IAB Polska: trzycyfrowe indeksy dla reklamy mobilnej w pierwszym półroczu

Łukasz Kłosowski

02-11-2012
IAB Polska: trzycyfrowe indeksy dla reklamy mobilnej w pierwszym półroczu

Według badania IAB AdEx, przeprowadzonego przez PwC na zlecenie IAB Polska, pomimo ogólnych spadków na wydatki reklamowe w mediach, cały rynek online rośnie, osiągając w pierwszym półroczu 2012 17,8 proc. całego tortu reklamowego w Polsce. O niemal 300 proc. rośnie reklama mobilna.

Reklama w urządzeniach mobilnych osiągnęła trzycyfrowy indeks – dokładnie 281 proc. wzrostu rok do roku. – To bardzo duży wzrost w kontekście tego, że mówimy o działaniach reklamowych o charakterze stricte brandingowym – komentuje Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska. Oprócz reklamy mobilnej Kowalczyk zwraca uwagę na rozwój reklamy wideo (14 proc. wzrost rok do roku).

Według badania IAB AdEx wartość polskiego rynku reklamy on-line w pierwszym półroczu 2012 wyniosła 1,03 miliarda złotych. Jest to o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. IAB przewiduje, że w całym 2012 przekroczona zostanie granica 2 miliardów wydanych na reklamę online.

Reklama mobilna stanowi 0,6 punktu procentowego reklamy online

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Komentarze:

Comments

comments