Przegląd nagrodzonych kampanii reklamowych i aplikacji mobilnych w 2014 roku. Część pierwsza

Przegląd nagrodzonych kampanii reklamowych i aplikacji mobilnych w 2014 roku. Część pierwsza

Za nami rozstrzygnięcie kilku istotnych konkursów branżowych, w których zostały docenione najlepsze narzędzia i kampanie mobilne ostatniego roku. To dobry moment na podsumowanie tego, w jakich kategoriach projekty mobilne były oceniane oraz które z nich zostały najbardziej docenione.

W pierwszej kolejności spójrzmy na nasz lokalny rynek. 6 listopada zostali ogłoszeni zwycięzcy konkursu MIXX Awards 2014 organizowanego przez IAB Polska. W tym roku w konkursie znalazły się dwie kategorie, w których oceniane były mobilne narzędzia marketingowe.

Kategoria Mobile/Tablets, gdzie rywalizowały kampanie realizowane poprzez mobile/ tablety z wyłączeniem aplikacji oraz Mobile application, obejmująca ciekawe aplikacje mobilne wykorzystywane w kampaniach. W pierwszej kategorii nominowane zostały:
Liczę na Twoje 3 minuty (Starcom Mediavest Group / Next); Mobilne lato Allegro (Universal McCann / Tribal DDB, Bardzo, Reprise Media) oraz WeFree (Artegence), która zwyciężyła w tej kategorii.

Ta partyzancka akcja na OFF festival, która – jako część kampanii „Stop torturom” – miała na celu zwrócenie uwagi na ważny problem społeczny. Uczestnikom festiwalu została udostępniona darmowa sieć Wi-Fi, do której podłączenie się było warunkowane akceptacją regulaminu. Twórcy kampanii bazowali na fakcie, że 90 proc. internautów nie czyta regulaminów, które akceptuje. W regulaminie tym znalazły się jednak fałszywe zeznania, a jego akceptacja oznaczała przyznanie się do winy.  Zeznania nawiązywały do historii jednej z ofiar tortur, a petycję w jej sprawie można było podpisać bezpośrednio ze strony mobilnej. Niekonwencjonalny sposób zwrócenia uwagi na problem pokazany z punktu widzenia jego konsekwencji oraz świetny pomysł na niskokosztowe działanie na imprezie masowej to cechy kampanii, które warto docenić.

 
Nową w tym roku kategorią była Mobile application, a rywalizowały w niej dwie aplikacje: Gramofun (Lemon Sky JWT) oraz Lipton Ice Tea – pokieruj swoim orzeźwieniem (Digital One).

Jury doceniło aplikację zrealizowaną przez Lemon Sky JWT dla marki Tymbark. W aplikacji Gramofun – bo o niej mowa – urzeka przede wszystkim prosty pomysł. Po postawieniu butelki napoju na smartfonie z uruchomioną aplikacją, telefon podświetla ją, a kolory mogą zmieniać się w rytm muzyki. Gramofun był częścią kampanii konkursowej, w której wzięło udział 934 filmy przedstawiające efekty świetlne uzyskane dzięki interakcji produkt-aplikacja.

 
Zwycięzcy MIXX Awards godnie reprezentowali Polskę również podczas 21. edycji międzynarodowego festiwalu reklamy Golden Drum.
Kampania mobilna WeFree otrzymała Golden Drum w kategorii Events, a Gramofun znalazł się na short liście kategorii Mobile.

Ponadto w kategorii Mobile wręczono 4 statuetki. Golden Drum Grand Prix zostało przyznane Get Well Kit. Pojemnik na tabletki, mający funkcjonować jako cześć obudowy iPhone’a wraz z aplikacją mobilną stanowi praktyczne narzędzie dla osób przyjmujących regularnie lekarstwa.

 
Golden Drum odznaczona została kampania S7 Airlines – Catch-A-Plane. W ramach akcji udostępniono aplikację na iPhone’a, za pomocą której użytkownicy łapali przelatujące samoloty linii S7. W ten sposób kolekcjonowali mile, które mogli wymieniać na bilety. Pomysłowy program lojalnościowy z użyciem mobile.

 
Zdobywców tegorocznych Silver Drum w tej kategorii łączy dźwięk. Statuetki trafiły w ręce twórców dwóch aplikacji – Audiotrees oraz Street Sound. Pierwsza z nich to świąteczna kampania czeskiej rozgłośni radiowej. Umożliwiała ona nagranie życzeń świątecznych. Ich brzmienie zapisywane było w formie graficznej, a utworzone w ten sposób drzewko można było udekorować i dzielić się nim z bliskimi.
Co ciekawe aplikacja powstała na potrzeby stworzenia nietypowej formy przekazania życzeń dla partnerów biznesowych rozgłośni jednak stała się ona najbardziej popularnym sposobem przekazywania życzeń w święta 2013 wśród mieszkańców Czech.

 
Street Sound to z kolei aplikacja promująca Seata Leona. Przemierzając miasto z tą aplikacją tworzymy unikalne dźwięki, na które składa się trasa przejazdu sczytywana przez GPS oraz prędkość.

 
W części drugiej przyjrzymy się najlepszym kampaniom Smarties, organizowane przez MMA (Mobile Marketing Association) oraz Cannes Mobile Lions.

A już w grudniu GoMobi.pl wyda drugą odsłonę zbioru “Case studies mobile marketing”, gdzie znajdą się najciekawsze polskie kampanie 2014 roku. Ponownie znajdziecie w nim nie tylko inspirujące kampanie oparte o nowatorskie narzędzia mobile, ale także sprawdzicie czy działają, gdyż tradycyjnie każdy case zostanie wzbogacony o statystyki danej akcji.

Komentarze:

Comments

comments