5 etapów promocji aplikacji mobilnej

9 lutego 2017

Przymierzając się do tworzenia aplikacji, należy dobrze zaplanować jej promocję. Ważne, by działania marketingowe towarzyszyły twórcom już w początkowej fazie. Poniżej przedstawiamy najważniejsze etapy całej strategii.

1. Etap wyboru systemu operacyjnego

Kiedy określimy już przeznaczenie i model biznesowy naszej aplikacji oraz stworzymy profil osoby, która mogłaby być nią zainteresowana, trzeba zastanowić się nad wyborem systemu operacyjnego. Zarówno w Polsce, jak i na świecie możemy mówić o dominacji dwóch, maksymalnie trzech systemów: Androida, iOS-a i Windows Phone’a. Wyraźny prym wiedzie tu Android, z którego korzysta blisko 90 proc. wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych. Ten trend przedstawia się bardzo podobnie u nas i na całym świecie. W Polsce obserwujemy z kolei większe niż globalnie zainteresowanie sprzętami wyposażonymi w Windows Phone. Wybór odpowiedniego systemu będzie istotny dla powodzenia naszej aplikacji. Kierowanie się tylko popularnością każdego z wymienione trójki może jednak nie być optymalnym rozwiązaniem. Użytkownik iOS-a ma bowiem inne preferencje i nawyki, niż sympatyk Androida. Różni ich także zasobność portfela. Użytkownik iOS-a częściej płaci za same aplikacje, a także za zakupy w nich dokonywane.

Wybór odpowiedniej platformy jest pierwszym krokiem do zdobycia i budowania popularności. Z kolei popularność programu zdobyta na pierwszym z systemów, pociąga za sobą przygotowanie wersji na kolejne platformy. Ta uwaga może okazać się szczególnie istotna w przypadku wydawców dysponujących na starcie ograniczonymi budżetami na dewelopment aplikacji.

2. Etap działań wczesnopromocyjnych oraz testów

Następny etap to działania podjęte jeszcze przed publikacją naszej aplikacji. Twórcy, którzy pomijają ten etap, niestety często przekonują się później, że marketing po starcie produktu nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. O czym należy zatem pamiętać? Przede wszystkim warto stworzyć stronę internetową naszej aplikacji oraz profile w najpopularniejszych mediach społecznościowych, gdzie będziemy informować o idei, jaka towarzyszy powstawaniu naszego programu oraz relacjonować postępy prac. Przydatne będą specjalne teasery graficzne lub audiowizualne wzbudzające zainteresowanie. Już na tym etapie warto sprawdzić też dostępność przestrzeni reklamowej, w której zechcemy się pokazać po starcie.

Powinniśmy też zorganizować grupę testerów, która oceniać będzie kolejne wersje naszego produktu w fazie beta. Tu wypada zwrócić się do firmy, która testuje usability aplikacji. Jeżeli nie dysponujemy na to oddzielnym budżetem, najprościej jest skorzystać z grona własnych kontaktów lub szukać testerów w innych miejsce w sieci, jak social media, blogi tematyczne, fora internetowe.

3. App Store Optimization

Kiedy prace deweloperskie będą w toku, należy opracować szczegółową strategię App Store Optimization (ASO), czyli naszą widoczność w sklepie z aplikacjami.

Kluczowa będzie tutaj nawet ikona naszego programu. Nie wolno działać w pośpiechu i iść na łatwiznę. To ona będzie wizytówką naszej aplikacji. Kolejna ważna rzecz to nazwa aplikacji i jej rozwinięcie. Nazwa nie może być skomplikowana, a jej rozwinięcie powinno wskazywać na najważniejszą funkcję np. Dolphin – Best Web Browser. Potem należy przygotować opis w wersji krótkiej i rozszerzonej, pamiętając, że tylko osoby dociekliwe będą chciały zobaczyć tę pełną wersję. Trzeba poświęcić też sporo uwagi na dobór odpowiedniej kategorii oraz słów kluczowych, które będą wyróżniały naszą aplikację. Kolejna rzecz to screenshoty i co najmniej jeden film promocyjny. Tutaj trzeba pamiętać, że dla wielu potencjalnie zainteresowanych będą to jedyne elementy, którym poświęcą uwagę, szukając informacji o naszej aplikacji. Wreszcie nie wolno nam zapomnieć o crosslinkowaniu do innych naszych aplikacji.

