Czy mobile może działać w szczytnym celu?

Eliza Durnakowska

01-04-2016
Czy mobile może działać w szczytnym celu?

Działania na urządzeniach przenośnych są często utożsamiane z zyskownymi, komercyjnymi inwestycjami, lecz mało kto wie, że doskonale sprawdzają się również podczas akcji charytatywnych i społecznych. Subiektywnie wybrałam najciekawsze projekty z 2015 roku, które albo bezpośrednio przyczyniają się do poprawy jakości życia ludzi, albo zachęcają do bezinteresownej pomocy na rzecz potrzebujących.

Przeciwdziałanie skutkom choroby Alzheimera

Południowokoreańska grupa Samsung z myślą o osobach cierpiących na Alzheimera stworzyła program Backup Memory. Jego główna funkcja polega na tym, że chory użytkownik smartfona za pomocą automatycznie wysyłanych notyfikacji zostaje powiadomiony o stopniu pokrewieństwa lub znajomości ze zbliżającą się do niego w czasie rzeczywistym osobą. Na ekranie pojawiają się wówczas zdjęcia i podpisy z opisem danej relacji, więc problem z identyfikacją twarzy u chorych na Alzheimera zostaje rozwiązany. Aplikacja umożliwia stałą stymulację wspomnień, ciągłą ekspozycję przeszłości, która może opóźnić utratę pamięci przez osoby cierpiące na tę trudną przypadłość.

 
Pomoc ofiarom przemocy domowej

Międzynarodowy operator telefonii komórkowej Vodafone postanowił „dołożyć swoją cegiełkę” w walce z przemocą domową na terenie Turcji. W 2015 roku przedsiębiorstwo umożliwiło dyskryminowanym kobietom uzyskanie pomocy za pomocą swojego smartfona. Stworzono oprogramowanie, które pozwoliło ofierze potajemnie wysyłać wiadomości do najbliższych trzech osób z prośbą o udzielenie pomocy i informacją o swojej dokładnej lokalizacji. Wszystkie aspekty zostały zaplanowane ze szczególnym naciskiem na anonimowość zgłaszających użytkowniczek: aplikacja wygląda jak zwykła mobilna latarka, a jej promocja przeprowadzana była za pośrednictwem bardzo wyszukanych działań marketingowych, o których istnieniu nie wiedzieli mężczyźni. Akcja osiągnęła spektakularne efekty- do tej pory z rozwiązania skorzystało 254 tysięcy kobiet, a program był aktywowany powyżej sto tysięcy razy.

 
Walka z głodem

Marka Fitbit, na co dzień zaopatrująca sportowców w mobilne gadżety i rozwiązania, postanowiła zaangażować się w działania wspierające sieci banków żywności Feeding America. Kampania mająca na celu zbiórkę pieniędzy na pożywienie dla potrzebujących została nazwana Fit for Food. Użytkowników aplikacji Fitbit, która umożliwia kontrolę kondycji fizycznej, zachęcano do aktywnego spędzania wolnego czasu. Ilość kalorii, które spalili „mobilni” sportowcy, przekładała się na kwotę środków finansowych przeznaczanych przez właścicieli oprogramowania na cel charytatywny. Efekty kampanii przerosły oczekiwania: w akcje zaangażowało się ponad sto tysięcy ludzi i udało się ufundować półtora miliona posiłków.

 
Wsparcie dla dzieci z autyzmem

Samsung zwrócił uwagę na problem nawiązywania relacji interpersonalnych u osób chorych na autyzm. Koncern zaprojektował aplikację Look At Me posiadającą funkcję interaktywnej kamery, dzięki której dzieci z zaburzeniem autystycznym mogą uczyć się nawiązywać kontakt wzrokowy z bliskimi i odczytywać mimikę na ich twarzach. Bardzo trafnym posunięciem twórców programu było zaprojektowanie rozwiązania w taki sposób, by wyglądało ono jak gra. Takie dopasowanie projektu do potrzeb najmłodszych, którzy uwielbiają się bawić mobilnie było równie ważne, jak naukowe podstawy stworzenia omawianego oprogramowania.

 
Ochrona dzikich zwierząt

Organizacja WWF w Rosji również postanowiła wykorzystać potencjał kanału mobile w akcjach charytatywnych. By zebrać odpowiednie środki finansowe na rzecz ochrony tygrysów, stworzono Tiger Challenge, czyli sportowe wyzwanie, w którym biegacze mieli zmierzyć się z wielkimi kociakami. Śmiałkowie, którzy zdecydowali się na biegową rywalizację i byli wolniejsi od tygrysa, musieli wpłacić 5 dolarów na kampanię WWF.

 
Wymienione przeze mnie projekty mogą posłużyć jako inspiracja zarówno dla organizacji non profit, jak i dla systemów komercyjnych, które dbają o swoją reputację, proponując rozwiązania oferujące nowe wartości dodane dla docelowych grup konsumentów. Warto pamiętać, że technologie przenośne są od początku wykorzystywane w służbie swoich użytkowników, a akcje społeczne coraz częściej przybierają nową „mobilną” odsłonę.

Autor

Eliza Durnakowska, General Manager MOBIEM

 

Komentarze:

Comments

comments