6 sposobów na skuteczne stworzenie usługi wideo w internecie
Pod koniec 2014 roku jeden z naszych kluczowych klientów zgłosił się do nas z propozycją stworzenia nowej odsłony swojej telewizji, tym razem w internecie. Założeniem nowej usługi było wyjście w przyszłość i stworzenie rozwiązania z myślą o roku 2020. W ten sposób rozpoczęliśmy prace nad nc+ GO.
Postaw użytkownika w centrum rozważań
W celu realizacji wyzwania postawionego przez klienta, zaproponowaliśmy pracę w modelu zorientowanym na użytkownika i ustawienie go w centrum naszych wszystkich rozważań. Drugim założeniem była bardzo bliska współpraca pomiędzy zespołem projektantów po stronie Insys i nc+, wspólnie dopracowujących finalną formę usługi nc+ GO.
Zdefiniuj wymagania
Pierwszym etapem było zbadanie trendów występujących na rynku wideo za pomocą szerokiego benchmarku dostępnych na rynku rozwiązań.
W celu lepszego zrozumienia potrzeb użytkowników, zostały przeprowadzone dedykowane badania jakościowe, które miały nam wyjaśnić, jak zachowują się nasi potencjalni klienci. W trakcie badań z 12 osobami mieliśmy okazję dowiedzieć się czym różni się zachowanie osób posiadających płatną telewizję premium od takich, którzy nie korzystają z usług tego typu.
Jedną z zasadniczych różnic, jakie zaobserwowaliśmy było większe przywiązanie do kanałów telewizyjnych u osób, które korzystają z płatnej telewizji.
W oparciu o zdiagnozowane potrzeby przeprowadziliśmy warsztaty co-creation z przedstawicielami nc+, na których dopracowaliśmy propozycję wartości jakiej ma dostarczyć usługa oraz wstępne założenia funkcjonalne. Efektem naszego spotkania były ścieżki klientów oraz papierowe makiety pierwszych rozwiązań.
Zbadaj makiety z użytkownikami
Prace nad zdefiniowaniem funkcjonalności prowadziliśmy w sposób iteracyjny, a każda z iteracji była dedykowana jednemu z urządzeń. Po zakończeniu prac zawsze następował etap badań makiet z użytkownikami.
Dzięki zastosowaniu 5 iteracji testów, byliśmy w stanie wychwycić już na tym etapie sporo błędów i problemów, które byłyby drogie do usunięcia na etapie wytwarzania lub gotowego produktu.
Pracując nad projektem nauczyliśmy się, że prezentowane na makietach treści w bezpośredni sposób przekładają się na odbiór projektu przez badanych – jeśli nie były dostatecznie realistyczne, uniemożliwiały respondentom właściwą ocenę funkcjonalności.
W trakcie prac wykorzystywaliśmy także makiety oparte o HTML i CSS. Okazało się jednak, że tak dopracowane makiety są trudniejsze do zmiany i z tego powodu mniej użyteczne w procesie iteracyjnych usprawnień. Dlatego też, w przyszłych projektach będziemy korzystali z narzędzi dedykowanych prototypowaniu np. Axure.
Współpracuj z zespołami deweloperskimi
Najtrudniejszym i zarazem najdłuższym etapem naszego projektu były prace deweloperskie. Patrząc na nie z perspektywy czasu, nauczyliśmy się m.in że… Nie wystarczy zaprojektować – trzeba też właściwie opisać to, co jest do zrobienia. Tutaj w sposób jednoznaczny zrozumiałem, jaka jest różnica pomiędzy działaniem po stronie agencji UX, gdzie kluczowa jest koncepcja i przekazanie idei, a działaniem po stronie wykonawcy, gdzie ta idea ma zostać zrealizowana. Teraz zdecydowanie więcej czasu poświęcamy na prace analityczne i opis wymagań oraz ściślej współpracujemy pomiędzy zespołami.
Im mniejszy czas pomiędzy projektowaniem, a pracami deweloperskimi, tym lepiej – tematy oczywiste na etapie projektowania i analizy stają się mniej jasne. Lepszy efekt wynika z mniejszych porcji prac do zrealizowania – im większe obszary teraz opracować na raz, tym większe problemy przy wydawaniu kolejnych wersji. Teraz pracujemy sprawniej, w oparciu o mniejsze wydania, maksymalnie skracając czas pomiędzy sprecyzowaniem wymagania, a jego realizacją.
Obserwuj gotowy produkt
Z biegiem czasu, analizując zachowania i komentarze użytkowników widać, że istnieje piramida potrzeb użytkownika. Jeśli te podstawowe nie są zaspokajane, to te wyższego rzędu w ogóle nie są brane pod uwagę. To oznacza, że inwestowanie w funkcje przekraczające oczekiwania użytkowników warto realizować, tylko jeśli podstawowe są właściwie zaimplementowane.
Na podstawie danych z Google Analytics widać, że użytkownicy koncentrują się na miejscach serwisu, które dostarczają wartość dla nich w najprostszy efektywny sposób. Jednym z takich miejsc jest ekran Teraz w TV, na którym są prezentowane wszystkie dostępne w pakiecie użytkownika kanały wraz z informacją, co aktualnie się na nich znajduje. Z naszych obserwacji wynika, że użytkownicy pozostają na tej stronie, ponieważ nie muszą przechodzić dalej, żeby oglądać telewizję. Dodatkowo, mogą w trakcie oglądania swobodnie eksplorować to, co jest na innych kanałach. W końcu nie wyłączamy telewizora, żeby przejrzeć program telewizyjny.
Podejdź do projektu holistycznie
Ekosystem usługi składa się z wielu składowych. Aby opanować złożoność takiego zjawiska, warto wyjść od użytkownika, zrozumienia jego potrzeb i zachowań. Technologia służy zaspokojeniu tych potrzeb i dzięki niej w ogóle jest to możliwe.
Użytkownicy traktują usługę zawsze jako całość, nierozerwalnie powiązaną treść i formę. Dlatego warto do projektu podchodzić holistycznie, nie zamykając się w konfrontacji pomiędzy wykonawcą, a klientem. Dzięki udanej współpracy pomiędzy nc+ a Insys ponad 200 tys. zarejestrowanych użytkowników cieszy się dostępem do telewizji w internecie.
Autor
Andrzej Pyra, odpowiada za zespół projektantów i badaczy w Insys.
Komentarze:
Comments