Raport „Android w Polsce 2015” dostarcza szereg informacji na temat najpopularniejszego systemu operacyjnego

Łukasz Kłosowski

19-01-2016
Raport „Android w Polsce 2015” dostarcza szereg informacji na temat najpopularniejszego systemu operacyjnego

Raport „Android w Polsce 2015” to pierwsze tak kompleksowe badanie użytkowników Androida w Polsce. Raport powstał we współpracy poznańskiego software house’u Whalla Labs z agencją badawczą SW Research. Jego celem jest pomoc w podejmowaniu lepszych decyzji przez osoby, które tworzą lub chcą tworzyć aplikacje mobilne.

Na polskim rynku jest 65 proc. urządzeń z Androidem. Wśród użytkowników więcej jest mężczyzn (57,6 proc.) niż kobiet (42,4 proc.). Więcej kobiet niż mężczyzn korzystających z Androida ma wykształcenie wyższe; mężczyźni przeważają w gimnazjach i szkołach zawodowych.

Dominują użytkownicy młodzi, w grupach do 24 roku życia oraz w przedziale 25-34 r.ż. Większość posiadaczy urządzenia z Androidem ma średni dochód lub nie ma go w ogóle. Analogicznie do powyższego dominują pracownicy umysłowi oraz studenci.

W raporcie zdefiniowano, jakie aplikacje są używane najczęściej w zależności od segmentu użytkowników (medium, heavy i light users), które aplikacje umieszczają na home screenach swoich urządzeń oraz za jakie są skłonni zapłacić i ile.

Najpopularniejsze są aplikacje oraz funkcje podstawowe, takie jak: telefonowanie, wysyłanie SMS-ów, robienie zdjęć, korzystanie z budzika/zegarka. W zależności od stopnia wykorzystywania urządzeń, wśród medium i light userów maleje wykorzystanie takich funkcji jak przeglądanie internetu, słuchanie muzyki czy korzystanie z serwisów informacyjnych i sieci społecznościowych.

Najwięcej czasu użytkownicy spędzają na graniu, sprawdzaniu serwisów społecznościowych i informacyjnych, słuchaniu muzyki, korzystaniu z kalendarza i obsłudze płatności mobilnych. Najczęściej umieszczanymi na home screenie ikonami aplikacji wśród obu płci są Facebook i Messenger. Popularnymi aplikacjami są także: WhatsApp, GG oraz Snapchat, a także Instagram, jakdojade.pl oraz AutoMapa.

Kobiety dominują wśród posiadaczy aplikacji m-commerce: instalują najczęściej aplikację Allegro oraz OLX. Osoby w wieku 45+ często korzystają z aplikacji Endomondo, oraz Spotify. Przez tę grupę najczęściej na home screenie umieszczane są również gry.

Udział aplikacji płatnych wśród instalowanych ogółem jest wciąż niewielki i wśród najbardziej zaangażowanych użytkowników sięga 36,3 proc. instalacji na smartfonach i 27,2 proc. instalacji na tabletach. Najczęściej kupowane na smartfonach są komunikatory, menadżery plików, odtwarzacze muzyki, style/themes, gry. Użytkownicy tabletów najczęściej kupują: czytniki ebooków, mapy i nawigacje, menadżery plików, aplikacje pogodowe, przeglądarki dokumentów, wiadomości i czasopisma.

Najczęściej wydawane kwoty są również niewielkie i nie przekraczają wśród większości użytkowników 20 złotych. Częściej użytkownicy wydają pieniądze w aplikacji (tzw. In App Purchases, IAP – zakupy w aplikacji); płatności takie deklarowało do 39 proc. respondentów, natomiast wydawane kwoty zawierały się w przedziale 6-20 zł.

Udział subskrybentów wśród badanych był niewielki (18 proc.), jednak częściej wydawali nawet ponad 50 zł – wśród light userów było to nawet 30 proc. Wśród rozpoznawanych przez badanych reklam dominowały reklamy na przeglądanych stronach (ok. 80 proc.), w używanych aplikacjach (ok. 50 proc.) oraz typu Airpush (mniej niż 30 proc.).

Ponadto dla twórców aplikacji przydatne mogą okazać się informacje dotyczące urządzeń, które są w posiadaniu Polaków. Chociaż wiedza o platformie okazała się niewielka, to spośród udzielonych odpowiedzi można dowiedzieć się, które modele dominują, a co za tym idzie – jakie są ich specyfikacje. W przypadku dużej fragmentacji urządzeń działających z tym systemem, wiedza taka może okazać się dla developerów pomocna.

Poziom wiedzy o platformie jest niewielki – najczęściej padającym pytaniem odnośnie technicznych aspektów urządzeń było „Nie wiem”. Wśród wersji systemu obecne są Android 5.0, 4.4.4 oraz rzadziej 4.4.2.

Zdecydowana większość użytkowników nie modyfikowała systemy przy pomocy ROM-ów. Wśród osób, które się na to zdecydowały, najpopularniejszy był CyanogenMod.

Najpopularniejsze są urządzenia firmy Samsung (40 proc.), LG oraz Sony (dawniej Sony Ericsson). Przeważają urządzenia o przekątnej ekranu 5 cali i rozdzielczości 1080×1920 pikseli, z czterema rdzeniami i pamięcią RAM 2 GB lub 1 GB.

Najpopularniejsi operatorzy komórkowi to w przypadku smartfonów Play, Orange i Plus. Posiadacze tabletów decydowali się z kolei na Play, Orange oraz T-Mobile.

Badaniem objętych zostało 2548 osób, a odbyło się ono na panelu SWpanel w maju ubiegłego roku. Raport jest do pobrania z tej strony.

Komentarze:

Comments

comments