Mobile advertising prześcignie prasę już w przyszłym roku

Łukasz Kłosowski

16-09-2015
Mobile advertising prześcignie prasę już w przyszłym roku

Według najnowszych prognoz ZenithOptimedia już w przyszłym roku wartość globalnych wydatków na reklamę w urządzeniach mobilnych przewyższy sumę wydatków na reklamę w dziennikach. Udział mobile w globalnym rynku reklamowym wyniesie 12,4 proc., a dzienników − 11,9 proc. Tym samym mobile stanie się trzecim medium reklamowym, po telewizji i internecie “desktopowym”.

Segment reklamy mobile wzrośnie w 2016 roku o 38 proc., do 71 mld dolarów netto i będzie wciąż siłą napędzającą wzrost całego rynku reklamowego. 83 proc. nowych środków zainwestowanych w reklamę w latach 2014-2017 będą stanowiły budżety przeznaczone na mobile.

Globalnie wydatki na reklamę online desktop będą nadal rosły, choć w tym roku po raz pierwszy zmniejszy się ich udział w całkowitej sumie wydatków na reklamę − spadnie z ubiegłorocznego poziomu 19,8 proc. do 19,4 proc.. Również w 2017 roku analitycy ZenithOptimedia prognozują niewielki spadek − do 19,1 proc. Jednocześnie nadal będzie rósł udział mobile w globalnych wydatkach na reklamę − od 5,7 proc. w 2014 roku do prognozowanych 15 proc. w 2017.

W 2017 roku łączny udział wydatków na reklamę online (zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych) w globalnych wydatkach reklamowych wyniesie 34 proc. i będzie niewiele niższy niż udział telewizji (35,9 proc.). Różnica w udziałach tych mediów zmniejszy się od 13,3 p.p. w 2014 roku do 1,9 p.p. w 2017. Przy obecnym tempie wzrostu internet stanie się większym medium reklamowym niż telewizja w 2018 roku.

– Mobile nie osiągnął jeszcze w Polsce takiej pozycji jak na globalnym rynku reklamowym. Nadal jednak znacząco rośnie, a główną siłą napędową tego wzrostu są międzynarodowi gracze, jak Google czy Facebook, którzy dobrze wykorzystują potencjał odsłon mobilnych. Warto jednak podkreślić, że mobile i desktop nie konkurują ze sobą, raczej się przenikają i uzupełniają. Dla reklamodawców liczy się efekt: przejście na stronę, dokonanie transakcji, natomiast mniejsze znaczenie ma to, na jakim urządzeniu to się dzieje. Także dla internautów granica między mobile a desktop coraz bardziej się zaciera. Płynnie przenoszą się miedzy urządzeniami, na jednym widząc reklamę, na innym kupując reklamowany produkt − uważa Marta Zielonka, buying manager w ZenithOptimedia Group.

Więcej na ten temat w „Mobile advertising sprzedaje” – pierwszej publikacji w Polsce na temat reklamy mobilnej.

Prognoza dla polskiego rynku reklamowego

ZenithOptimedia utrzymuje na niezmienionym poziomie opublikowaną w czerwcu prognozę wzrostu polskiego rynku reklamowego i dynamiki wydatków reklamowych w poszczególnych mediach. Łączna wartość wydatków reklamowych netto będzie o 2,4 proc. wyższa w porównaniu z ubiegłym rokiem, a na koniec roku wyniesie 6,703 mld zł. Wydatki na reklamę online wzrosną w 2015 roku o 10,7 proc.

 

Komentarze:

Comments

comments