Reklama wraca do tempa wzrostu sprzed kryzysu finansowego. Mobile największym motorem wzrostu

Łukasz Kłosowski

07-04-2014
Reklama wraca do tempa wzrostu sprzed kryzysu finansowego. Mobile największym motorem wzrostu

Według najnowszych estymacji domu mediowego ZenithOptimedia, w 2014 roku wydatki netto na reklamę w Polsce wzrosną o nie jak zakładano o 1,4 proc., ale o 1,8 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Prognozowana wartość rynku reklamowego wyniesie na koniec roku 6,51 mld zł.

Wydatki na reklamę w internecie wzrosną w tym roku o 12,2 proc. głównie dzięki reklamie wideo. Duże wzrosty wydatków dotyczą także reklamy mobilnej i reklamy targetowanej/retargetowanej (Audience on Demand).

Internet dominuje też w globalnych wydatkach i jest najszybciej rosnącym medium. Według ZenithOptimedia w 2013 roku globalne wydatki na reklamę w internecie wzrosły o 16,2 proc., a w latach 2014–2016 będą rosły średnio o 16 proc. rocznie.

Globalne wydatki na mobile

ZenithOptimedia nie publikujemy prognoz dla polskiego rynku z rozbiciem na poszczególne kategorie segmentu digital.

Jednak globalne wydatki na mobile (reklama w urządzeniach mobilnych – smartfonach i tabletach) rosną 6 razy szybciej niż reklama na urządzeniach stacjonarnych (desktop). ZenithOptimedia prognozuje, że dzięki coraz większej popularności smartfonów i tabletów wydatki na mobile w latach 2013-2016 będą rosły średnio o 50 proc. rocznie. Reklama desktop będzie natomiast rosła w tempie 8 proc. rocznie.

Analitycy ZenithOptimedia szacują, że do 2016 roku globalne wydatki na mobile sięgną kwoty 45 mld dolarów, co będzie stanowiło 28 proc. wydatków na reklamę online i 7,6 proc. wszystkich wydatków na reklamę. Mobile stanie się więc czwartym co do wielkości medium, a wartość wydatków na reklamę w tym medium będzie wyższa niż w radio, magazynach i outdoorze.

Obecnie mobile jest największym motorem wzrostu wydatków na reklamę. ZenithOptimedia szacuje, że w latach 2013–2016 tego typu reklama przyniesie 35 proc. wzrostu wydatków reklamowych. Zaraz za nim uplasuje się telewizja, która przyczyni się do 34 proc. wzrostu. Kolejne 27 proc. wzrostu przyniesie reklama online na urządzeniach stacjonarnych (desktop).

Komentarze:

Comments

comments