Reklama w aplikacjach odpowiedzią na blokowanie reklam przez Google

Jacek Dymkowski

13-02-2018
Reklama w aplikacjach odpowiedzią na blokowanie reklam przez Google

Blokowanie reklam w przeglądarkach WWW jest powszechnym zjawiskiem pomniejszającym wpływy reklamodawców i wydawców. Na początku 2017 roku 236 milionów użytkowników blokowało reklamy na komputerach, a 380 milionów w przeglądarkach na urządzeniach mobile. W Polsce odsetek osób korzystających z adblocków jest jednym z najwyższych na świecie i wynosi 46%.

Google blokuje reklamy w przeglądarce

Od 15 lutego Google uruchomi blokowanie intruzywnych reklam w przeglądarce Chrome. Reklamy uznane za szczególnie uciążliwe wg. Coalition for Better Ads nie będą wyświetlały się użytkownikom. Korzystający z przeglądarki nie zobaczą reklam wideo uruchamiających się z włączonym dźwiękiem. Nie będzie im się pojawiała także reklama full-page oraz bannery zasłaniające znaczną część tekstu. Ograniczona zostanie emisja niektórych wyskakujących okienek.

Działania zmierzające do transparentności procesu sprzedaży powierzchni reklamowej, ads viewability oraz pokazywania wartościowych reklam są oczywiście słuszne. Wymuszają one na wydawcach uporządkowanie działań, zwrócenie większej uwagi na doświadczenie użytkownika w kontakcie z reklamą oraz serwowanie reklam lepszej jakości.

Jednak to nie pierwszy raz kiedy wielki gracz rynku reklamowego próbuje wyznaczyć standardy i normy dla całej branży. W 2016 roku obserwowaliśmy jak Google blokował w swojej przeglądarce wszystkie treści Adobe Flash Player, a w ubiegłym roku skłaniał wydawców do umieszczania w ramach witryny pliku ads.txt. Google wykorzystuje sytuację, w której Chrome jest najczęściej używaną przeglądarką na świecie, a konkurencyjne przeglądarki internetowe nie są w stanie zagrozić mu zasięgiem.

Działanie Google zbiegło się w czasie z komunikatem od Marca Zuckerberga, twórcy Facebooka, że serwis będzie ograniczał zasięg stronom zaprzestając ich promocji w newsfeedach użytkowników. Dla FB to przede wszystkim zagrywki PR-owe, które mają spodobać się użytkownikom ich usług. Dla wydawców oznacza to często całkowitą zmianę ich strategii marketingowej dla tej platformy i zwiększenia wydatków na reklamę w tym serwisie.

Pod przykrywką pomocy uciśnionym użytkownikom, obie firmy dążą do jeszcze większego uzależnienia od siebie rynku. W Niemczech na przykład ich działaniami zainteresował się Urząd Antymonopolowy, który ma zbadać, jaki wpływ ma ich polityka na konkurencję. Czy ta konkurencja może być przez ich działania ograniczona bądź zakłócona.

Reklama w aplikacjach, czyli co mogą reklamodawcy?

Uruchomienie modułu blokowania reklam Google Chrome będzie z pewnością trudnym wyzwaniem dla wydawców witryn internetowych. Będą obserwowali zmniejszające się przychody z reklam, a reklamodawcy zmniejszające się inventory mobile web. Jak działanie internetowego giganta wpłyną na ogólne samopoczucie branży reklamowej? Wszystko wskazuje na to, że rynek sam ureguluje kwestię sposobu dotarcia do użytkownika. Ci, którzy jeszcze nie znaleźli się w świecie aplikacji, wkrótce będą wdzięczni Google za działania zwracające uwagę na reklamę in-app. Ta forma reklamy stanie się dla wydawców bardziej opłacalna niż kiedykolwiek wcześniej.

Jak pokazują światowe dane, blokowanie reklam nie ma istotnego wpływu na aplikacje mobile. Reklamy w aplikacjach blokuje niewielki odsetek użytkowników. Aplikacje to obszar, w którym reklamodawcy nadal mają kontrolę nad formatem i zawartością swoich reklam. Czyni je to bardziej atrakcyjnym miejscem do promowania swoich produktów i usług. Użytkownicy smartfonów spędzają 87% czasu na urządzeniach mobilnych korzystając z aplikacji. Reklama w aplikacji jest obecnie najszybciej rozwijającą się formą reklamy mobile. Szacuje się, że do 2020 roku, tylko w USA, przychody z reklam w aplikacjach wzrosną do ponad 7 miliardów dolarów.

Reklama w aplikacjach mobile zapewnia większą retencję i współczynnik klikalności. Dodatkowo dostarcza wartościowe informacje o użytkownikach, które pozwalają na lepsze targetowanie i co za tym idzie dotarcie do odbiorców. Mając na uwadze powyższe można wnioskować, że działania Google spowodują przesunięcie branży w stronę reklam w aplikacjach.

Autor

Jacek Dymkowski, commercial director Selectivv Mobile House

 

Komentarze:

Comments

comments