Warto sprawdzić też, jakie dodatkowe opcje oferują nam poszczególne sklepy. App Store od Apple pozwala na przykład na reklamowanie swoich aplikacji, a sklep Play od Google na publikację wersji beta do testów. Pamietajmy – wszystkie operacje ASO będą miały realny wpływ na widoczność naszego programu.

4. Etap uruchomienia aplikacji i główne działania promocyjne

Kolejne działania wiążą się już ze startem aplikacji. Podczas publikacji w sklepie zastosujemy naszą strategię ASO i określimy formę dostępu. Najprościej mówiąc, aplikacja może być wystawiona do pobrania za darmo, bądź za opłatą. Forma dostępu do niej na pewno wpłynie na decyzję użytkownika o ewentualnym pobraniu na swoje urządzenie. W wielu przypadkach najlepszym modelem będzie freemium, czyli bezpłatny dostęp tylko do podstawowych funkcji.

Gdy nasz program widnieje już w markecie, należy wykonać konkretne działania promocyjne. Przede wszystkim musimy pamiętać o reklamie naszego nowego produktu w innych naszych aplikacjach.

Koniecznie należy podjąć działania Public Relations oraz podjąć kontakt z mediami branżowymi. Nie liczmy jednak, że media jednogłośnie podchwycą nasz temat. Sam fakt, że startujemy z nowym produktem, nie sprawi, że zaczną o nas pisać. Dlatego strategia PR powinna uwzględniać budżet na płatne artykuły sponsorowane.

Bez płatnej reklamy w trakcie etapu głównych działań promocyjnych może być trudno. Planując samemu główne działania należy uwzględnić zarówno opcje barterowe, jak i podstawowe działania reklamowe, jak obecność w wynikach wyszukiwania przeglądarki, reklamę w social mediach oraz w innych aplikacjach. Deweloperzy dysponujący odrębnymi budżetami reklamowymi koniecznie powinni skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych agencji mobile marketingowych, które określą strategię promocyjną, zbudują media plan oraz przeprowadzą kompleksowe działania promo.

Ogromnie ważnym aspektem promocji nowo opublikowanej aplikacji jest jej wizerunek wynikający z ocen i komentarzy użytkowników w marketach. Zdobycie najwyższych ocen pozycjonuje nas wysoko w wynikach wyszukiwania i wpływa na późniejsze lokowanie aplikacji przez redaktorów sklepów z aplikacjami. Oceny użytkowników w markecie to także najprostszy i najlepszy feedback, jaki możemy uzyskać o naszym produkcie.

5. Etap postpromocyjny

Nawet po zadowalającym starcie, nie spoczniemy na laurach. Monitoring opinii i ruchu w naszej aplikacji musi być naturalną praktyką. Trzeba analizować wskazówki od użytkowników oraz ich zachowania, a także co najważniejsze szybko reagować na ich uwagi i potrzeby, systematycznie update’ując aplikację w markecie!

Niezbędne będą tu odpowiednie narzędzia analityczne, które dostarczą szczegółowych wskazań. Tylko w ten sposób będziemy wiedzieć, kiedy np. wysłać powiadomienia na telefon. Taka nieustająca kontrola pozwoli nam utrzymać zainteresowanie użytkowników i ciągle rozwijać nasz produkt.

 

Partnerem cyklu "Successful mobile marketing campaign" jest AppNetMedia.


Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X