązań, które spowodują, że opieka nad osobami starszymi będzie nie tylko dostosowana do zmieniającego się świata, a także bardziej komfortowa.

Aplikacje w branży opieki nad seniorami są nowością. Obserwujemy inne branże i staramy się wdrażać rozwiązania, które także w naszej branży usprawnią pracę opiekunki czy pomogą w procesie rekrutacji.

Jakie korzyści wnosi w pracę opiekunki przygotowana przez Was aplikacja Promedica24 – Strefa Opiekunki?

Umożliwia dostęp do informacji na temat współpracy, dzięki niej opiekunka może sprawdzić wysokość wynagrodzenia oraz terminy wpłat. W aplikacji znaleźć można także praktyczne wskazówki, spis odbytych i planowanych kursów oraz szkoleń. Dodatkowo za jej pomocą kontakt z konsultantami jest zdecydowanie prostszy, a wbudowany moduł typu translator pomaga w porozumieniu się opiekunki z klientem.

Przytoczę przykład. Opiekunka podpisała kontrakt i udaje się do podopiecznego seniora po raz pierwszy. Nie wie czego się spodziewać, jakie są warunki domowe, na co dokładnie cierpi pacjent. Zanim powstała aplikacja osoba ta mogła się czuć niekomfortowo. Dziś, dzięki aplikacji, wszystkie szczegóły dotyczące seniora, opis choroby, stanu zdrowia ma w zasięgu ręki. Dodatkowo, dzięki aplikacji otrzyma informacje dotyczące danej jednostki chorobowej, co pozwoli jej poradzić sobie w nieprzewidzianej sytuacji.

Stworzyliście także aplikację dla klientów. Dlaczego?

W naszej branży najważniejsze jest bezpieczeństwo. Wiemy, jak ważne dla naszych klientów jest to, kto będzie opiekował się seniorem. Otrzymanie szeregu informacji o opiekunce sprawia, że klient może już wcześniej zapoznać się z CV opiekunki. To powoduje, że kiedy opiekunka przyjeżdża do domu osoby starszej, łatwiej jest im nawiązać kontakt, a senior czuje się bezpieczniej i bardziej komfortowo.

W Waszej branży bardzo ważną kwestią jest rekrutacja nowych opiekunów. Czy tu także podjęliście wyzwanie i postanowiliście stworzyć przydatną aplikację?

Nowe technologie wspierają jakość usług i rozwijają biznes. Dbamy o jakość także w procesie rekrutacji, już na pierwszym etapie chcemy pokazać, że jesteśmy firmą rozwiniętą technologicznie. Współczesny HR, czyli zarządzanie zasobami ludzkimi, wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Coraz więcej uwagi poświęca się nowoczesnym programom i rozwiązaniom, których celem jest podniesienie skuteczności procesu rekrutacji.

Nowe technologie wykorzystywane są również do zdalnych rozmów rekrutacyjnych. Spotkania prowadzone za pośrednictwem Skype zyskują coraz częściej na popularności, szczególnie w sytuacjach, w których kandydata od firmy, która jest zainteresowana jego zatrudnieniem, dzieli spora ilość kilometrów. Aplikacja Guider to narzędzie dla rekruterów, które optymalizuje pracę i pozwala im zachować standardy rekrutacyjne.

Jak nowe technologie mogą wspierać tak ogólnie jakość usług i rozwijać biznes?

Promedica24 jest liderem na rynku usług opiekuńczych. Jako firma szukamy rozwiązań, które sprawią, że usługa opieki domowej będzie dostosowana do zmieniającego się świata. I choć jeszcze niedawno wydawało się nam, że w pracy opiekuna seniora nie ma miejsca na nowe technologie, postanowiliśmy zacząć działać. Poprzez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych sprawiliśmy, że teraz usługa opieki domowej jest bardziej komfortowa zarówno dla naszych opiekunów, jak i naszych klientów. Nasza aplikacja Promedica24 – Strefa Opieki to pierwsza w Polsce aplikacja mobilna na rynku usług opiekuńczych. Aplikację stworzyliśmy we współpracy z firmą Norbsoft i mamy już za sobą pierwszą nominację w prestiżowym konkursie Mobile Trends Awards w kategorii Mobile Medtech. Jesteśmy dumni – zarówno z naszego projektu, jak i z tego, że znaleźliśmy się w tak zaszczytnym gronie nominowanych.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments