Podsumowanie roku 2013 według Justyny Krawczyk-Sokołowskiej

Podsumowanie roku 2013 według Justyny Krawczyk-Sokołowskiej

1. Najważniejsze wydarzenia Polska i świat w 2013 roku?

W 2013 roku jednym z ważniejszych wydarzeń na polskim rynku była sukcesywnie rosnąca popularność platformy Windows Phone. Mimo, że wspomniany system operacyjny w innych krajach nie może równać się z Google Android czy iOS, to nad Wisłą radzi sobie doskonale. Na początku IV kwartału 2013 roku z urządzeń z WP korzystało 19 proc. wszystkich użytkowników smartfonów. Tym samym system Microsoft plasuje się obecnie na drugim miejscu wśród najpopularniejszych oprogramowań w kraju. Komentując minione 12 miesięcy warto wspomnieć również o rozwoju płatności mobilnych. Potencjał tego rozwiązania dostrzegły największe sieci w kraju, jak Rossmann, czy stroniąca dotychczas od rozliczeń elektronicznych Biedronka.

Z globalnego punktu widzenia istotnym wydarzeniem była deklaracja Google, dotycząca gorszego pozycjonowania stron, niedysponujących wersją mobilną. Strategia giganta z Mountain View z pewnością przyczyni się do przyspieszenia – wydawałoby się nieuniknionej – decyzji o wdrożeniu tego typu rozwiązania.

2. Nowe trendy w 2013 roku w marketingu mobilnym?

Niemal cały rynek interaktywny, w tym również mobile, w 2013 sporo czerpał z flat design. Na szeroką skalę z techniki jako pierwsi skorzystali twórcy najnowszych wersji systemu Windows – zarówno tego desktopowego, jak i dedykowanego urządzeniom mobilnym. W estetycznym, intuicyjnym i minimalistycznym stylem inspirują się głównie autorzy aplikacji mobilnych i stron www.

3. Najciekawsze kampanie i najgorsze (lub niespełniające oczekiwań) z wykorzystaniem mobile marketing w 2013 roku?

Niewątpliwie jedną z najbardziej innowacyjnych kampanii opartych na urządzeniach mobilnych, była akcja sklepu Frisco.pl w warszawskim Metrze (wyniki w zbiorze „Case studies mobile marketing 2013”). Użytkownicy stołecznej komunikacji miejskiej mogli umilić sobie czas oczekiwania na kolejkę zakupami. Na ścianach peronów pojawiły się wirtualne półki z produktami, które za sprawą specjalnej aplikacji, wykorzystującej skaner kodów QR, umożliwiały zakup poszczególnych produktów. Działanie było niewątpliwie banchmarkiem kampanii Tesco zrealizowanej w Korei Południowej w 2011 roku, ale jego sukces pokazuje, że ta inspiracja okazała się być strzałem w dziesiątkę.

Dużym rozczarowaniem w podejściu marek do marketingu mobilnego jest nadal ogromna ilość witryn niedostosowanych do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Dotyczy to nawet dużych światowych brandów.

4. Najciekawsze i najgorsze lub niespełniające oczekiwań aplikacje w 2013 roku?

W 2013 roku na wysokości zadania niewątpliwie stanęli deweloperzy odpowiedzialni za realizacje aplikacji poszczególnych banków. Wśród wielu naprawdę świetnych realizacji, na szczególną uwagę zasługuje Getin Mobile. Wyjątkowo przejrzysta aplikacja czerpie ze wspomnianego wcześniej stylu flat design. Klienci banku mają niemal pełną swobodę w kwestii lokalizacji wybranych widżetów, dzięki czemu mogą dostosować interface narzędzia do własnych potrzeb i preferencji. Rozwiązania wykorzystane w narzędziu pozwalają szybko i co ważne bezpiecznie dokonywać niemal wszystkich operacji.

Niedosyt mogą czuć z kolei użytkownicy systemu Windows Phone. Nie dość, że platforma wciąż jeszcze traktowana jest przez deweloperów po macoszemu, to jeszcze dedykowane jej aplikacje pozostawiają wiele do życzenia. Nie inaczej było w przypadku serwisu Instagram, dedykowanego właśnie WP. Udostępniona wersja nie uwzględniała m. in. jednej z podstawowych funkcji – nagrywania filmów wideo.

5. Najciekawsze i najgorsze lub niespełniające oczekiwań urządzenia mobilne w 2013 roku?

W 2013 roku na polski rynek trafił ciekawy, bo odbiegający nieco od przyjętych norm, tablet Lenovo Yoga. Przemyślana konstrukcja tego niestandardowego urządzenia sprawia, że doskonale sprawdza się ono podczas oglądania filmów, przeglądania stron internetowych czy chociażby czytania e-booków. Produkt Lenovo, oparty na systemie Android 4.2 Jelly Bean, jest konkurencyjny nie tylko z uwagi na swoją specyfikację i niecodzienny design, ale również cenę. Ceny tabletu Yoga zaczynają się już od niespełna 1100 zł.

Nie do końca udanym produktem jest tani smartfon oferowany przez wracającą do łask firmę Alcatel. One Touch Fire nie tylko nie zachwyca specyfikacją, ale również pozostawia wiele do życzenia w kwestii interface. W dużej mierze ma to związek z systemem operacyjnym. Smartfon jest bowiem kompatybilny z Firefox OS, systemem operacyjnym Mozilli. One Touch Fire, nie tylko ze względu na swój design, dedykowany jest raczej młodym, mniej wymagającym odbiorcom.

6. Prognoza na 2014 rok

Najbliższy rok będzie stał pod znakiem m-commerce. Przedstawicie handlu elektronicznego chcąc nie chcąc będą musieli ułatwić dostęp do swojej oferty użytkownikom urządzeń mobilnych. To oni stanowią lwią cześć grupy docelowej tego typu podmiotów, co z pewnością będzie determinowało wdrażanie mobilnych rozwiązań. W 2014 r. z pewnością wzrośnie również rola geotargetingu. Mimo, że narzędzie daje reklamodawcom nieosiągalne dotąd możliwości dotarcia do odbiorców, to wciąż jeszcze jego potencjał jest marginalizowany. Nie można zapominać również o płatnościach mobilnych, które w 2014 roku z pewnością będą wdrażane przez największe sieci handlowe w Polsce.

7. Jaka będzie wartość rynku reklamy mobilnej w Polsce w 2014 roku?

43 mln.

Zobacz także:

Podsumowanie roku mobile 2013: Kinga Dyakowska, Optizen Labs

Podsumowanie roku mobile 2013: Rafał Krzyżański, ITI Neovision

Podsumowanie roku mobile 2013: Karolina Kobiela, Amrest

Komentarze:

Comments

comments