„Puls Biznesu+” – pierwszy dziennik stworzony specjalnie na tablety

Łukasz Kłosowski

08-03-2013
„Puls Biznesu+” – pierwszy dziennik stworzony specjalnie na tablety

„Puls Biznesu” pozyskuje nowych czytelników dzięki pierwszemu w Polsce, interaktywnemu wydaniu dziennika stworzonemu przy użyciu Adobe Digital Publishing Suite, Enterprise Edition.

W poszukiwaniu nowych czytelników

„Puls Biznesu” od ponad 16 lat informuje czytelników o wydarzeniach gospodarczych i biznesowych z kraju i ze świata. Dziennik funkcjonuje na rynku od 1997 roku i należy do wydawnictwa Bonnier Business Polska. Zatrudnia ono obecnie blisko 200 osób, a w swoim portfolio posiada także portal „pb.pl”, magazyn „Puls Biznesu Weekend” oraz dwutygodnik „Puls Medycyny”.

Chcąc poszerzyć grupę swoich odbiorców, a także odpowiedzieć na widoczny na rynku trend migracji czytelników papierowych wydań prasy do wydań elektronicznych, „Puls Biznesu” postanowił stworzyć tabletowe wydanie dziennika. Do wdrożenia projektu wykorzystano Digital Publishing Suite, Enterprise Edition.

Tablet przyszłością prasy

Od kilku lat prasa zmaga się z wyzwaniem rzuconym przez rozwój nowych technologii informacyjnych. Powszechna dostępność szybkiego internetu oraz błyskawiczny wzrost popularności smartfonów i tabletów przyczyniły się do zmiany sposobu konsumpcji mediów. W poszukiwaniu informacji użytkownicy coraz częściej przenoszą się do internetu rezygnując przy okazji z mediów drukowanych. Zbliżająca się wielkimi krokami rewolucja tabletowa skłoniła wydawnictwo Bonnier do stworzenia aplikacji – „Puls Biznesu+”.

Wydanie interaktywne dziennika to format premium stworzony całkowicie od podstaw. „Puls Biznesu+” łączy w sobie najlepsze elementy prasy z możliwościami jakie daje internet. Dziennik zawiera najciekawsze artykuły z edycji drukowanej wzbogacone o wybrane teksty lifestyle’owe z magazynu „Puls Biznesu Weekend”. Czytelnicy „Pulsu Biznesu+” mają także dostęp do aktualizowanych na bieżąco wiadomości gospodarczych z portalu pb.pl uzupełnionych o elementy interaktywne. Pomysłodawcą i osobą nadzorującą oraz koordynującą wybór i wdrożenie rozwiązania, był Przemysław Barankiewicz, redaktor naczelny pb.pl. Za projekt graficzny odpowiadał Tomasz Młynarski, art director, za implementację projektu firma Optizen Labs.

– Decyzja o stworzeniu aplikacji w Pulsie Biznesu zapadła zdecydowanie później niż w innych redakcjach, jednak dzięki temu uniknęliśmy wielu błędów, które popełniła konkurencja. Wprowadziliśmy na rynek produkt, którzy specjaliści i rynek uznają za najlepszy dziennik stworzony na tablety w Polsce – mówi Przemysław Barankiewicz. Aplikacja „Puls Biznesu+” to pierwsza w Polsce gazeta codzienna wykorzystująca w pełni możliwości tabletów. Interaktywne, multimedialne wydanie jest bogatsze od wydania papierowego m.in. o animacje, infografiki, tabele, filmy, zdjęcia, a także zmieniające się w czasie rzeczywistym wykresy z notowaniami walut, surowców i akcji spółek zarówno z warszawskiego parkietu, jak i z najważniejszych światowych giełd.

„Puls Biznesu+” to pierwszy dziennik na tablety w Polsce, stworzony z wykorzystaniem tak zaawansowanego oprogramowania jak Adobe Digital Publishing Suite (DPS). To także pierwsze w Polsce wdrożenie najbardziej rozbudowanej aplikacji w wersji Enterprise zakończone sukcesem. Na wybór środowiska DPS wpłynęły zarówno płynna integracja z już funkcjonującym w wydawnictwie oprogramowaniem Adobe, jak również wsparcie techniczne Adobe Gold Support 24/7. – Dzięki rozwiązaniom Adobe mogliśmy jednocześnie przygotować wydanie na dwie wiodące platformy mobilne: iOS i Android. Niepodważalnym atutem tego rozwiązania jest również to, że Adobe ponosi koszty rozwoju środowiska DPS na nowe platformy czy urządzenia, udostępnia cykliczne bezpłatne aktualizacje. Dba też o to, by ten proces przebiegał bezproblemowo – przekonuje Barankiewicz.

Płynny proces wdrożenia dzięki Adobe DPS

Przygotowując projekt „Puls Biznesu+”, pracownicy redakcji stanęli przed szeregiem wyzwań. Najtrudniejsze było zorganizowanie pracy w wydawnictwie – celem było uruchomienie projektu własnymi siłami, bez konieczności zwiększania zatrudnienia. Dział DTP musiał jednocześnie pracować nad dwiema wersjami gazety: papierową i tabletową. Dużym wyzwaniem dla wydawcy była też promocja i dystrybucja aplikacji w kanale interaktywnym. Wymagało to dużej pomysłowości ze strony redakcji, która do tej pory miała jedynie doświadczenie w promocji wydania papierowego. Partner wdrożenia, firma Optizen Labs, channel reseller partner Adobe, przeprowadziła we wszystkich działach wydawnictwa szkolenia na temat możliwości jakie daje wydanie tabletowe. Zaprezentowała też wyzwania jakie się z nowym projektem wiążą. Zespół wydawnictwa, by lepiej przygotować się do procesu, przez 2 tygodnie przed startem aplikacji przygotowywał wydania zerowe tabletowej gazety. Dzięki temu udało się uniknąć problemów z organizacją pracy. Finalnie, treść obu wydań – zarówno papierowego, jak i elektronicznego, ustalana jest na tym samym kolegium redakcyjnym. Proces przygotowania aplikacji „Puls Biznesu+” trwał dwa miesiące. Rozpoczął się w kwietniu 2012, w czerwcu światło dzienne ujrzała finalna wersja „Pulsu Biznesu+”. Pierwszym owocem pracy zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie aplikacji była zamknięta wersja deweloperska, udostępniona do oceny blogerom. Premierowe ogólnodostępne wydanie „Pulsu Biznesu+” pojawiło się w Apple App Store i Google Play 9 lipca 2012 r.

Pełen cykl: projekt – publikacja – analiza – optymalizacja

Tworzenie wydania tabletowego, tak jak w przypadku wersji papierowej dziennika, rozpoczyna się w Adobe Creative Suite (głównie w InDesign). Za pośrednictwem DPS, zawartość jest przenoszona na specjalne tabletowe makiety, stworzone do „Pulsu Biznesu+”. W następnym etapie, strony są wzbogacane o materiały multimedialne. Co istotne, dzięki środowisku DPS, tworzenie wydania tabletowego jest w pełni zautomatyzowane i nie wymaga udziału programistów. Jednocześnie licencja na korzystanie z oprogramowania umożliwia tworzenie dowolnej ilości aplikacji, zarówno jedno-, jak i wielowydaniowych, na dowolną platformę. Oprogramowanie daje możliwość równoległego tworzenia treści z przeznaczeniem na urządzenia działające w oparciu o różne systemy operacyjne.

Dzięki wykorzystaniu wersji Enterprise środowiska Adobe DPS, aplikację cechuje unikatowy wygląd, umożliwia też ona wydawcy zmianę treści i wyglądu aplikacji w czasie rzeczywistym. Tabletowe wydanie dziennika zintegrowane jest z kontem wydawcy na Twitterze, treść każdej publikacji można współdzielić w portalach społecznościowych takich jak Facebook i Twitter oraz poprzez e-mail. Wybrane materiały z „Pulsu Biznesu+” można przeglądać za pośrednictwem przeglądarki internetowej na komputerze. Dzięki interaktywności, aplikacja przyciąga nowych odbiorców – 80 proc. jej użytkowników nie jest stałymi prenumeratorami wydania papierowego. Zgodnie z założeniami twórców aplikacja jest osobnym produktem, stąd też inna jego zawartość, a także grupa odbiorców.

Wykorzystanie środowiska DPS przy tworzeniu aplikacji, umożliwiło wydawcy wprowadzenie nowych form reklamy oraz tworzenie wydań specjalnych dla klientów, wraz z zastosowaniem layoutu reklamowego na zasadzie copy/paste we wszystkich publikacjach tworzonych w DPS. Wykorzystanie oprogramowania Adobe, pozwala także na integrację aplikacji z bazą prenumeratorów papierowych, dzięki czemu mogą oni korzystać bezpłatnie z wydania tabletowego. Ponadto, środowisko DPS umożliwia wydawcy analizę zainteresowania poszczególnymi treściami oraz reklamami w tabletowym wydaniu.

Lider interaktywnych wydań prasy

„Puls Biznesu+” nie tylko bardzo szybko osiągnął planowaną do końca 2012 roku liczbę 5 tysięcy pobrań, ale w tygodniu debiutu zdominował rynek polskich aplikacji zajmując pierwsze miejsce w Top Free iPad Apps w kategorii „Newsstand” (kategoria aplikacji tytułów prasowych sprzedawanych w prenumeracie). Zajął także pierwsze miejsce w Top Free iPad Apps w kategorii „All” wyprzedzając m.in. Angry Birds. Interaktywne wydanie dziennika od początku zbiera też pozytywne recenzje zarówno ze strony użytkowników (ponad 90 proc. z nich wystawiło ocenę bardzo dobrą za stronę wizualną aplikacji) oraz środowiska branżowego. Aplikację docenił m.in. portal wirtualnemedia.pl uznając ją za najlepsze tabletowe wydanie prasy w Polsce. Do końca grudnia 2012 „Puls Biznesu+” pobrano 10 tysięcy razy, z czego ponad 80 proc. odbiorców stanowią użytkownicy iPadów.

– Projekt realizowany przez polski oddział Bonnier we współpracy z Optizen Labs, to pierwsze tak kompleksowe wdrożenie w całej Polsce potwierdzające, że w jeszcze ciągle młodym obszarze, jakim jest przenoszenie treści na tablety można osiągnąć sukces – mówi Kinga Dyakowska odpowiadająca za projekty digital publishing w Optizen Labs. – Aplikację “PB+” docenili zarówno czytelnicy i reklamodawcy, jak i specjaliści zajmujący się UX: “Puls Biznesu+” został najlepiej ocenioną aplikacją prasową dostępną na tablecie w Polsce w badaniu przeprowadzonym przez K2 User Experience – dodaje.

Komentarze:

Comments

comments